С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 15 ное 2019, 13:39, 6301 прочитания

Кой, ако не той

"Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Темата накратко
  • "Български пощи" може да използват дружество на Пеевски за подизпълнител на задачата да разнасят вестници и списания.
  • Така държавната фирма няма да разбие монополиста, каквато бе заявката, а ще му плаща неясна сума.
  • Все още пощите нямат договори с подизпълнители, издатели или търговци на дребно и няма финална схема на бъдещия начин на работа.
За да премахнеш даден монопол, първо заявяваш гордо, че ще се бориш с него, като станеш играч на пазара, и после наемаш монополиста за подизпълнител. Логиката може и да е странна, но явно работи в страната, в която премиерът "няма неизпълнено обещание". А ефектът за пазара ще е нулев, даже вероятно ще е финансово болезнен за данъкоплатеца, а изгоден за монополиста, който ще получи неясно голяма сума за нещо, което така или иначе върши.

Така нареди премиерът


Преди няколко седмици Бойко Борисов заяви, че свободата на словото и в частност разпространението на вестници не може да бъде оставено на частници и "Български пощи" до дни ще поемат цялото разпространение на всички печатни медии до сергиите. Т.е. ще се борят с Делян Пеевски (виж карето).

Трудната топка отиде в Министерството на транспорта и държавните "Български пощи", които трябваше доста бързо да пресметнат, организират и намерят клиенти, като успяха да си извоюват малко време и "до дни" стана "от средата на януари".

В хода на организацията на бъдещия нов дистрибуционен бизнес на пощите обаче три независими източника на "Капитал" съобщиха, че една от доста вероятните възможности е досегашният монополист от орбитата на Пеевски - "Национална дистрибуция", да стане подизпълнител на "Български пощи".



На въпроси на "Капитал" до пощите и до Министерството на транспорта дали това е така и какво го налага, ще има ли други подизпълнители - нито потвърдиха, нито отрекоха информацията. От пощите неофициално казаха, че е рано за конкретика, а официалният отговор на министерството гласи, че "на този етап няма сключен договор с издатели, подизпълнители и търговци на дребно".

Договор вероятно наистина още няма. Но напълно възможна стои опцията държавните пощи да не влязат на този пазар като конкурент, като какъвто бяха заявени, а просто като ново звено в досегашната верига на доставки. Така остава въпросът като алтернатива ли ще се позиционират или просто като финансов донор за настоящия монополист на един свиващ се пазар.

Пощите - от сутрин до мрак

Идеята на премиера държавните пощи да разпространяват вестници до сергиите и да продават такива в пощенските клонове пак стана актуална след поредните негативни констатации на "Репортери без граници" за медийната среда. Не закъсняха и съмненията относно реалните мотиви. Информацията, че компаниите на Пеевски може да са подизпълнители на пощите, не е свръхизненадваща. От пазара на дребно, както и от този на пощенски услуги, изразиха сериозните си резерви доколко "Български пощи" могат да се справят със задачата. Търговците на дребно на практика не са пряко ангажирани с поръчването на печатни издания и целият процес се управлява от дистрибутора. За тях са изключително важни не само доставките, но и процесът на поръчване и следене на правилните стокови наличности, дозареждането на определени броеве и свеждане до минимум на изчерпаните количества във всеки един търговски обект.

За да онагледи размера на задачата, министърът на транспорта Росен Желязков заяви, че схемата обхваща 3500 доставки на ежедневна база, 4000 пакета всекидневно. Това включва доставка до национален логистичен център, оттам доставка до регионалните центрове и т.н. Логистиката обхваща 18 национални маршрута и 115 регионални маршрута ежедневно. На месец това са 800 000 км транспорт, 2400 кубика печатни материали.

Към момента свързаната с Пеевски "Експрес логистика и дистрибуция" (ЕЛД) е интегрирала дистрибуцията на вестници с тази на цигарите и лотарийните билети, а приходите на дружеството за последната година са 1.2 млрд. лв. Не е ясно обаче дали само разпространението на вестници на широк фронт до всички пощенски клонове може да бъде рентабилно за държавната компания. От министерството вече обясниха, че разпространението и продажбата на печатни издания са търговска дейност и не са услуга от общ икономически интерес, като не може да бъде субсидирана от бюджета, въпреки че тази идея беше подхвърлена от премиера. Друг въпрос е, че много трудно в общото счетоводство на пощите ще проличи колко губеща е тази дистрибуторска дейност и колко се плаща на подизпълнител.

Накратко, рискът е държавната компания да влезе във веригата на разпространение, за да обира финансовите негативи на падащия бизнес с печата. И монополистът изобщо да не бъде разбит, а субсидиран.
Един ги владее

Овладяването на дистрибуцията на вестници и места за продажби от страна на Пеевски започна, след като той и майка му Ирена Кръстева изкупиха значителна част от печатните медии и издателствата с парите на КТБ. Основното притеснение тогава беше, че монопол над дистрибуцията ще позволи допълнително да се увеличи контролът върху медийното съдържание на останалите вестници, както и изтласкването на независимите издания от пазара.

Процесът по концентрирането на дистрибуторската мрежа и затварянето на кръга с появата на търговеца на дребно Lafka се случиха в голяма степен по време на управлението на ГЕРБ. А през 2013 г. концентрацията на този бизнес в ръцете на Делян Пеевски беше благословено от КЗК, като тя разреши сделката му за най-големия разпространител НАР и още седем фирми в сектора - или близо 80% от разпространението.

Две години по-късно се появи новосъздаденият, свързан с Пеевски, дистрибутор на едро "Експрес логистика и дистрибуция" (ЕЛД). Той пое разпространението на цигарите на "Булгартабак", вестници, лотарийни билети и търговците на дребно на вестници имат договори с тази компания. ЕЛД беше продадена през 2017 г. в пакет с марките на "Булгартабак" на British American Tobacco (BAT). Тази есен обаче отново се върна в орбитата на депутата Делян Пеевски. Издателствата пък се договарят с "Национална дистрибуция", в която са обединени предишните купени от Пеевски дистрибутори.

Капитал #46

Текстът е част от новия брой на седмичния Капитал (15 - 21 ноември). В броя ще прочетете още:

- Малките в голямата игра за София
- Прав ли е Макрон в апокалиптичните си оценки за НАТО и ЕС?
- Раждането на 5G в България

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Язовир "Черна дупка" Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

6 дек 2019, 55 прочитания

Как се провежда екополитика през данъците за колите в ЕС Как се провежда екополитика през данъците за колите в ЕС

Държавите предпочитат да наложат таксите още при регистрацията на по-змаърсяващите коли, вместо да следят кой как замърсява през годината

6 дек 2019, 154 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Ще получат ли районните кметове повече власт

След балотажите за столичните райони децентрализацията на управлението им излезе на дневен ред

Още от Капитал
Производители на светове

Българската компания за виртуална реалност ZenArt разработва различни сюжети, включващи истински и легендарни места

Спас Русев: Увеличихме стойността на Vivacom от 750 млн. до 1.3 млрд. евро

Планирам други инвестиции в България след приключване на сделката за БТК

Винаги с Америка, винаги с Русия

Посещението на Бойко Борисов в САЩ показа как правителството разбира баланса между Вашингтон и Москва

Новата еврокомисия: по-малко целувки

Климатичните промени ще са основен приоритет на новия председател Урсула фон дер Лайен, което вещае големи промени за енергийната политика на България

Нова концепция: Bagri by Boykovski

"Искаме да придадем повече характер на заведението и на храната, която предлагаме"

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10