Президентът върна Гешев, ВСС вероятно ще го прегласува
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Президентът върна Гешев, ВСС вероятно ще го прегласува

Президентът върна Гешев, ВСС вероятно ще го прегласува

Очаквнията са съдебният съвет да препотвърди избора му за главен прокурор вместо да отвори нова процедура. Ако това стане, Радев е длъжен да подпише назначението

4878 прочитания

© Анелия Николова


Президентът Румен Радев върна на Висшия съдебен съвет (ВСС) кандидатурата на Иван Гешев за следващ главен прокурор. В кратко изявление привечер в четвъртък държавният глава посочи два основни мотива за връщането – формалната процедура по избора, лишена от състезателност и индикации, че избраният от ВСС кандидат не се ползва с общественото доверие.

Процедурата по избора на Гешев във ВСС беше формално проведена, а не истинско състезание между кандидати, което отнема от престижа на този пост, мотивира се държавният глава. Освен това, множеството отрицателни становища за кандидатурата на Гешев от страна на гражданското общество – неправителствени организации и професионални организации на магистрати - поставя под съмнение доколко той се ползва с обществено доверие. Тези легитимни становища на автентичното гражданско общество обаче бяха затрупани от "масираната служебна институционална подкрепа" - множество становища от държавни институции, включително от изпълнителната власт, като МВР, ДАНС, ГДБОП, посочи Радев. Президентът освен това изтъкна, че публикуването на "служебната подкрепа" на сайта на ВСС в контекста на процедурата, е в разрез със закона. (Цялото изявление на президента Румен Радев можете да прочетете в карето най-отдолу.)

Този ход на Румен Радев идва в момент, когато в страната е делегация на Венецианската комисия към Съвета на Европа, която е призвана да даде оценка - дали законопроектът на правосъдния министър Данаил Кирилов, лансиран в началото на лятото, осигурява гаранции за ефективно независимо разследване на главния прокурор. Ангажиментът на българските власти за въвеждане на такъв механизъм за отговорност и отчетност на главния прокурор стои неизпълнен от десет години насам след решението на Съда по правата на човека в Страсбург по делото "Колеви срещу България" от 2009 г., а изпълнението му се следи както от Съвета на Европа, така и от Европейската комисия.

Същевременно, въпреки препоръката на ЕК за падането на мониторинга по Механизма за сътрудничество и проверка върху България, оказва се, че поне десет страни членки имат силни възражения срещу това и в момента в Брюксел текат преговори по въпроса.

Предизвестено ли е продължението

Оттук нататък на ход е отново ВСС, откъдето още вечерта след избора на Гешев на 24 октомври обявиха, че в случай на връщане на кандидатурата, тя ще бъде прегласувана, без да се отваря нова процедура. В изявление пред медиите представляващият ВСС Боян Магдалинчев заяви, че ако президентът откаже да подпише указ и върне номинацията на Иван Гешев, то тя ще бъде прегласувана. "До откриване на нова процедура за избор на главен прокурор ще се стигне, само ако Иван Гешев не събере необходимите 17 гласа", заяви Магдалинчев.

Вероятността при новото гласуване във ВСС Гешев да не събере необходимото мнозинство от поне 17 гласа в момента изглежда само теоретична, но не бива да се изключва. В този случай ВСС ще трябва да отвори нова процедура за избор на главен прокурор, при която може да бъде номиниран както Гешев, така и други кандидати. Хипотетично в процедурата по избор на главен прокурор могат да бъдат номинирани максимум четирима кандидати, тъй като за издигане на една номинация трябва подкрепата на трима членове от прокурорската колегия на ВСС, която се състои от 11 души, а отделно кандидатура може да издигне и правосъдният министър.

Конституцията предвижда, че главният прокурор, както и председателите на върховните съдилища, се избират от ВСС, но се назначават с указ на президента – за седем години без право на повторно избиране. Президентът има право да върне предложението само веднъж. "Президентът не може да откаже назначаването или освобождаването при повторно направено предложение", е записано в чл. 129, ал 2 на Конституцията.

