С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 15 ное 2019, 13:51, 5507 прочитания

Ще получат ли районните кметове повече власт

След балотажите за столичните райони децентрализацията на управлението им излезе на дневен ред

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Как ще се управлява София

Ще се вдигат ли данъците

Откъде общината ще повиши приходите си, след като намалее притокът от еврофондовете

Бизнесът на общината

Как ще се реформират и управляват столичните общинските дружества и ще спре ли източването на "Топлофикация"

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Ще си върне ли общината "Софийска вода"

Бъдещето на концесията на ВиК мрежата ще се решава в рамките на този мандат

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Паркинги чрез публично-частно партньорство в София

Може ли общината да привлече частни капитали при решаването на проблема с паркирането

Районните кметове в 24-те софийски района се намират в парадоксална ситуация. Те са избрани мажоритарно и заради програма, с която са се явили пред избирателите, но на практика няма как да я изпълняват поради силно ограничените си правомощия.

Кметовете на столичните райони управляват квартали с население с размерите на среден и дори голям областен град - например в район "Младост" живеят около 120 хил. души, или колкото в Стара Загора и Плевен, но те не разполагат със собствен бюджет. Което означава, че за всяка детска площадка, която районният кмет иска да построи, или за всяка дупка или ремонт на квартална улица трябва да се моли на кмета на Столичната община или на общинския съвет. Както казва кметът на район "Възраждане" от ГЕРБ Савина Савова, "буквално се подреждаш в общината, движиш въпроса от бюро на бюро, докато не го доведеш докрай".


"В София има 24 района и ние работим в конкуренция за всяко нещо. Дали ще е спортна зала в "Люлин" или нещо в район "Надежда" или "Младост" - за всеки кмет е важно, защото зад него стоят интересите на неговите съграждани", добавя тя.

Забравените правомощия

Районните кметове пребивават в неустановено положение от началото на демократичните промени. До 2007 г. не бяха избирани, а се назначаваха от Столичния общински съвет (СОС) по предложение на кмета на София. По време на правителството на тройната коалиция с премиер Сергей Станишев изборните правила бяха променени с обещанието на тогава управляващата БСП за законодателни промени, които да дадат на районните кметове повече правомощия, включително да разполагат и със самостоятелен бюджет. Това обаче остана само добро намерение, вероятно защото социалистите не спечелиха нито едно място за районен кмет в София. Когато ГЕРБ започна да управлява столицата, не промени нищо, вероятно пък защото печелеше повечето от кметските места в софийските райони и те се превърнаха в проекция на централната администрация.



След последните местни избори това положение е значително променено, защото ГЕРБ загуби кметския вот в половината столични райони. В осем от тях ще управляват кметове от "Демократична България", в един - БСП, а в два от районите начело ще са независими кметове. Този пробив на опозицията в София отново постави на дневен ред даването на повече правомощия на районните кметове. Защото, както казва новоизбраният кмет на "Лозенец" Константин Павлов от "Демократична България", районните кметове са "пряко избрани от гражданите и очакванията към тях са много високи".

"Лицето на местната власт пред гражданите на района е районният кмет. Без достатъчно самостоятелност да взема собствени решения и да може да оптимизира работата неговата дейност не би била достатъчно ефективна", посочи той.

Може ли да има децентрализация

Основните политически сили - ГЕРБ, БСП и "Демократична България", са наясно, че за да има истинска децентрализация, трябват законодателни промени, за каквито няма нагласа в парламента. Според опозицията обаче Столичният общински съвет може да делегира правомощия на районните кметове, така че те да имат повече самостоятелност при вземането на решения.
"Нашата заявка е до 20% от приходите на района да се връщат към него", каза председателят на групата на "Демократична България" в СОС Методи Лалов. Колегата му Владислав Панев добави, че по този начин ще се създаде конкуренция между районните кметове. "Делегирайки 20% от бюджетите на районите, ще стимулираме конкуренцията между отделните райони, така че да се види след 4 г. кой се е справял добре и кой не", смята той.
От БСП предлагат общината да отделя по 20% за районите, но от капиталовата си програма. "В рамките на инвестиционната част по предложение на районите и след съгласуване с обществени съвети и неправителствени организации може да се прецени каква част да залегне в бюджета и какво точно да се прави в съответните райони", обясни председателят на групата Калоян Паргов. Според съпартийката му Милка Христова на районните кметове трябва да се даде възможност сами да определят какво да се прави в отделните райони. "В кварталите "Кръстова вада" и "Манастирски ливади" искат детски градини. В "Младост" искат спортни площадки. Местните общности също трябва да определят какво да се прави, а не само общинският съвет и столичната администрация", смята тя.

Независимият съветник Борис Бонев напомни, че трябва да се прави разлика между граждански бюджет и инвестиционни разходи. "Гражданският бюджет е нещото, което трябва да се решава от местните общности. А инвестиционните разходи са тези, които показват някакъв план, който обаче трябва да се прави от експерти. И ето например едно потенциално решение - защо всеки районен кмет да не прави един собствен проектобюджет, който да стане интегрална част от големия бюджет на общината", каза Бонев.

Какви рискове крие

От ГЕРБ обаче смятат, че тези предложения крият и опасности. "Относно предложението 20% от постъпленията в съответния район да остават за него трябва да сме много внимателни, тъй като разликите между отделните райони са огромни и може да се получи дисбаланс в развитието на районите, което да доведе до София на няколко скорости", посочи председателят на СОС Елен Герджиков. Другото му съображение е, че няма как да се делегират повече правомощия на районните кметове, защото няма механизъм за контрол върху тях: "Така е устроено административното деление на София, че няма районни общински съвети, а трябва да е ясно кой контролира тези 20% или каквото се дава на районния кмет."
Според председателя на групата на ГЕРБ Малина Едрева предишният общински съвет вече е дал правомощия на районните кметове. "Ремонтите и строителството на детските градини и училищата е изцяло децентрализирана дейност. Но не може да отделим един бюджет и да го предоставим на районна администрация, докато законодателната рамка, според която няма районен общински съвет, е такава", казва и тя.
Проблем е и това, че за разлика от столиците на други европейски държави повечето средства, които генерира София, не се връщат в столицата. "Имаме собствени приходи, но те са солидарни с цялата страна", допълни Едрева.

Милка Христова също предупреди, че трябва много да се внимава с делегирането на правомощия на районните кметове, "за да не се дава възможност те да се превърнат в репресивна мярка по отношение на неудобните". "Ако на районен кмет му дадеш да осъществява проверката по законност на строителството, нали се сещате, че това е предварително обречена кауза. Така се случи с "Младост", където бившият кмет Десислава Иванчева получи правомощие да проверява законността на строежите, а нямаше главен архитект", припомни тя.
Какво мислят районните кметове

Според кмета на "Лозенец" Константин Павлов реформата в местната власт е задължителна. "Тя не включва само финансовата децентрализация, но и въвеждането на общински съвети по райони", посочи той и допълни, че "не е приятно за всеки разход човек да се моли на голямата община". "В нашата програма е записано, че ще предложим около 2% от бюджета на Столичната община да се разпределя от гражданите, защото смятаме, че тези най-дребни, най-дразнещи неща, които се набиват в очите на хората, но за администрацията стоят може би периферно, рядко получават необходимото внимание. Смятаме, че е задължително гражданите да имат думата по изразходването на част от общинския бюджет", каза Павлов. Той смята, че централизираната система на разпределението на средствата води до диспропорции - "в момента общината обръща много повече внимание на големите проекти, а за по-малките неща по-рядко се намира ресурс".

Според Савина Савова пък работата на районния кмет не е свързана само с изразходването на публични средства. "В много случаи има въпроси, които засягат цели жилищни комплекси или хиляди хора и решаването им не е свързано с финансиране. Така че добрата комуникация и организация от страна на районния кмет, от начина му на работа с различните институции и познаване на проблемите в дадения район също е част от управлението на района. Савова даде пример с цветната борса в близост до пазара "Димитър Петков", която е предвидена за училище, но в парцела имало и реституирани частни имоти. По думите й районното кметство е успяло да реши устройствения проблем и е освободило общинския терен, на който в най-скоро време ще започне да се строи училището.

Капитал #46

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (15 - 21 ноември). В броя ще прочетете още:

- Малките в голямата игра за София
- Прав ли е Макрон в апокалиптичните си оценки за НАТО и ЕС?
- Раждането на 5G в България

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вдигането на такса смет може да се отложи Вдигането на такса смет може да се отложи

Министерството на екологията търси варианти за намаление на отчисленията, които общините правят към РИОСВ

10 дек 2019, 101 прочитания

Вечерни новини: Газовата борса тръгна, допингът изхвърли Русия от всички спортове 1 Вечерни новини: Газовата борса тръгна, допингът изхвърли Русия от всички спортове

И още: ЕК разреши помощ от 3.2 млрд. евро за 7 държави за развитие на батериите за коли; президентите на Русия и Украйна започват разговори за решения на конфликта в Украйна

9 дек 2019, 1916 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Патриотични игри в Столичния общински съвет

Общински съветник от "Атака" се присъедини към ВМРО и така "помогна" за сформирането на групата "Патриоти за София"

Още от Капитал
Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10