Чистенето на София през 2020: по-скъпо, но почти същото

Над 217 млн. лв. ще бъдат похарчени за почистването на столицата догодина, а такса "Смет" няма да се вдига

За поддържането на чистотата на столичните улици през следващата година са планирани с 8% повече средства спрямо тази година
За поддържането на чистотата на столичните улици през следващата година са планирани с 8% повече средства спрямо тази година    ©  Юлия Лазарова
За поддържането на чистотата на столичните улици през следващата година са планирани с 8% повече средства спрямо тази година
За поддържането на чистотата на столичните улици през следващата година са планирани с 8% повече средства спрямо тази година    ©  Юлия Лазарова

Столичната община ще мие машинно повече улици през следващата година, но не и по-често. Начинът, по който се събират и транспортират отпадъци, пък въобще няма да се променя. Въпреки това разходите ще нараснат с 5.4% през следващата година - до 217.2 млн. лв.

Това стана ясно от план-сметката за 2020 г., която зам.-кметът Йорданка Христова представи на пресконференция в четвъртък. Увеличените приходи обаче няма да доведат до повишаване на такса смет, а ще се получат от повечето жилища и офиси - налогът се събира на база данъчната оценка на имотите без значение кой колко замърсява.

Миенето: както преди

За поддържането на чистотата на столичните улици през следващата година са планирани 85 млн. лв., което е с 8% повече спрямо тази година. Причината е във "вдигането на качеството на услугата и по-големия интензитет на поддръжката", казва Христова. Според плана обаче улиците ще се мият машинно 24 пъти в годината - толкова, колкото и през 2019 г. Това контрастира на обещанието на Йорданка Фандъкова да предприеме мерки за повече миене, след като Софийският градски съд (СГС) задължи общината да чисти машинно по-често улиците по време на летните месеци. Въпреки това разходите за лятно и зимно почистване са с около 7 млн. лв. повече, тъй като "следващата година ще се мие на по-голяма площ и ще бъдат включени нови улици, които преди не са почиствани", твърди Христова.

Същото е и при вътрешнокварталните улици и тези, по които минава масов градски транспорт - те отново ще се чистят чрез автоцистерна с маркуч само четири пъти годишно, но площта им ще е със 7% повече.

Кога ще се мият улиците в квартала им гражданите могат да проверят в сайта на Столичния инспекторат, където се публикуват месечните графици. Другият вариант е по стария метод - чрез уведомления, които се поставят на видни места.

С 1 млн. повече за едрогабаритни отпадъци

Според Христова обаче голямата новина е, че в кварталите поддръжката, свързана със събирането и третирането на отпадъците, както и тази за междублоковите пространства, ще стане по-интензивна. "С наложилата се вече децентрализация към районите предвиждаме увеличаване на средствата за районите с 200 хил. лв. Те стават 8.2 млн. лв., които влизат в районните специализирани звена за поддръжка на междублоковите пространства", заяви тя. Ако парите обаче се разпределят между 24-те района на София, увеличението не изглежда никак впечатляващо - под 700 лв. на месец.

Общината ще отдели 10 млн. лв. повече за събирането и транспортирането на отпадъци, като тези дейности ще ѝ струват общо 67 млн. лв. Увеличение от 1 млн. лв. ще има за събирането на разделни едрогабаритни отпадъци на домакинство, а 3.2 млн. лв. ще отидат за отчисления по Закона за управление на отпадъците. Това се случва, защото общината е решила да запази количеството депонирани отпадъци, но понеже размерът на таксата се увеличава през следващата година, ще трябва да увеличи и размера на отчисленията.

Сметопочистването: при същите, но уж с по-добро качество

Според Христова още следващият месец ще излезе класирането в големия търг за събиране и извозване на боклука. Очакванията са тази дейност, към която отива някой-голям част от бюджета за чистота, отново да бъде възложена на досегашните играчи - фирми, свързани с Румен Гайтански-Вълка и братя Домусчиеви.

Зам.-кметът на София увери, че в тазгодишния търг са били заложени по-високи изисквания за техниката, която използват фирмите - камионите трябва да отговарят на стандарта Евро 6, "така че да виждаме все по-чисти превозни средства на територията на общината от фирмите, които предоставят подобен тип услуги". Но това не означава, че контейнерите ще се събират по-често или че градът ще стане по-чист.