В свои решения Конституционният съд (КС) вече е тълкувал това президентско правомощие и е обявил, че при повторно направено предложение на същия кандидат от страна на ВСС "президентът вече е поставен в условията на обвързана компетентност, което означава, че той не разполага с избор измежду юридически равностойни варианти; той не прави преценка, но проверка дали са налице условията и предпоставките, визирани в хипотезата на конституционната норма, президентът е длъжен да извърши". В същото време Висшият съдебен съвет и в двата случая има на разположение своята оперативна самостоятелност, включително и да гласува повторно лицето, без да се съобразява с неодобрението му от президента, тълкува КС.

В дните след избора на Иван Гешев последваха множество призиви до президента Радев да върне номинацията и да обяви мотиви, в които ясно да посочи своето отношение към този избор. Последно Съюзът на съдиите в България (ССБ) в четвъртък сутринта публикува призив до президента да не подписва указа с мотив, че макар заседанието по избора на Гешев да продължи 10 часа и изборът формално беше публичен, той не беше прозрачен. "В хода на обсъждането главният прокурор Сотир Цацаров заяви недвусмислено, че решенията кой да бъде избран за главен прокурор и председатели на двете върховни съдилища досега са били вземани в други две сгради, а не от самия Висш съдебен съвет. Подобно изказване в правовата държава изисква незабавна реакция от компетентните държавни органи, защото съдържа твърдения за опасна подмяна на демократичната процедура по овластяване на най-високите административни длъжности в съдебната власт, от които в значителна степен зависи обликът й пред гражданите", се казва в позицията. Вместо това последва мълчание и пълна липса на реакция на думите на Цацаров, се заявява в позицията на ССБ. (Пълния текст на призива вижте тук)

Теоретично президентът не е ограничен със срок, в който да вземе решение дали да подпише указа за назначаването или да върне предложението на ВСС. Прекаленото протакане обаче би могло да му спечели упреци за недобросъвестност и заплахи за импийчмънт за нарушения на Конституцията, каквито идеи се промъкнаха в някои изказвания.

Изявление на президента Румен Радев

Изборът на главен прокурор трябва да създава доверие, а не да поражда съмнения

Конституцията възлага на главния прокурор функции, които имат ключово значение за правосъдието, призвано да постига справедливост. Затова и изборът на главен прокурор засяга всеки български гражданин и изисква да бъдат разсеяни всякакви съмнения дали назначеният на тази длъжност ще защитава обществения интерес, правата на гражданите и върховенството на закона.

Конституцията не ме задължава да мотивирам указа, с който назначавам или връщам на ВСС предложения от него кандидат. Независимо от това реших да се обърна към вас и най-вече към членовете на ВСС, които избират главния прокурор.

И преди съм заявявал, че очаквам истинско състезание между кандидати, а не формално изпълнение на процедурата по избор. Издигането на един единствен кандидат не само я лиши от състезателност, но и отнема от престижа и легитимността на бъдещия главен прокурор – така необходими за неговата нелека и отговорна мисия. Още повече - белег на демократичната държава е наличието на алтернативи при заемането на висши държавни длъжности.

Подходът за издигането на единствен кандидат бе подкрепен на практика и от изпълнителната власт, която в лицето на министъра на правосъдието отказа да посочи втори кандидат и така доведе до пълната липса на алтернатива.

Обществото ни е особено чувствително към съдебната власт като отговорна за справедливостта и затова бъдещият главен прокурор трябва да се ползва с високо обществено доверие. Негов израз са становища от изчерпателно изброени в Закона за съдебната власт субекти - неправителствени организации, професионални организации на магистрати, висши училища и научни организации - т.е. от гражданското общество. Само такива становища подлежат на публикуване на сайта на ВСС. Въпреки това ясно законово положение, бяха публикувани множество становища от държавни институции, включително от изпълнителната власт, като МВР, ДАНС, ГДБОП. Така в разрез със закона превес над мнението на обществените организации взе масираната служебна институционална подкрепа.

