С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 ное 2019, 12:49, 3453 прочитания

Пощальон или вестникар

Премиерът Бойко Борисов разпореди "Български пощи" да разпространяват вестници. Пощите трудно ще организират пълна дистрибуция, но могат да разтоварят сегашния монополист от най-нерентабилната част от задачата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • Премиерът Бойко Борисов разпореди "Български пощи" да разпространяват вестници.
  • Държавата няма намерение да монополизира дейността, овладяна от години от депутата Делян Пеевски.
  • Пощите трудно ще организират пълна дистрибуция, но могат да разтоварят сегашния монополист от най-нерентабилната част от задачата.
"За свободата на словото това, което може да се направи, е да не оставяме разпространението на частници". Изказването е на премиера Бойко Борисов по време на заседание на Министерски съвет. Малко по-късно правителството гласува необявената точка държавните "Български пощи" да започнат да разпространяват и продават вестници, а на транспортния министър беше възложено да предприеме необходимите действия, за осъществяването на плана. Включително ако е необходимо да предложи законодателни промени.

Или сега държавните "Български пощи" ще се нагърбят с бизнес, който за последните десет години, при управлението на премиера Борисов и с благословията на Комисията за защита на конкуренцията, се концентрира в ръцете на депутата Делян Пеевски.


Идеята се пуска в публичното пространство от Борисов за втори път. Той я подхвърли през май 2018 г., а малко преди това страната се беше сринала до 111-а позиция в класацията за свободата на медиите на "Репортери без граници". Подновяването на инициатива пък беше предхождано от констатациите на генералния секретар на международната организация Кристоф Делоар пред президента Румен Радев, че медийната среда в България никога не е била толкова лоша от социалистическия режим насам.

Една от теориите за наместването на държавните пощи в бизнеса с вестници е именно, че Борисов просто се опитва да спре критичните гласове, че разпространението е в ръцете на един и има монопол. А на пощите ще бъде дадено допълнително поле за бизнес.

Многобройна е групата на тези, които виждат в упражнението просто една екзотични идея от бизнес гледна точка и силно се съмняват доколко то може да се реализира на практика и не на последно място на каква цена.



Според други обаче "Български пощи" ще се набъркат в един постоянно падащ пазар. Това в дългосрочен план няма да е от полза на държавното дружество, но може да се окаже изгодно за самия Пеевски, като го разтовари поне на места от сложната и скъпа дейност по разпространението на вестници в по-малките населени места, а той продължи да залива с вестниците си всички точки на страната.

Това беше потвърдено от премиера Борисов (след редакционното приключване на броя) пред bTV: "Сега министерството на транспорта, което е и принципала на пощите, и то в много скоро време, надявам се в дни, да поеме цялото разпространение на всички печатни медии до сергиите, които са мисля 6000. Дори съм възложил на финансовия министър да ми провери дали, ако може, и колко да дотираме това разпространение, за да е сигурно, че "Прас Прес" и г-н Комарницки ще може да отиде до най-отдалеченото село, за да покаже карикатурата с мен. И това ще стане до дни. Аз нямам неизпълнено обещание".

Само дни по-рано на въпроси на "Капитал" от Министерство на транспорта и "Български пощи" дадоха точно обратните обяснения какъв точно е планът, като позицията им се размина сериозно с тази на премиера.

Борисов с план, те с друг
Според Министерство на транспорта държавата няма намерение да монополизира дейността и държавната компания ще влезе като нов играч.

По темата с ценообразуването министерството обясни, че "това е въпрос на бизнес прочита на начинанието". Съществен момент е, че няма да има субсидии за държавното дружество, което през 2018 г. е получило компенсации от 46.8 млн. лв. (17.5 млн. лв. за пощенски услуги през 2016 г. и 29.3 млн. лв. за услугите по изплащане на пенсии през 2017 г.). "Съгласно европейското и националното законодателство държавна помощ под формата на компенсация за обществена услуга се предоставя на определени предприятия, натоварени с извършването на услуги от общ икономически интерес. Разпространението и продажбата на печатни издания е търговска дейност и не е услуга от общ икономически интерес", твърдят от министерството.

Услугата ще е на пазарен принцип и себестойността на услугата е водеща и субсидиране не е възможно, тъй като това би било крос субсидиране на самите издатели, каза министърът на транспорта Росен Желязов на пресконференция след изказването на премиера Борисов.

Все още анализ на обема на пазара не е направен, но това, което смятат министерството и пощите, е, че "реалистичният срок за начало на дейността е втората половина на януари", като в този период трябва да се случи както разработването на логистичната схема, така и преговорите с издателите.

"Български пощи" влизат с клоновата си мрежа като един от търговците на пазара, там, където има интерес", обясниха оттам, като на въпроса кои са основните конкуренти в дистрибуцията министерството и дружеството отговориха какво предвиждат при ритейла, нищо че са два различни бизнеса. "В България има между 6000 и 7000 точки за продажба, като през лятото пунктовете са повече поради по-благоприятните метеорологични условия. Това е една голяма мрежа и към нея ще бъдат добавени клонове на "Български пощи". Дейността към момента е разпределена между 50 - 60 компании", пишат от министерството.

Един ги владее
Принципно пазарът работи просто. От рампата на печатницата вестниците се товарят от търговец на едро. Той ги разпространява до основните градове, откъдето ги поемат местните по-малки дистрибутори, а те ги доставят до самите сергии. Отстъпката от издателя е висока 30 - 40%. Завиден е и делът от тази отстъпка, който остава у дистрибутора - като той дава на продавача на дребно 10 - 15%. В България е още по-просто, като конкурентът при дистрибуцията е един и той владее и огромна част от крайните точки и самите продукти - вестниците.

Овладяването на дистрибуцията на вестници и места за продажби от страна на Пеевски започна, след като той и майка му Ирена Кръстева изкупиха значителна част от печатните медии и издателствата с парите на КТБ. Овладяването на разпространителския бизнес стана през "Национална агенция разпространение" - НАР, преди "ОБВ - Близнаци". Тандемът Пеевски - Цветан Василев постепенно установи и контрол върху разпространители като "Сенатор" (направление югозапад), "Оларт" (северозапад), "Герини прес" (югоизток - всичко от Пловдив до Бургас и на юг), "Прес" и "Прес 2000". Овладяването ставаше срещу дълг на дистрибутора към издателствата на Кръстева.

Концентрацията на дистрибуторския бизнес беше благословена от КЗК през 2013 г., като тя разреши сделката, при която "Табак маркет" - търговската фирма на "Булгартабак холдинг" (където Пеевски влезе официално през 2015 г.), купи най-големия разпространител НАР и още седем фирми в сектора. Това осигури на Пеевски контрол върху близо 80% от разпространението, а мнението на КЗК по този въпрос тогава беше: "В резултат на сделката биха настъпили по-скоро положителни промени" Междувременно проработи и схемата, по която Lafka бързо отвори стотици обекти в цялата страна, договаряйки си атрактивни условия за 10 години напред през инвестиционни предложения до общините.

Две години по-късно на пазара се появи новосъзденият, свързан с Пеевски, дистрибутор на едро "Експрес логистика и дистрибуция" - ЕЛД. Той пое разпространението на продукцията на "Булгартабак", вестници, лотарийни билети, напитки. За миналата година компанията е в топ 10 по приходи в страната с 1.2 млрд. лв. Печалбата е само 3.2 млн. лв., като през 2017 г. е на загуба от 10 млн. лв. Търговците на дребно на вестници имат договори с тази компания.

Издателствата пък се договарят с "Национална дистрибуция", в която са обединени предишните купени от Пеевски дистрибутори. Тя има приходи 45.8 млн. лв. и печалба 50 хил. лв. "Експрес логистика и дистрибуция" през 2017 г. беше продадена в пакет с марките на "Булгартабак" на British American Tobacco (BAT). Тази есен обаче отново се върна в корпоративната орбита на депутата Делян Пеевски.

Тази работа не е като онази

Към момента пощите имат поддържаща малка роля на пазара на вестници. Те разнасят абонамента за издателствата, които искат това. От последния отчет на дружеството се вижда, че това е бизнес за 1.09 млн. лв. "Всеки, който иска, е добре дошъл. Нищо не пречи на изданията", каза Деян Дънешки, изпълнителен директор на "Български пощи".

От пазара на пощенски услуги обаче изразиха съмнението доколко за "Български пощи" има бизнес смисъл да се занимава с дистрибуцията на преса, като според мениджъри тя може да бъде печеливша, ако е в комбинация с ритейла и включва и други стоки.

"Бизнесът на пресдистрибуция в глобален мащаб става все по-консолидиран, за да се справи с тенденцията на намаляващи нива на продажбите на вестници и списания, съчетани с увеличаващи се логистични разходи", казва и Младен Йорданов, изпълнителен директор на Lagardere Travel Retail България. Групата в глобален мащаб в миналото е излязла от бизнеса с дистрибуция. В България се занимава само с ритейл, като има 130 обекта в страната за продажби на дребно.

Съмнения има и доколко държавната компания е в състояние да се справи технически и организационно, като това е основно нощен бизнес, свързан с постоянното менажиране на количества към и от крайни точки.

"За Lagardere като търговец на преса ефективността при доставките на вестници и списания е от изключително значение. Под ефективна доставка не визирам само транспортирането на определени количества, но и процеса на поръчване и следене на правилните стокови наличности, дозареждането на определени броеве и свеждане до минимум на изчерпаните количества (out of stock) във всеки един търговски обект. Това налага използването на специализиран софтуер, както и база от исторически данни за съответната точка на продажба. Важно е да се отбележи, че търговците на дребно не са пряко ангажирани с поръчването на печатни издания от издателите, а процесът се управлява от дистрибутора на преса", обяснява Младен Йорданов.

"Не съм убеден, че при сегашната ситуация на българския пазар структура със специализация в пощенските услуги ще може да се конкурира ефективно с компаниите за дистрибуция на преса", казва още той.

Вестникарят ще звъни ли два пъти

От министерството казват, че организационните и техническите аспекти се анализират в момента. Като подход ще се търси синергията на наличната инфраструктура и човешкия ресурс, както и привличане на допълнителен, след анализ на разходите и ползите.

"Български пощи" работят с разпространението на печатни издания и към момента. Разбира се, става дума за дистрибуция на абонаментен принцип, а не към крайни точки за продажба, но "пощенският оператор има достатъчно експертиза и опит за това", казват оттам.

Държавната компания предвижда да извършва разпространението на базата на национален логистичен център, от който ще се дистрибутира към регионални центрове, а оттам - към центровете за продажба. Но било възможно да се разработи и нова логистична схема. Схемата обхваща 3500 доставки на ежедневна база, 4000 пакета ежедневно 24/7. Седем часа от последното ежедневно издание. Това включва доставка до национален логистичен център, оттам доставка до регионалните центрове и т.н. Логистиката по сметки на пощите обхваща 18 национални маршрута ежедневно, 115 регионални маршрута ежедневно, от които 110 регулярни нощни маршрута ежедневно. На месец това е 800 000 км. транспорт, 900 тома печатни издания, 2400 кубика печат.

По думите на министър Росен Желязков компанията ще трябва да се вмести в търговската отстъпка от цената на изданията, за да покрие своята дейност. "Ако търговската отстъпка е достатъчна да покрие разходната норма и печалбата на продавачите на дребно, както и логистиката по връщане на нереализираните издания. Ако не е достатъчна означава, че не е оразмерена цената на самото издание", каза той, като допълни, че това ще създаде умения на дружеството да влезе в бъдеще в друг пазарен сегмент, като интернет търговията например.

Механизмът зад идеята и капацитетът на държавната компания обаче хранят подозренията, че всичко ще остане само опит за туширане на възраженията към свободата на словото. Така максимумът, който ще се постигне, е пощите да започнат да предлагат изданията на депутата Делян Пеевски в клоновете си. Остава и въпросът каква ще бъде цената и кой ще я плати.

Капитал #44

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (1 - 7 ноември). В броя ще прочетете още:

- Местните избори: Искахме промяна, но нямахме желание
- Бюджет 2020: Всички да са доволни
- Невъзможната продажба на ЧЕЗ

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Министерството на културата опрости неустойката на изпълнителя за ремонта на Ларгото Министерството на културата опрости неустойката на изпълнителя за ремонта на Ларгото

Институцията е изпуснала срока да обжалва решението, с което е отхвърлен искът й за 750 хил. лв. за забавения ремонт

13 ное 2019, 659 прочитания

"Капитал" добавя съдържание от The Economist 4 "Капитал" добавя съдържание от The Economist

Всяка седмица ще предлагаме селекция от най-интересните статии на британското икономическо издание, преведени на български

13 ное 2019, 1551 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Ефектът "Бонев" в новия СОС

Как гласовете за независимия кандидат сглобиха мнозинство на ГЕРБ и ВМРО в общинския съвет

Още от Капитал
Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Омраза за двойна употреба

На фона на практиката обвинението срещу природозащитника Тома Белев изпъква като политическо

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

"Шах!" със зенитни ракети

Разполагането на руски противовъздушни комплекси С-400 в Сърбия би било тежък удар по сигурността на България и НАТО

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10