Нов опит системата бонус-малус да заработи от следващата година

Първите отстъпки и надбавки от базовите цени на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще дойдат през 2021 г.

Следващата година ще е нулева по отношение на цените на задължителната застраховка "Гражданска отговорност", но всяко нарушение на пътя ще се записва в рисковото досие на шофьорите
Следващата година ще е нулева по отношение на цените на задължителната застраховка "Гражданска отговорност", но всяко нарушение на пътя ще се записва в рисковото досие на шофьорите    ©  Красимир Юскеселиев
Следващата година ще е нулева по отношение на цените на задължителната застраховка "Гражданска отговорност", но всяко нарушение на пътя ще се записва в рисковото досие на шофьорите
Следващата година ще е нулева по отношение на цените на задължителната застраховка "Гражданска отговорност", но всяко нарушение на пътя ще се записва в рисковото досие на шофьорите    ©  Красимир Юскеселиев

Системата бонус-малус, която ще награждава изрядните шофьори с отстъпка, а провинилите се ще санкционира с по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност", може да бъде въведена от януари, след като Комисията за финансов надзор (КФН) изготви наредба за прилагането й и даде едномесечен срок за евентуални корекции. Предвижда се следващата година да бъде нулева по отношение на водачите, но регистрираните през този период от тях наказателни постановления и присъди ще се зачитат при следващото подновяване на задължителната застраховка, което означава, че първите бонуси и малуси ще дойдат през 2021 г.

Методиката предвижда застрахователните компании да имат базови тарифи, спрямо които ще се правят отстъпки от 25% или надбавки, стигащи до 400% от цената на полицата, в зависимост от индивидуалния профил на водача. Философията на промяната е застраховката да отразява реалния риск на пътя, като едновременно с това оказва дисциплиниращ ефект за автомобилистите чрез финансовия стимул. За нуждата от въвеждането й има консенсус отдавна, но то така и не се случваше заради различни причини - последно преди година готовата методика беше оставена за доработване след публично недоволство, до голяма степен породено от слабото й комуникиране от КФН.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


6 коментара
  • 1
    snaip17 avatar :-|
    Latchezar Petrov Kostov

    "Цялата система трябва да се промени" както изпя Милена Славова преди много време.

    Ако наказваме начин на шофиране е добре да се наказва шофъора а не автомобила. Тогава няма да ги има всички проблеми с прехвърляне, "ама аз не карах тогава колата", когато ме снимахте и т.н.

    Проиблемът, който за мен трябва да се реши е как водачът да идентифицируем по време на шофиране. За мен начинът е лесен - номерата се издават на водачи, не на коли.

    Тогава може съответните точки да се трупат на досието на отделния човек и когато е глобяван, цената на глобата да е в зависимост от коефициента. Тоест ако аз 5 пъти съм карал с превишена скорост моята глоба няма да е ката ако съм карал 1 път.

    Така ще се постигнат 2 неща:
    1. Глобяваме човека а не колата и не се чудим какво да правим като я продаваме
    2. Парите отиват в държавата а не в застрахователите, но запазваме наказателния елемент от глобата.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "snaip17":

    Застраховката се прави на автомобила, но се изчислява спрямо водача. Какво не разбрахте? Продавате си автомобилите без проблем, застраховката се преизчислява. Измислено е достатъчно добре.

    Сега, ако много държите да карате по бус лентите и да пресичате на червено - много се радвам ако такива хора останат недоволни.

  • 3
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev

    Остава да обясните какво правим с джагалите без книжки. Те колко ще плащат и какво става, ако има катастрофа. По данни на КАТ хванатите !! да карат без книжка за 2018 г са 33 000 души.

  • 4
    snaip17 avatar :-|
    Latchezar Petrov Kostov

    Въпросът е защо е толкова сложно , като може и да не е и защо тези пари трябва да отиват в застрахователя а не в държавата. В крайна сметка, гражданската отговорност и сега покрива разходите, тоест всичко отгоре до + 400 процента ще отиде : познай къде ... Нали някой не си мисли, че цените ще паднат :-)

    Цялата система, че всичко се води на колата (гражданска, винетка и т.н) е безумна и е в ущърб на всички участници в движението. Пример:
    1. Когато ти взимат книжката ти взимат и личните номера. Няма как да караш, защото колата ти ще свети от хиляди километри, като е без номер.
    2. Ако имаш два автомобила - едният за града, другият за пътуване, няма да плащаш 2 винетки, защото винетката ще е на твое име. Ако имаш винетка за по-висока категория автомобил, тя трябва да важи и за по-ниските, защо не?



  • 5
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    До коментар [#3] от "Vassil Stoychev":
    Това, което се прави и сега - шофирането без СУМПС е криминално престъпление. Прилагането на закона е проблема, а не неговото съществуване.
    Защо човек, който е шофирал пиян и е убил хора, шофирал е без СУМПС и е направил ПТП, каквото и да е и т.н. след някакво време пак е на улицата и пак кара МПС, и пак прави ПТП, и пак троши коли и наранява, в не много редки случаи и убива хора - е въпрос към българският съд, най-вече.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход