// К1: Средата / Политика
Нов опит системата бонус-малус да заработи от следващата година
Първите отстъпки и надбавки от базовите цени на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще дойдат през 2021 г.
Методиката предвижда застрахователните компании да имат базови тарифи, спрямо които ще се правят отстъпки от 25% или надбавки, стигащи до 400% от цената на полицата, в зависимост от индивидуалния профил на водача. Философията на промяната е застраховката да отразява реалния риск на пътя, като едновременно с това оказва дисциплиниращ ефект за автомобилистите чрез финансовия стимул. За нуждата от въвеждането й има консенсус отдавна, но то така и не се случваше заради различни причини - последно преди година готовата методика беше оставена за доработване след публично недоволство, до голяма степен породено от слабото й комуникиране от КФН.
Във вторник финансовият регулатор публикува проект на наредбата, с която България ще въведе система бонус-малус за автомобилистите. В разработването й са участвали още няколко държавни институции - Министерство на вътрешните работи (МВР), Министерство на транспорта и Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата", а за основа на проекта е ползван докладът на наетия консултант Ernst & Young Business Advisory Solutions, Гърция. С публикуването на текста започва да тече едномесечен срок за коментари и предложения за корекции от заинтересованите страни, след което наредбата ще влезе в сила. Предвижда се това да стане на 1 януари 2020 г., макар да не е сигурно дали след едномесечния срок ще има достатъчно време за изменения, гласуване и обнародване. До първите бонуси и малуси ще мине поне още една година, тъй като ще трябва да се предприемат последващи административни действия, за да може да се обезпечи работата на системата. Такова е например регулирането на информационния обмен между институциите, за което се дава срок до 1 януари 2021 година.
Българският бонус - малус
ще разпредели водачите в няколко класа, според индивидуалния им рисков профил. Той ще се калкулира на база регистрираните от тях нарушения на пътя. Датата, от която ще започне да се следи историята на провиненията, е 1 януари 2020 г. Това означава, че досегашните нарушения няма да важат, а това се прави с цел да има равнопоставеност между водачите.
През периода на нулевата година всяко регистрирано нарушение, за което има административен акт или присъда, ще води до начисляването на определен брой точки. Например превишаване на скоростта с 21 до 30 км/ч спрямо поставеното ограничение на пътя ще трупа 1 точка. Изпреварване, което създава опасност за движението, струва 4 точки, колкото ще коства и шофиране в нетрезво състояние с измерени 0.5 до 0.8 промила алкохол в кръвта. Умишлено причиняване на имуществени щети при управление на МПС ще води до 7 наказателни точки.
Предложението на регулатора е класовете да са 15, от които девет ще носят малуси. Ако обаче има притеснения, че малкият брой класове ще води до по-рязко пропадане за шофьорите при провинения, то се дава опция за увеличаването на класовете до 20. В зависимост от това дали ще се избере основният вариант или алтернативният отстъпките ще са между 23% и 25%, а надбавките ще са до 400% от базовата тарифа.
Всеки застраховател ще формира своя собствена базова тарифа за задължителната застраховка, воден от критериите, които и досега са определяли цената на полицата - характеристики на автомобила като мощност, възраст, регион, в който се управлява колата, възраст на водача, щетимост и т.н. Това означава, че и след въвеждането на системата застрахователните компании ще имат различни цени.
Ключови въпроси
В проекта на наредбата институциите са опитали да разрешат основните въпроси, които възпрепятстваха стартирането на системата бонус - малус, като например как се третират служебните автомобили или лизинговите коли, как се предотвратява възможността за избягване на малуси чрез прехвърляне на автомобили.
Според правилника бонус-малус клас ще се определя на всеки шофьор за всеки притежаван от него автомобил при сключване на застраховката "Гражданска отговорност". Клас ще се дава и на всеки лизингополучател. За да няма дискриминация, системата ще важи за всички МПС-та без значение дали са лични, фирмени, на общини или държавни институции. Изключение ще се прави по отношение на водачите на специализирани автомобили като линейки, пожарни коли, полицейски автомобили, като при извършване на нарушения с тях те няма да влияят върху класа на водача при управление на личния му автомобил.
При продажба на МПС застрахователят ще определя нова премия на новия собственик. Целта е да се избегне възможността за заобикаляне на системата чрез фиктивно прехвърляне на автомобила на лице с бонус клас, за да се изчистят натрупаните малуси. При последващо прехвърляне на автомобила на предишния собственик ще се вземат предвид натрупаните малуси през предишни периоди на притежание.
Предвижда се застрахователите да начисляват допълнителна премия, когато засекат недобросъвестно прикриване на застрахователен риск от страна на клиент.
Повече средства за гаранционните фондове С 1 лв. нараства вноската, която постъпва за всеки застрахован автомобил по "Гражданска отговорност" в Гаранционния фонд на българските застрахователи. Така от всяка полица отчислението ще е в размер на 13 лв., с които ще се захранват фондът, който изплаща обезщетения при катастрофи с незастраховани превозни средства, и обезпечителният фонд, който се задейства при фалит на застрахователна компания. Увеличението на вноската идва по линия на обезпечителния фонд и се извършва с административен акт на Комисията за финансов надзор (КФН). |
Още по темата
Бонус-малус системата ще доведе до отстъпки за 80% от шофьорите
Прогнозата включва и намаление на катастрофите по пътищата с 10 до 30%, какъвто е бил ефектът в Европа
5 дек 2019По 3.1 млн. лв. на ден за обезщетения са изплащали застрахователите през 2018 г.
Автомобилните застраховки продължават да носят загуби, отчете браншовата асоциация на среща с журналисти
29 май 2019Въпреки изпълнената с предизвикателства 2018 г. застрахователният сектор отчита добри резултати
15 мар 2019Защо "Гражданската отговорност" е обречена да поскъпва
И без решението на ВКС цената на застраховката е тръгнала нагоре
9 ное 2018Краят на евтината "Гражданска отговорност"
Най-разпространената застраховка поскъпва заради едно съдебно решение и това вероятно е само началото
9 ное 2018
Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията
13 дек 2019, 325 прочитания

През 2020 г. се очаква доставката на близо 300 превозни средства на ток за градския транспорт в големите градове.
13 дек 2019, 475 прочитания
12 дек 2019, 3563 прочитания
12 дек 2019, 3041 прочитания
12 дек 2019, 2533 прочитания
12 дек 2019, 2239 прочитания
12 дек 2019, 2100 прочитания
"Капитал" поиска от Здравко Здравков да даде детайли и примери за внесените законови предложения за ателиета, апартхотели, общежития, системи за паркиране, но не получи отговор