Само Министерството на спорта ще решава кой да паркира около Националния стадион
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Само Министерството на спорта ще решава кой да паркира около Националния стадион

Министерството на спорта искаше да упражнява контрол и върху терените между стадиона и метростанцията "Васил Левски", но общинският съвет реши те да бъдат дадени на общинското дружество "Пазари Запад"

Само Министерството на спорта ще решава кой да паркира около Националния стадион

Решението на общината да предостави терените на министерството противоречи с проекта за нов ПУП на Борисовата градина

Анина Сантова
4839 прочитания

Министерството на спорта искаше да упражнява контрол и върху терените между стадиона и метростанцията "Васил Левски", но общинският съвет реши те да бъдат дадени на общинското дружество "Пазари Запад"

© Юлия Лазарова


След като преди години направи паркирането от южната част на Националния стадион "Васил Левски" платено, сега Столичната община забрани достъпа на граждани и до северната зона откъм езерото "Ариана" и сектор "Г". С решение на Столичния общински съвет (СОС) от 20.12.2018 г. тези терени с обща площ 12 декара ще се стопанисват от от Министерството на младежта и спорта (ММС), а сега процедурата приключва.

На мястото вече е направена маркировка за общо 180 паркоместа, които през следващите пет години ще са само за нуждите на ММС. Мотивите са, че общината не може да регулира паркирането, защото в терените има смесена собственост. " Няма нищо по-нормално институцията, която управлява най-голямото спортно национално съоръжение, да може да гарантира движението там, особено при сектор "Г", а не всеки път с полиция и с помощта на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) да се опитваме да създаваме ред на паркирали над 400 коли на това пространство", коментира при приемането на доклада през декември един от вносителите му - Тодор Цанев.

Министерството на спорта ще трябва да гарантира и сигурността на пространството под колоните на стадиона.

Въпреки че от самия документ не се разбира за какви цели ще се използват терените, от коментара на Цонев става ясно, че ще са "за нуждите на федерации и спортисти, които отиват там да си вършат работата".

Решението обаче влиза в противоречие с обещанието на кмета на София Йорданка Фандъкова на мястото да не се обособяват паркинги, докато не стане готов подробният устройствен план (ПУП) на Борисовата градина.

"ПУП ще определи точно начина, режима и мястото на паркиране в тази зона.(...) Не съществува никаква опасност по време на проектирането да се обособяват паркинги, да се увеличава достъпът на автомобили и др.", пише Фандъкова в отговор от 2017 г. на запитване от общинския съветник от "Демократична България" Марта Георгиева.

"Самият план на Борисовата градина може да предвижда там да няма асфалт, тъй като все пак това е парк преди всичко друго. Когато решиш предназначението преди приемането на ПУП-а, предопределяш какво да бъде решението в проекта. Самият проект на ПУП пък се бави, защото Столична община първо не можеше да си събере изходните данни, а после се опита да излъже гражданите, като тайно заложи строителство в градината. Това намерение се сблъска с огромно общественото недоволство и проектът се върна. През това време все повече територия от парка се завладява от паркинги и частни интереси", коментира Георгиева пред "Капитал".

Паркинг вместо парк

Предложението министерството да управлява терена е направено още през 2017 г., когато на последното заседание за годината Анатоли Илиев от ГЕРБ го предлага на обществено обсъждане. Тогава Марта Георгиева успява да убеди съветниците, че не трябва да го гласуват, като припомня отговора на кмета Йорданка Фандъкова. Но година по-късно се разиграва същият сценарий - отново на последното заседание на 20 декември се предлага същото.

Този път докладът е приет, като е подкрепен и от съветници от ВМРО и Коалиция "Сердика". Направени са две промени - площта, която общината дава, е скочила от 5 на 12 декара, а годините, в които теренът се предоставя безвъзмездно, са намалени от 10 на 5. След като предложението е гласувано с 38 гласа "за" и три "против", Марта Георгиева иска от Фандъкова да върне решението, но това ѝ е отказано.

"За мен е абсолютно недопустимо да лъжат хората в очите, за да ги успокоят, и след това правят точно обратното. Това са 12 декара непосредствено около стадиона, които няма вече да се използват от гражданите, нито ще носят приходи, ами се дават на министерството за негови нужди, като по този начин се отнемат от хората", коментира Георгиева.

Сега освен за паркинг мястото ще се ползва и за провеждането на мероприятия в района на стадиона, тъй като министерството от десет години настоява да има такава възможност. То искаше да упражнява контрол и върху терените между стадиона и метростанцията "Васил Левски", но председателите на всички групи в съвета внесоха предложение те да бъдат дадени на общинското дружество "Пазари Запад", което мина. Така от миналата година паркирането там е платено, а паркоместата са 100.

След като преди години направи паркирането от южната част на Националния стадион "Васил Левски" платено, сега Столичната община забрани достъпа на граждани и до северната зона откъм езерото "Ариана" и сектор "Г". С решение на Столичния общински съвет (СОС) от 20.12.2018 г. тези терени с обща площ 12 декара ще се стопанисват от от Министерството на младежта и спорта (ММС), а сега процедурата приключва.

На мястото вече е направена маркировка за общо 180 паркоместа, които през следващите пет години ще са само за нуждите на ММС. Мотивите са, че общината не може да регулира паркирането, защото в терените има смесена собственост. " Няма нищо по-нормално институцията, която управлява най-голямото спортно национално съоръжение, да може да гарантира движението там, особено при сектор "Г", а не всеки път с полиция и с помощта на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) да се опитваме да създаваме ред на паркирали над 400 коли на това пространство", коментира при приемането на доклада през декември един от вносителите му - Тодор Цанев.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    borkar avatar :-|
    borkar

    Това никога не е било законен паркинг, а е площ от парк Борисова градина!

    Защо се допуска узаконяване на нерегламентираното паркиране в парк „Борисова градина“ в условията на сключен договор за изработване на ПУП?

    Защо години наред е неглижирано нерегламентираното навлизане и паркиране в парк „Борисова градина“ като в работни дни това беше и продължава да бъде целодневен безплатен паркинг за работещи в центъра на града?

    Защо се минава, кои има право и с какъв пропуск през задната бариера на платения паркинг?

    Защо при наличието на две метростанции (скоро още 2 на трети метродиаметър -Попа и Орлов мост) на по-малко от 500 метра от национален стадион „Васил Левски“, 3 автобусни/тролейбусни спирки на по-малко от 500 метра, едната е Орлов мост с 12 автобуса и 4 тролея, трамвайна спирка на по-малко от 500 метра с 3 трамвая се появява необходимост от паркинг в центъра на града?


    За кои служители на ММС ще имат право да го ползват и на какъв режим – часов, дневен, месечен, годишен?

    На какви условия трябва да отговарят тези служители?

    Колко са на брой тези служители, за да бъде оправдано ползването на големи части от парк „Борисовата градина“ за паркиране на личните им автомобили?

    Колко служебни автомобила на ММС ще ползват тази площ?

    Ще имат ли право други държавни институции да ползват площта за паркиране на служебни автомобили?

    Ще имат ли право служители на други държавни институции да ползват площта за паркиране на лични автомобили?

    Ще има ли право Столична община да ползва площта за паркиране на служебните си автомобили и при какви условия?

    Ще имат ли право Столична община, служители в СО и съветници в СОС да ползват площта за паркиране на личните си автомобили и при какви условия?

  • evpetra

    За нуждите на ММС! По комунистическо време не се допускаха никакви автомобили в парка, с изключение на някои привилегировани другари, но те все пак бяха единици и не замърсяваха и не загрозяваха парка до голяма степен. Сега не трябва да има привилегировани. Спортистите, които имат работа там, може да ходят и пеш, не са хора с увреждания.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK