С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 21 ное 2019, 9:26, 3646 прочитания

ТЕЦ-ове на Ковачки ще получават до 60 лв. на тон за горенето на софийския боклук

Част от RDF-а ще се оползотворява и в циментовия завод "Холсим", но с по-ниска цена

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Най-високите възможни цени за изгарянето на част от RDF отпадъците на София е предложило обединението "БДТ Садината", което включва две от свързаните с Христо Ковачки електроцентрали. Те стигат до 60 лв. на тон в зависимост от вида и количеството боклук и ще бъдат платени от софиянци през такса смет, тъй като няма конкурентна оферта.

Кандидатът за другата основна част от генерирания RDF - циментовият завод "Холсим", е поискал с 2 лв. по-малко на тон, като и тук няма конкуренция. Това стана ясно в сряда, след като бяха отворени ценовите оферти в търга на Столичната община.


По тези договори в следващите три години ще бъдат платени над 30 млн. лв., тъй като София не разполага със собствена инсталация за оползотворяване. Такава се планира от години на площадката на "Топлофикация София", но все още няма окончателно решение за нейното изграждане. Отделно за транспортирането на RDF до съответните централи и заводи ще бъдат платени още 14 млн. лева.


Колко излиза некачественият боклук

Топлоцентралите "Бобов дол" и "Топлофикация Сливен" на Ковачки ще получат общо до 14.8 млн. лв. за горенето на 70 хил. тона годишно за срок от 3 години. Предложената цена е различна спрямо вида и количеството RDF, което ще бъде оползотворено. Например за изгарянето на нешредиран и насипен отпадък ще се плаща най-много - до 60 лв./тон в зависимост от приетите количества. Причината е, че в това състояние боклукът се оползотворява най-трудно, защото не е третиран по необходимия начин. Ако заводът за преработка на отпадъците на Столичната община генерира по-качествен RDF (фолиран или шредиран) цената пада до 10 и дори до 2 лв. Проблемът е, че според тръжната документация шредирания RDF ще бъде най-много 5% от 70-те хил. тона.



Другият кандидат - циментовият завод "Холсим", ще гори 80 хил. тона годишно, за което ще получи близо 16.4 млн. лв. Ценовите предложения за основните обеми отпадъци са малко по-ниски от тези на Ковачки - 58 лв. вместо 60 лв. за тон нешредиран RDF. За останалите фракции офертите са еднакви.

Три неизвестни

Първоначално поръчката за изгарянето на боклука беше разделена на общо пет позиции. Първите две - за по-големите количества от 70 и 80 хил. тона, а останалите три - за изгарянето на по 10 хил. тона при цена от близо 1.8 млн. лв. за тригодишния период. За тях обаче не се явиха кандидати въпреки удължавания срок и в крайна сметка процедурите бяха прекратени.

Впечатление прави и липсата на активност от страна на останалите циментови заводи, които досега приемаха софийският RDF - "Девня цимент" (75 хил. т на година) и "Титан Златна Панега" (25 хил. т). Едно от обясненията за това вероятно е, че софийският RDF е с много лошо качество (висока влажност и негорими примеси), което затруднява оползотворяването и го прави не толкова ефективно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Язовир "Черна дупка" Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

6 дек 2019, 284 прочитания

Как се провежда екополитика през данъците за колите в ЕС Как се провежда екополитика през данъците за колите в ЕС

Държавите предпочитат да наложат таксите още при регистрацията на по-змаърсяващите коли, вместо да следят кой как замърсява през годината

6 дек 2019, 245 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Съдът на ЕС в ново решение за Полша: Делата трябва да се гледат от независим съд

Проблемите със съдебната реформа на управляващите във Варшава удивително наподобяват тези в България

Още от Капитал
За кого е модерната MBA диплома

MBA отдавна вече не е просто образование по мениджмънт, като фокусът се е изместил към обучение в лидерство

Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

Кой кой е при дигиталните портфейли в България

Седем компании вече предлагат безконтактни плащания и операции с телефон в страната, но използването остава слабо

Нов кмет, нова такса смет

Една от основателните причини за ръста на местните данъци и такси е увеличената цена за депониране, кои са другите

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10