Преговорите между Европейския парламент и Съвета на ЕС (т.е. страните членки) по пакета от закони "Мобилност 1", по-известен в България като "пакетът Макрон", са блокирани. В ранната сутрин във вторник, след 11 часа разговори, двете страни са сложили край на дискусиите, без да стигнат до компромис по новите правила за пътния карго транспорт. Напредък е имало само по някои технически аспекти на законодателството, но не и по-най сериозните политически въпроси.
Според дипломати, трите въпроса, които са довели до блокажа, са били правилата за почивки на шофьорите, времето за управление на камиона и искането на Европейския парламент камионите да се завръщат по мястото си на регистрация на всеки четири седмици. Целта на евродепутатите е да пресекат практиката западни фирми да регистрират камионите си в Източна Европа, но мярката ще засегне най-вече страни като България или Латвия, чиито фирми осъществяват превози на големи дистанции.
Законите засягат съществено България, която има голям транспортен сектор и който ще бъде силно ограничен в операциите си в Западна Европа. Парламентът предлага много по-строги ограничения, докато позицията на Съвета, въпреки че също не се одобрява от българския транспортен бизнес, налага по-меки правила.
Засега изглежда, че преговорите ще останат блокирани поне два месеца, докато новата Европейска комисия встъпи в длъжност. Дипломати, които са ангажирани с т.нар. триалог между трите основни институции на ЕС, казаха за "Капитал", че все още не е определена нова дата, което може би означава, че финландското председателство на Съвета на ЕС се е отказало от намерението си да постигне сделка до края на мандата си.
Ако и след продължаването на преговорите между европарламента, Съвета на ЕС и ЕК, не се постигне съгласие, целият законодателен процес трябва да започне отначало. Тоест Европейската комисия трябва да изготви ново законодателно предложение. Именно на това се надява и българският транспортен бизнес, тъй като подобен сценарии ще забави влизането на новите правила с поне две години.
Преговорите между Европейския парламент и Съвета на ЕС (т.е. страните членки) по пакета от закони "Мобилност 1", по-известен в България като "пакетът Макрон", са блокирани. В ранната сутрин във вторник, след 11 часа разговори, двете страни са сложили край на дискусиите, без да стигнат до компромис по новите правила за пътния карго транспорт. Напредък е имало само по някои технически аспекти на законодателството, но не и по-най сериозните политически въпроси.
Според дипломати, трите въпроса, които са довели до блокажа, са били правилата за почивки на шофьорите, времето за управление на камиона и искането на Европейския парламент камионите да се завръщат по мястото си на регистрация на всеки четири седмици. Целта на евродепутатите е да пресекат практиката западни фирми да регистрират камионите си в Източна Европа, но мярката ще засегне най-вече страни като България или Латвия, чиито фирми осъществяват превози на големи дистанции.
1 коментар
Този проект нарушава всички икономически ценности, върху които стъпва ЕС! Нарушава свободната конкуренция, нарушава свободното придвижване, нарушава свободното право на избор. Пълна дискриминация.
В момента хората могат да си изберат - да работят на място с дълги почивки или на място с повече работно време. Щом избират първото, значи си има причина.