Изборът на главен прокурор е акт с висока обществена значимост и начинът на неговото провеждане трябва да създава доверие в обществото, а не да поражда съмнения. С тези съображения упражнявам правото си по Конституция и връщам на ВСС предложението за назначаване на г-н Иван Гешев за главен прокурор на Република България.

3 коментара
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Мирела, това, което пишете, е унизително непрофесионално!

    Вторият мотив на президента изобщо не е, че "избраният от ВСС кандидат не се ползва с общественото доверие", както твърдите, а че е нарушен Закона за съдебната власт .

    Ето да четете оригинала:

    https://m.president.bg/bg/news5228/darzhavniyat-glava-izborat-na-glaven-prokuror-e-akt-s-visoka-obshtestvena-znachimost-i-nachinat-na-negovoto-provezhdane-tryabva-da-sazdava-doverie-v-obshtestvoto-a-ne-da-porazhda-samneniya.html

    където Радев казва:
    "...бъдещият главен прокурор трябва да се ползва с високо обществено доверие. Негов израз са становища от изчерпателно изброени в Закона за съдебната власт субекти - неправителствени организации, професионални организации на магистрати, висши училища и научни организации - т.е. от гражданското общество. Само такива становища подлежат на публикуване на сайта на ВСС. Въпреки това ясно законово положение, бяха публикувани множество становища от държавни институции, включително от изпълнителната власт, като МВР, ДАНС, ГДБОП. Така в разрез със закона превес над мнението на обществените организации взе масираната служебна институционална подкрепа..."

    Радев се движи плътно в конституционните си правомощия. Прави много силен ход, защото назовавайки двата проблема, предлага на ВСС да мисли върху тях и да вземе решение. Ако съдебните къдровици просто прегласуват Гешев, ще се оподорят и ще лъснат зависимостите им. Да, президентът ще е длъжен да подпише указ за назначаването му. Но и да сезира Конституционния съд по двата назовани проблема, единият от които е нарушение на закон, които ВСС е пренебрегнал

    Радев се противопоставя на модела Борисов-Пеевски-Цацаров изключително интелигентно, стриктно спазвайки конституционните си правомощия.

    И да напомня, че когато "ти си го избра" назначи Цацаров преди 7 години, тогавашният правещ се на президент, подписа указа за назначаването му тутакси на коляно.

    Да напомня също, че формалното разделяне на ВСС на две колегии - прокурарска и съдийска, - с което се изчерпа реформата на съдебната системи на министъра на правосъдието в Борисов 1.0 - Христо Иванов (днешният лидер на софийската десница), само спомогна сегашното назначаване на Гешев, като капсулира номинацията му единствено в професионалните му среди, Все едно си избират профпредседател, а не главен прокурор на републиката...

    Всъщност недомислиците на Хр.Иванов са в дъното на скандала "Гешев". И е изключително шизо забъркалия го да вика най-силно.

  • 2
    smotlixx avatar :-|
    smotlixx

    До коментар [#1] от "D-r D":

    "становища от изчерпателно изброени в Закона за съдебната власт субекти - неправителствени организации, професионални организации на магистрати, висши училища и научни организации"

    Вие демагозите от Позитано всички ни мислите за идиоти. Няма начин подобно нещо да бъде измерено и използвано като обективен довод.

    Радев си прави ПР, ясно е и на децата че Гешев ще бъде преизбран. Ще страдаме всички от това, но като съдебната власт и прокуратурата са прогнили от корупция, малодушие, и некадърност, така е.

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#2] от "smotlixx":

    Допускам, че можете да четете.
    Ето текстът на чл. 29 и от ЗСВ, в който и дума няма за становища от всички окръжни управления на МВР, ДАНС, ГДБОП:

    Чл. 29и. (Нов - ДВ, бр. 28 от 2016 г.)
    (2) Становища за кандидатите и въпроси към тях могат да се представят на съответната колегия на Висшия съдебен съвет от съдии, прокурори, следователи, юридически лица с нестопанска цел, определени за извършване на общественополезна дейност, не по-късно от 14 дни преди датата на провеждане на общото събрание.

    А ето и страницата на ВСС, където са публикувани всички становища:

    http://www.vss.justice.bg/page/view/9378


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK