// К1: Средата / Политика
Агенцията по горите отказа да обяви кой колко ще връща за заменките
Знакови сделки покрай курорти се оказаха изрядни
Същевременно знакови сделки очевидно са се оказали изрядни според оценката на дъщерната фирма на агроведомството "Агролеспроект", тъй като не попадат в списъка със "санкционираните".
"Санкцията" - средно 3636 лв. на декар
През седмицата Танева обяви, че земеделското министерство ще си търси 80 млн. лв. от 103 фирми, физически лица и общини за сделки със замени на гори, сключвани в периода 2007-2009 г., в които частни лица взимаха от държавата основно уедрени парцели по крайбрежието и до други курорти срещу разпокъсани имоти във вътрешността на страната. По този начин трябва да се възстанови разликата в стойността на получени по-скъпи държавни парцели срещу по-евтини частни, след като още през 2014 г. ЕК определи, че горските замени са неправомерна държавна помощ.
Общата площ земя, които обхващат забелязаните от държавното предприятие разминавания, са 22 хил. дка. Това означава, че според направената оценка разликата между пазарната цена и цената, на която са изповядвани сделките тогава, е средно 3636 лв. за един декар земя, или 3.6 лв. на кв.м.
Пред dnevnik.bg природозащитните организации изразиха съмнения, че сумата от 80 млн. лв. е силно занижена спрямо щетите, които горските замени са нанесли на обществения интерес. Тома Белев, председател на Асоциацията на парковете в България и общински съветник в София от "Демократична България", дава пример със замяна на гори за 13.7 млн. лева на скали и степи на север от Балчик срещу гори в Ловешко. До 2009 г. същите имоти на морския бряг са ипотекирани за 152 млн. лева, което според него означава, че само в този случай дългът към държавата е 138.3 млн. лева.
Без публична информация кой колко дължи
Индивидуалните оценки на отделните сделки се оказаха тайна, след като земеделското министерство публикува единствено списък с фирмите и лицата, които ще трябва да възстановяват пари на държавата, но не и сумите, които ще се търсят от тях. В четвъртък "Капитал" поиска информация от министерството и агенцията по горите кои са компаниите и физическите лица, които ще трябва да платят най-високи суми за неправомерна държавна помощ, както и какви конкретно са тези суми.
В отговора си от агенцията по горите обаче обясняват, че тази информация трябва да бъде взета от документи, "свързани със започнало административно производство по издаване на административен акт за публично вземане", което производство било на етап оперативна подготовка. Така агенцията е определила, че тази информация е "служебна" по смисъла на закона за достъп до обществена информация, заради което и на практика отказва да я предостави.
В действителност законът позволява администрациите да ограничат достъпа до служебна информация при подготовка на актове, но в случаите когато тя "няма самостоятелно значение" (виж текстовете от закона в карето). В закона изрично е посочено, че служебна информация не може да бъде ограничавана, когато има "надделяващ обществен интерес", липсата на който агенцията трудно би могла да обоснове при огромния скандал, който представителите й произведоха преди години и трябваше да се намеси и Европейската комисия.
Знакови сделки изглеждат изрядни
Междувременно "Капитал" направи сравнение между списъка със санкционираните фирми и списъка с проверяваните сделки. Оказва се, че при 29 случая независимата оценка на държавното предприятие под шапката на МЗХ не е видяла разминаване в пазарната цена и цената, на която са изповядвани сделките.
Сред тях попадат знакови случаи като сделката за терен от голф комплекса "Трейшън клифс енд СПА резорт", свързан с Красимир Гергов, при която са получени над 280 декара край Балчик в замяна на гори във Видин, Чупрене, Черни Осъм, Троян и Тетевен. Изрядна се оказва и друга сделка, свързана с Гергов - на компанията "Про консулт 2004". основана от брат му Тодор Гергов, която също е за гора в района на голф игрището. Въпросният терен придоби популярност по време на първото правителство на ГЕРБ, когато от партията организираха "медийна обиколка" на заменени гори в управлението на Сергей Станишев. Тогава от "Про консулт 2004" обявиха, че са готови да върнат терена на държавата, в случай че тя гарантира, че върху него няма да бъде допуснато незаконно строителство. Сега обаче оценителната компания не е видяла нарушение.
Същото се отнася и за друга сделка в района на Балчик, популяризирана от тогавашната обиколка - на дружеството "БГ ленд ко", което е придобило терен от 20 дка с гледка към морето срещу гори край Тетевен, Рибарица и Старо село.
Сред изрядните участници в замени на гори е и знаковата "Мирта инженеринг", едното от дружествата, което стои зад големия морски ваканционен комплекс "Камчия парк". Компанията е придобила със сделки за замени, сключени в един и същ ден, над 1300 дка в района на Ново Оряхово и Шкорпиловци срещу терени в Омуртаг, Своге, Троян, Тетевен и др. Свързаното с нея дружество"Бета форест" пък, което в същия ден през май 2007 г. е придобило над 800 дка гори в същия район, попада в списъка на компаниите, които ще трябва да доплащат за замените.
Без никакъв проблем се оказва и сделката с "Иса инженеринг", позната в публичното пространство като строителя на т.нар. сараи на Ахмед Доган. Компанията е получила 12 дка в Девин срещу гори в Девин и Видинско. Няма да бъдат изисквани пари и за една от заменките, която стана популярна покрай обвиненията за неизгодни сделки на директора на агенцията по горите в кабинета "Станишев" Стефан Юруков. Става въпрос за два терена от над 7 дка в Несебър, които Евгения Станева и Валентин Станев получават срещу гори в няколко сливенски села. Тогава в. "24 часа" съобщи, че според експертизата на прокуратурата посочените като равностойни държавен имот на морето и частни в района на Сливен при сделката за замяна всъщност са имали около 20 пъти разлика в стойността. Стефан Юруков не е признат от съда за виновен покрай сделките със замените.
Закон за достъп до обществена информация Достъп до служебна обществена информация Чл. 13. (1) Достъпът до служебна обществена информация е свободен. (2) Достъпът до служебна обществена информация може да бъде ограничен, когато тя: 1. е свързана с оперативната подготовка на актовете на органите и няма самостоятелно значение (мнения и препоръки, изготвени от или за органа, становища и консултации); 2. съдържа мнения и позиции във връзка с настоящи или предстоящи преговори, водени от органа или от негово име, както и сведения, свързани с тях, и е подготвена от администрациите на съответните органи. (3) Ограничението по ал. 2 не може да се прилага след изтичане на 2 години от създаването на такава информация. (4) Достъпът до служебна обществена информация не може да се ограничава при наличие на надделяващ обществен интерес. |
Още по темата
"Санкциите" за заменките: Възмездие или втори подарък
Сумата, която държавата търси от фирмите, участвали в заменки на гори, изглежда трудносъбираема
29 ное 2019Десет години по-късно: Държавата ще търси 80 млн. лв. от заменките на гори
По близо 80% от проверените сделки, извършвани в кабинета "Станишев", частните собственици ще трябва да доплащат
20 ное 2019Оценката на заменките на гори в кабинета "Станишев" най-накрая започна
Държавна фирма ще определи до май реалната стойност на разменените парцели, от което зависи колко ще доплащат получателите
30 мар 2018
И още: Цацаров беше избран от парламента за шеф на антикорупционната комисия, Джонсън вероятно ще спечели утрешните избори във Великобритания
11 дек 2019, 1659 прочитания

Парите са от текущия излишък в бюджета, който месец преди края на годината е над 1 млрд. лв.
11 дек 2019, 14195 прочитания
11 дек 2019, 13962 прочитания
11 дек 2019, 3365 прочитания
11 дек 2019, 2220 прочитания
11 дек 2019, 1782 прочитания
11 дек 2019, 1629 прочитания
Как сметката за едно тайно пътуване на варненския кмет до Израел беше платена от журналистка в малка местна телевизия