КЗК мисли като държавата: Meridiam и Strabag трябва да вземат летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

КЗК мисли като държавата: Meridiam и Strabag трябва да вземат летище София

Без аргументи държавата не предпочете щедрите оферти за летище София

КЗК мисли като държавата: Meridiam и Strabag трябва да вземат летище София

Въпреки най-ниската инвестиционна оферта на победителя аргументите на четирите обжалващи кандидата не са чути

Калина Горанова
9960 прочитания

Без аргументи държавата не предпочете щедрите оферти за летище София

© Цветелина Белутова


Бързо след изборите и само ден след като чу детайлните аргументи, Комисията за защита на конкуренцията остави без уважение четирите жалби по процедурата за концесия на летище София. Регулаторът проведе заседанието си, на което са присъствали обжалващите кандидати, в четвъртък и още на следващия ден излезе с готово решение от 284 страници. Аргументите в жалбите са много: както по оценките на собствените им предложения, така и към техните конкуренти и най-вече срещу офертата на победителя. КЗК обаче оставя без уважение всичко.

Така регулаторът затвърждава имиджа си да мисли еднакво с управляващите - те не харесаха купувачите на ЧЕЗ и "Нова тв" и комисарите забраниха сделките, сега фаворитът на транспортното министерство е потвърден от на хартия независимата комисия.

Загубилите претенденти ще могат да обжалват пред Върховния административен съд.

Странният избор

Министерство на транспорта избра за концесионер фонда Meridiam, който ще си партнира с Strabag в обединението "СОФ Кънект" и има договор за оператор с летище Мюнхен. Това беше странен избор, като кандидатът даде най-ниска оферта за инвестиции и трета поред оферта за концесионно плащане, а летищният оператор дори не е част от консорциума.

Не бяха дадени никакви обяснения за мотивацията на избора от страна на държавата. А победителят излезе напред, след като участниците с най-високо предложение за концесионно плащане получиха много ниски оценки на техническите си предложения - Airport de Paris и строително-инвестиционната SSB с оператор Копенхаген. Останалите два - Fraport и Манчестър, както и победителят, получиха пък максималния брой точки на техническото предложение - 100, въпреки че бяха предложили доста различен размер на инвестициите. Fraport и Манчестър обаче не бяха опасни за победителя, тъй като бяха предложили по-ниско концесионно плащане от него. Последва и масираното обжалване на търга в КЗК от всички загубили кандидати.

Аргументите срещу победителя

Съществена част от жалбите е насочена срещу победителя. Fraport твърди, че фондът Meridiam ще бъде ликвидиран през 2037 г. - 18 години преди изтичане на срока на концесията, тъй като е частен инвестиционен фонд, който инвестира за предварително определен период, след който подлежи на ликвидация и връщане на инвестицията на своите инвеститори. Според германския кандидат, който се позовава на публично достъпна информация, "би било грубо нарушение на целта на процедурата по възлагане на концесията, ако договорът се сключи с концесионер, за който е предварително известно, че ще бъде ликвидиран преди изтичане на срока на концесията или поне ще претърпи съществена смяна на контрола, която изисква съгласието на концедента, което не е сигурно, че ще бъде предоставено". Fraport вижда проблеми с дружеството партньор, като твърди, че не е точно операторът на летището в Мюнхен.

Летище Манчестър определя като логически неприемливо и финансово необосновано да се приеме, че участниците, които предлагат инвестиции в размер, близък до минимално изисквания съгласно критериите (600 млн. евро без ДДС) – победителят и Fraport, следва да получат аналогична оценка с тази на участник, който предлага размер на инвестиционните проекти, значително надвишаващи минимално изискваната сума (с повече от 800 млн. евро), т.е. летище Манчестър. Или с оглед липсата на мотиви не става ясно поради каква причина предложението на победителя, което е икономически най-неизгодната оферта, е получило максимален брой точки.

Друг техен аргумент е, че в идейния план за развитие на победителя се предвижда строителството на Терминал 3 на запад от Терминал 2 и реализирането на строителните дейности е невъзможно, без да се засегнат съществуващите сгради, които са собственост или се ползват от трети лица - авиокомпания "Хемус Ер" или "България ер Меинтенанс". А това ще постави концедента в неблагоприятното положение да бъде принуден да придобие тази частна собственост по възмезден ред. Жалбоподателят сочи, че не съществуват никакви гаранции, че инвестиционното намерение ще може да бъде реализирано.

Airport de Paris изтъква, че липсва същинска оценителна дейност, а оттам - и мотиви при оценка на техническото предложение на класирания на първо място кандидат, както и на останалите два участника, получили максимален брой точки – Fraport и Манчестър. Намира, че комисията не е изложила никакви аргументи и мотиви по същество, които да отразяват действително извършена дейност по оценка, нито е обосновала защо е присъдила максимален брой точки. Счита, че в листовете за оценяване се съдържат изцяло бланкетни мотиви, които се изразяват в механично и буквално преповтаряне на методите и критериите за оценяване, т.е. липсва прилагане на тези методи и критерии по същество. Изтъква, че в листата за оценка за трите гореизброени участници са вписани абсолютно идентични мотиви, изцяло копирани и дословно възпроизведени от методиката за оценка. Заключава, че действителен анализ на индивидуалните предложения не е осъществен, а комисията е подходила изцяло формално.

