С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 20 ное 2019, 14:37, 3710 прочитания

Нов опит системата бонус-малус да заработи от следващата година

Първите отстъпки и надбавки от базовите цени на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще дойдат през 2021 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Системата бонус-малус, която ще награждава изрядните шофьори с отстъпка, а провинилите се ще санкционира с по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност", може да бъде въведена от януари, след като Комисията за финансов надзор (КФН) изготви наредба за прилагането й и даде едномесечен срок за евентуални корекции. Предвижда се следващата година да бъде нулева по отношение на водачите, но регистрираните през този период от тях наказателни постановления и присъди ще се зачитат при следващото подновяване на задължителната застраховка, което означава, че първите бонуси и малуси ще дойдат през 2021 г.

Методиката предвижда застрахователните компании да имат базови тарифи, спрямо които ще се правят отстъпки от 25% или надбавки, стигащи до 400% от цената на полицата, в зависимост от индивидуалния профил на водача. Философията на промяната е застраховката да отразява реалния риск на пътя, като едновременно с това оказва дисциплиниращ ефект за автомобилистите чрез финансовия стимул. За нуждата от въвеждането й има консенсус отдавна, но то така и не се случваше заради различни причини - последно преди година готовата методика беше оставена за доработване след публично недоволство, до голяма степен породено от слабото й комуникиране от КФН.


Напредъкът дотук

Във вторник финансовият регулатор публикува проект на наредбата, с която България ще въведе система бонус-малус за автомобилистите. В разработването й са участвали още няколко държавни институции - Министерство на вътрешните работи (МВР), Министерство на транспорта и Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата", а за основа на проекта е ползван докладът на наетия консултант Ernst & Young Business Advisory Solutions, Гърция. С публикуването на текста започва да тече едномесечен срок за коментари и предложения за корекции от заинтересованите страни, след което наредбата ще влезе в сила. Предвижда се това да стане на 1 януари 2020 г., макар да не е сигурно дали след едномесечния срок ще има достатъчно време за изменения, гласуване и обнародване. До първите бонуси и малуси ще мине поне още една година, тъй като ще трябва да се предприемат последващи административни действия, за да може да се обезпечи работата на системата. Такова е например регулирането на информационния обмен между институциите, за което се дава срок до 1 януари 2021 година.

Българският бонус - малус



ще разпредели водачите в няколко класа, според индивидуалния им рисков профил. Той ще се калкулира на база регистрираните от тях нарушения на пътя. Датата, от която ще започне да се следи историята на провиненията, е 1 януари 2020 г. Това означава, че досегашните нарушения няма да важат, а това се прави с цел да има равнопоставеност между водачите.

През периода на нулевата година всяко регистрирано нарушение, за което има административен акт или присъда, ще води до начисляването на определен брой точки. Например превишаване на скоростта с 21 до 30 км/ч спрямо поставеното ограничение на пътя ще трупа 1 точка. Изпреварване, което създава опасност за движението, струва 4 точки, колкото ще коства и шофиране в нетрезво състояние с измерени 0.5 до 0.8 промила алкохол в кръвта. Умишлено причиняване на имуществени щети при управление на МПС ще води до 7 наказателни точки.

Предложението на регулатора е класовете да са 15, от които девет ще носят малуси. Ако обаче има притеснения, че малкият брой класове ще води до по-рязко пропадане за шофьорите при провинения, то се дава опция за увеличаването на класовете до 20. В зависимост от това дали ще се избере основният вариант или алтернативният отстъпките ще са между 23% и 25%, а надбавките ще са до 400% от базовата тарифа.

Всеки застраховател ще формира своя собствена базова тарифа за задължителната застраховка, воден от критериите, които и досега са определяли цената на полицата - характеристики на автомобила като мощност, възраст, регион, в който се управлява колата, възраст на водача, щетимост и т.н. Това означава, че и след въвеждането на системата застрахователните компании ще имат различни цени.

Ключови въпроси

В проекта на наредбата институциите са опитали да разрешат основните въпроси, които възпрепятстваха стартирането на системата бонус - малус, като например как се третират служебните автомобили или лизинговите коли, как се предотвратява възможността за избягване на малуси чрез прехвърляне на автомобили.

Според правилника бонус-малус клас ще се определя на всеки шофьор за всеки притежаван от него автомобил при сключване на застраховката "Гражданска отговорност". Клас ще се дава и на всеки лизингополучател. За да няма дискриминация, системата ще важи за всички МПС-та без значение дали са лични, фирмени, на общини или държавни институции. Изключение ще се прави по отношение на водачите на специализирани автомобили като линейки, пожарни коли, полицейски автомобили, като при извършване на нарушения с тях те няма да влияят върху класа на водача при управление на личния му автомобил.

При продажба на МПС застрахователят ще определя нова премия на новия собственик. Целта е да се избегне възможността за заобикаляне на системата чрез фиктивно прехвърляне на автомобила на лице с бонус клас, за да се изчистят натрупаните малуси. При последващо прехвърляне на автомобила на предишния собственик ще се вземат предвид натрупаните малуси през предишни периоди на притежание.

Предвижда се застрахователите да начисляват допълнителна премия, когато засекат недобросъвестно прикриване на застрахователен риск от страна на клиент.
Повече средства за гаранционните фондове

С 1 лв. нараства вноската, която постъпва за всеки застрахован автомобил по "Гражданска отговорност" в Гаранционния фонд на българските застрахователи. Така от всяка полица отчислението ще е в размер на 13 лв., с които ще се захранват фондът, който изплаща обезщетения при катастрофи с незастраховани превозни средства, и обезпечителният фонд, който се задейства при фалит на застрахователна компания. Увеличението на вноската идва по линия на обезпечителния фонд и се извършва с административен акт на Комисията за финансов надзор (КФН).

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите "Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

13 дек 2019, 325 прочитания

Походът на електробусите Походът на електробусите

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове.

13 дек 2019, 475 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Главният архитект на София предлага промените в ЗУТ. Но отказва да ги обясни

"Капитал" поиска от Здравко Здравков да даде детайли и примери за внесените законови предложения за ателиета, апартхотели, общежития, системи за паркиране, но не получи отговор

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Яра Бубнова: Връзката между изкуството и обществото е скъсана

Директорът на "Национална галерия" за проблемите пред институцията и възможните решения

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10