С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 ное 2019, 14:19, 1610 прочитания

Мнения Daily - Всяка съдебна система в ЕС засяга Общността

И още: Съюзът на съдиите към президента: Не подписвайте указа за главен прокурор; Може и да няма много желаещи за председател на КПКОНПИ

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Членството в ЕС не е само облаги

Бартош Дудек в коментар за "Дойче веле"


Това е вече второто, и вероятно не последното, становище на съдиите в Люксембург по отношение на полската съдебна реформа. Още през юни те обявиха за незаконно понижаването на пенсионната възрас на съдиите във Върховния съд на страната. А сега става дума за същата мярка във всички останали полски съдилища.

Обект на критиките на Европейския съд са най-вече две клаузи в приетия през 2017 г. закон, с който управляващото национал-консервативно мнозинство намали възрастта за пенсиониране на съдиите, като остави правото да се поизнася по изключенията от закона на министъра на правосъдието на Полша, който едновременно е и главен прокурор. Дотогава съдиите можеха сами да решават дали да продължат да работят и след навършването на редовна пенсионна възраст - най-много до 70 години. Единствената предпоставка за това бе предоставянето на медицинско свидетелство за добро здраве.

Европейската комисия (ЕК) постанови, че решението за оставане на работа по линия единствено на мнението на министъра на правосъдието представлява нарушение на независимостта на магистратите и внесе внесе съответната жалба в Европейския съд. Именно под натиска на ЕК Варшава промени клаузата още през пролетта на 2018-а г., но Брюксел не оттегли станалата междувременно излишна жалба. И с пълно основание, защото сигнал трябваше да бъде изпратен не само към Полша, а и към целия Европейски съюз.



Този сигнал е пределно ясен: независимите съдии са една от главните ценности на ЕС, а съблюдаването и защитата на тази независимост е задължение на всички европейски институции. Нещо повече: съдиите в държавите-членки са същевременно съдии в служба на Европа, тъй като със своите решения те прилагат и правото на ЕС. Затова правилата по устройството на съдебната система на национално равнище засягат и цялата Общност.За тази яснота, която може да бъде наречена историческа, по парадоксален начин трябва да се благодари именно на това полско правителство, което се опита - с всеобхватната си правна реформа - да погребе независимостта на правосъдието. Но би било погрешно да се мисли, че в случая става дума само за порицаване на национал-консервативното правителство във Варшава.

Решението е предупреждение към всички правителства в ЕС, не само тези в Източна Европа. Тъй като опитите на политиците да подчинят правосъдието, а на много места и медиите, в никакъв случай не се ограничават само в тези географски граници. Тази опасност трябва винаги и навсякъде да бъде вземана насериозно, а съществуващите права - да бъдат надлежно отстоявани.Това решение на Европейския съд за пореден път показва, че който иска да е част от елитния европейски клуб трябва да спазва правилата, залегнали в европейските договори. Членството в ЕС не трябва да се разбира само като ползване на облаги. Това е централното послание от решението на съдиите в Люксембург.

Съюзът на съдиите към президента: Не подписвайте указа за главния прокурор

От отворено писмо на Съюз на съдиите в България към държавния глава Румен Радев

Макар заседанието да продължи 10 часа, изборът на главен прокурор формално беше публичен, но не и прозрачен. В хода на обсъждането главният прокурор Сотир Цацаров заяви недвусмислено, че решенията кой да бъде избран за главен прокурор и председатели на двете върховни съдилища досега са били вземани в други две сгради, а не от самия Висш съдебен съвет. Подобно изказване в правовата държава изисква незабавна реакция от компетентните държавни органи, защото съдържа твърдения за опасна подмяна на демократичната процедура по овластяване на най-високите административни длъжности в съдебната власт, от които в значителна степен зависи облика й пред гражданите.

Още повече изказването събужда тревога в контекста на публично съобщени твърдения от бивши председатели на районен и апелативен съд, че техният избор също е бил е резултат на прикрит подбор от лица извън съдебната власт преди официалната процедура. Вместо твърденията да бъдат проверени преди стартиране на процедурата за главен прокурор, за да се изключи всякакъв риск от компрометиране на съдебните институции, който по същество е риск и срещу националната сигурност, бездействието на кадровия орган на съдебната власт се задълбочи с липсата на реакция на думите на г-н Цацаров.

В резултат – нито съдиите,прокурорите и следователите, нито българските граждани получиха прозрачна информация кога, как и от кого се подбират председателите на съдилища и ръководители на прокуратури. Подобно мълчание на Висшия съдебен съвет е нетърпимо, защото в началото на мандата на предходния главен прокурор доби широка публичност информацията, че той е бил "избран" от управляващата партия (т. нар.скандал с репликата на административния ръководител на Софийската градска прокуратура към политически лидер и министър-председател "Ти си го избра").

Процедурата не беше годна да създаде убеждение и за това, че избраният единствен кандидат притежава онази професионална компетентност, която надхвърля обичайно изискуемите умения за работа по делата, необходима за дефиниране на целите на наказателната политика на държавата, за извеждане на ясни и справедливи високи критерии за оценка на прокурорите и кариерното им израстване във връзка с показаните от тях резултати и способности за утвърждаване на справедливия процес, за защита на индивидуалните права и за промяна на институционалната култура в дух на професионална независимост, липса на страх и подкрепа на всеки прокурор да повишава своята квалификация и да се самоусъвършенства в обществен интерес.

Поради това ви призоваваме, уважаеми г-н президент, изхождайки от високия авторитет, с който се ползва вашата институция – единствената, която е овластена в резултат на пряк мажоритарен избор от всички български граждани,oлицeтвopявa eдинcтвoтo нa нaциятa и е въpxoвeн apбитъp мeждy ypeдeнитe c ĸoнcтитyциятa зaĸoнoдaтeлнa, изпълнитeлнa и cъдeбнa влacт, да предприемете действия за продължаване на конституционната реформа на модела на прокуратурата и да откажете на основание чл. 129, ал. 2 от Закона за съдебната власт да подпишете указ за назначаване на предложения ви от Пленума на Висшия съдебен съвет кандидат заглавен прокурор.

Може да се окаже, че няма много желаещи за председател на КПКОНПИ

Атанас Славов, конституционалист и експерт в Антикорупционния фонд, пред БНР

Не мога да предполагам дали ще има номинации, но е възможно да възникне проблем с избора на председател на Комисията за противодействие на корупцията и конфискацията на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ) по поне по две причини. В последния си доклад Европейската комисия, в рамките на Механизма за сътрудничество и оценка, особено насочи вниманието към статута на комисията и липсата на гаранции за нейната независимост - предвид начина, по който се избират председателят и членовете й.

На второ място е създалата се цялостна обществена реакция около дейността на антикорупционната комисия - различни спорни производства, спорни решения, селективният подход. Наистина може да се окаже, че няма много желаещи да седнат на горещия стол на председателя, имайки предвид как той (Пламен Георгиев – бел. Ред.) напусна комисията в предходните месеци.

Няма и гаранция, че подобен скандал не може да се повтори отново. Причината е липсата на възможност следващият председател – той само трябва да предостави декларация за имотното си състояние. Щом законът е предвидил кандидатите да подават декларации на етапа на конкурсната процедура, най-малкото комисията в парламента, която разглежда кандидатурите и прави изслушването, трябва да има правомощие да извърши проверка и да потърси съдействие от съответните държавни институции. Иначе би било безсмислено да се подават едни декларации просто да са за сведение.

Големият проблем е, че професионалистите с доказан професионален авторитет рядко се съгласяват да участват в една процедура, която изначално е политически детерминирана, така че аз предполагам наистина, че ще са кандидати, които ние познаваме от публичното им участие, от заемането на различни постове. Дори да се търси някакъв независим експерт, който се съгласи да бъде номиниран, поставен при тези условия можем да сме свидетели на развитие в стил "комисията Златанов" или, което се случи сега с г-н Георгиев.Паралелно с избора в антикорупционната комисия догодина ще започне избор на Инспекторат към Висшия съдебен съвет, който по отношение на магистратите има функциите, които има КПКОНПИ по отношение на всички останали - тоест проверки на имуществени декларации, проверки за конфликт на интереси. Да бъде главен инспектор в Инспектората е много по-подходящ за г-н Цацаров пост, отколкото да е председател на Антикорупционната комисия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Държавата на КПКОНПИ, или кой и защо излъга генералния адвокат? 2 Държавата на КПКОНПИ, или кой и защо излъга генералния адвокат?

По повод интерпретациите на становището на генералния адвокат към Съда на ЕС Елинор Шарпстън по т.нар. гражданска конфискация в България

20 ное 2019, 670 прочитания

Мнения Daily - Защо точно Гешев и никой друг? 2 Мнения Daily - Защо точно Гешев и никой друг?

И още: Управляващите да попитат емигриращите защо си тръгват; Как в Германия и България се готвят за кризата

19 ное 2019, 2068 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Коментари и анализи" Затваряне
Големият кораб с дарове за Доган

Държавните милиони

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10