Според тях са налице и основания за изключване на участника победител, тъй като едно от дружествата, които са изброени при прочитането на обвързващото предложение на участника (без да се посочи изрично дали участва като член на консорциума или като подизпълнител), е Strabag и разяснява, че последното принадлежи към корпоративна и икономическа група, която е санкционирана за най-тежкото възможно нарушение на конкурентното законодателство - картел, което е основание за изключване на консорциума победител "СОФ Кънект" от процедурата. Позовава се на информация от интернет, според която през 2015 г. чешкият орган по конкуренция е наложил глоба на седем строителни дружества, сред които и Strabag, за забранено споразумение при участие в обществени поръчки в периода между 2004 г. и 2008 г .

Освен това френският кандидат посочва, че нито един от членовете на консорциум "СОФ Кънект" не е летищен оператор, а участникът разчита на ресурсите на трето лице. Предвид това, че същината на концесията е свързана с управлението на летището, счита, че избирането на такъв участник за концесионер е рисково само по себе си.

Летище Копенхаген изтъква, че от предложението на консорциум "СОФ Кънект" не става ясно как обединението планира да съчетае отложеното строителство и въвеждане в експлоатация на новия Терминал 3 към 2030 г. с предвижданията си за увеличаване на трафика на пътници, преминаващи през летище София, почти двойно - от 6.9 млн. на 12.3 млн. пътници годишно, в същия период.

Заявява още, че реализирането на строителството на Терминал 3 в предложените срокове (2030 г.) и с оферираните параметри "изглежда несигурно по две групи причини. От една страна, чисто технически проектирането и построяването на новия терминал с площ 55 хил. кв.м и свързването му с Терминал 2 и системите за багаж, сигурност и проверка на пътниците е трудно реализируемо в краткия заложен срок между осмата и десетата година от срока на концесията. От друга страна, от финансовия план на "Соф Кънект" става ясно, че участникът планира да разчита на краткосрочен инструмент за финансиране от около 302 млн. евро за заплащане на първоначалната концесионна такса и започване на ремонти дейности, който да бъде рефинансиран към 7-та година от срока на концесията. Едва в хода на това бъдещо рефинансиране "Соф Кънект" предвижда да търси възможности за дългосрочно проектно финансиране във връзка със строителството на Терминал 3". Тоест няма конкретни предвиждания за финансовата обезпеченост на строителството на Терминал 3, а предлага схематичен и обобщен план за финансиране за първите седем години от срока на концесията, без да е заложил ясна перспектива какво ще се случи след този период.

Бързо след изборите и само ден след като чу детайлните аргументи, Комисията за защита на конкуренцията остави без уважение четирите жалби по процедурата за концесия на летище София. Регулаторът проведе заседанието си, на което са присъствали обжалващите кандидати, в четвъртък и още на следващия ден излезе с готово решение от 284 страници. Аргументите в жалбите са много: както по оценките на собствените им предложения, така и към техните конкуренти и най-вече срещу офертата на победителя. КЗК обаче оставя без уважение всичко.

Така регулаторът затвърждава имиджа си да мисли еднакво с управляващите - те не харесаха купувачите на ЧЕЗ и "Нова тв" и комисарите забраниха сделките, сега фаворитът на транспортното министерство е потвърден от на хартия независимата комисия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    През цялото време, докато четях статията една дума ми се въртеше из главата - корупция. #КОЙ има интерес да дава концесия на стратегически обект на неподготвен, недофинансиран и стиснат концесионер. Само да не се чудим накрая каква я мислехме, а каква стана.

  • 2
    1107 avatar :-|
    1107

    КОЙто си има държава, той си определя, той си избира.
    Другите имат право да блеят.
    Ако им се позволи.

  • 3
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Има милион причини, поради които избраният за концесионер, SofConnect, не е подходящ да получи Летище София, и всички те са нагледно обосновани и аргументирани от другите кандидати. Само корумпираните калинки на Борисов не ги виждат. Дано ВАС да бъде по-безпристрастен и обективен. Едно е сигурно - Летище София си остана последното голямо държавно летище в цяла югоизточна Европа, което вместо да бъде управлявано от опитен международен летищен оператор, ще бъде подарено на поредния "инвестиционен фонд", свързан с местни олигарси. Така е в мутренската държава на Бойко Борисов!

  • 4
    didco avatar :-|
  • 5
    simonjobber avatar :-|
    Stoyan Stoyanov

    Мерси за линка. Интересна статия.
    До коментар [#] от "
    didco
    ":

  • 6
    aussie avatar :-|
    aussie

    На каква база избраха концесионера????
    Кой е собственика на фонда????
    Какво ще прави летище Мюнхен в тази схема???
    Гнусна, гнусна история.

  • 7
    cezar_cezar avatar :-|
    есе

    Висшата руската олигархия вече си има и летище София. Честито за бездействието на граждани,медии и политици.

  • 8
    4er avatar :-|
    pi4er

    Ода на радостта.

  • 9
    k_ avatar :-|
    k_

    Щрабаг, дето им падна тавана и направиха писта на вълни!
    Как е възможно изобщо да бъдат допуснати до участие?
    Може, щом са руска компания при Бойко всичко може.

  • crusible

    Ама, има ли изнендани от КЗК?! Това е поредният превзет държавен орган, който се управлява по телефона от.... знаете #КОЙ!

    Няма какво да се лъжем, с тези начело, толкова! Ама, иначе, най-големия грях на Барабойко бил, че не направил магистралите да се плащат!?? Дебилно шоу за идиоти!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK