Фандъкова предложи увеличение на данъците за по-стари и мощни коли
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фандъкова предложи увеличение на данъците за по-стари и мощни коли

Според Фандъкова хората в София получават най-добри доходи в сравнение с другите градове и затова "едва ли ще се откажат от автомобила"

Фандъкова предложи увеличение на данъците за по-стари и мощни коли

По-високи данъци ще има и при сделките с имоти

Анина Сантова
12595 прочитания

Според Фандъкова хората в София получават най-добри доходи в сравнение с другите градове и затова "едва ли ще се откажат от автомобила"

© Надежда Чипева


Кметът на София Йорданка Фандъкова предлага промени в Наредбата за местните данъци, според която от следващата година собствениците на автомобили с евростандарти от 0 до 4 ще плащат с между 7 и 40 лв. повече. Данъкът ще се вдигне и в зависимост от мощността на колата, като това засяга всички автомобили с мощност над 74 киловата (kW).

Ако предложенията бъдат приети от общинския съвет в края на годината, в София ще има и увеличение на данъка върху възмездно придобитото имущество - при сделки с имоти, автомобили и т.н. той ще нарасне от 2.5 на 3%, обяви кметът на София.

Такса "смет" и данъкът върху недвижимите имоти няма да се увеличават.

Като причина за промените Фандъкова припомни предизборното си обещание да вземе мерки за по-добро качество на въздуха, както и нуждата от по-добра инфраструктура в кварталите. Сега Столичната община очаква да събере от по-високите данъци за МПС около 18 млн. лв., които да инвестира в "по-добър довеждащ градски транспорт и градско озеленяване". Други 20 млн. лв. повече ще има от данъка върху сделките, които пък ще се инвестират в ремонти на квартални улици и тротоари. Половината от събраните средства ще отидат директно при районните кметове, което пък е проблясък в посока обещаната децентрализация на управлението.

Промяна при коефициента за екологичност
Източник: Столична община
Преглед на оригинала

Стара и скъпа

Собствениците на автомобилите с екологични стандарти евро 0, 1 и 2 ще плащат с до 40 лв. повече, а тези на автомобилите със стандарти 3 и 4 - със 17 лв. Въпреки че увеличава данъкът за по-старите и замърсяващи автомобили, Фандъкова няма да стимулира гражданите да купуват нови коли, тъй като при тях данъкът не намалява.

Така например за кола с мощност 103 kW, която е произведена преди 7 години и има стандарт евро 5, догодина ще се дължи около 110 лв. Ако автомобил със същата мощност е със стандарт евро 3, ще плащате близо 130 лв.

Промяна на коефициента за мощността
Източник: Столична община
Преглед на оригинала

Сумата на данъка расте драстично с мощността на колата. Така например автомобил със стандарт Евро 5, но с мощност на двигателя 140 kW, ще плащате годишен данък около 190 лв., а ако колата е по-стара, например от 2008 г., налогът ще е 238 лева. (Сумите не са съвсем точни, защото общинският съвет още не е гласувал каква да бъде цената за 1 kW мощност. Сметките са на база миналогодишните ставки и предвиденото увеличение на коефициента.)

Какви ще са промените в данъка за кола с мощност 140 kW
Източник: Столична община
Преглед на оригинала

Колко ще бъдат засегнати

Собствениците на по-нови автомобили, със стандарти 5 и 6, също ще плащат повече, ако мощността на двигателя им е над 74 kW. От общо 787 хил. регистрирани коли в София 180 хил. са с такива стандарти, посочи зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов. Според него около 360 хил. автомобила няма да бъдат засегнати от увеличението на коефициента за мощността, но пък в тази бройка влизат и такива автомобили, чийто данък ще се вдигне заради екологичния стандарт.

Заради неефективния контрол обаче остава проблемът с масовото премахване на катализатори и филтри за твърди частици, което де факто прави дизелите още по-вредни.

След промените, влезли в сила през 2019 г., данъкът се определя на базата на три компонента - възрастта на колата (коефициентът е определен със закон), както и от мощността и екологичния стандарт, които се определят с решение на общинския съвет).

"Увеличението е минимално. Не очакваме хората да забравят за автомобила си, а по-скоро искаме да подобрим градския и довеждащия транспорт с новата инвестиция. Видяхте какво стана в Букурещ - там сумите, които плащат собствениците на по-замърсяващи автомобили, са сериозно увеличени. Ние искаме да вървим в тази посока и планираме да започнем дискусия по този повод. Но това е една малка стъпка в правилната посока", коментира Фандъкова.

Сделките поскъпват

Фандъкова предложи и увеличение на данъка за придобиване на имущество, който най-вече засяга сделки с имоти и автомобили. От 2.5% досега той нараства на 3% от материалния интерес. По думите на кмета в София се сключват около 115 хил. такива сделки годишно, като половината от тях са на стойност 2 хил. лв. Въпреки това при сделка с имот на стойност 100 000 евро увеличението на налога ще е 500 евро - от 2500 до 3000 евро, а при кола за 10 000 лв - с 50 лв. (от 250 до 300 лева).

Кметът на София Йорданка Фандъкова предлага промени в Наредбата за местните данъци, според която от следващата година собствениците на автомобили с евростандарти от 0 до 4 ще плащат с между 7 и 40 лв. повече. Данъкът ще се вдигне и в зависимост от мощността на колата, като това засяга всички автомобили с мощност над 74 киловата (kW).

Ако предложенията бъдат приети от общинския съвет в края на годината, в София ще има и увеличение на данъка върху възмездно придобитото имущество - при сделки с имоти, автомобили и т.н. той ще нарасне от 2.5 на 3%, обяви кметът на София.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    liz31552545 avatar :-|
    liz31552545

    Нека вдигат всякакви данъци, нямат грижи. Днес подслушах един разговор, в който ставаше дума, че при сегашната пенсионна система стимулът да внасяш вноски вече е нулев, защото месечната сума, която внасяш днес най-вероятно е по-голяма от евентуалната месечна пенсия, коато ще вземеш след време, така че по-добре въобще да не се осигуряваш за пенсия. Със здравните осигуровки е подобно: ако плащаш 8% върху максимума от 3000 лв. тоест 240 лв. всеки месец ще получиш точно същата услуга от здравната каса, както и безработния , който плаща 22лв. месечно.Значи и здравната осигуровка има смисъл само на минималната ставка. Такса смет няма нищо общо с боклука, който създава всеки от нас. Задачата е Вълкът да е доволен. Така че някаква веакция от данъкоплатеца сигурно ще последва...

  • 2
    xte29566872 avatar :-|
    xte29566872

    Нищо екологично няма във вдигането на данъка за печките с 10-15 лв. Това си е пълнене на съдрания чувал. Ако вечната Фандъкова беше любезна да се мотивира колко от 787-те хил. автомобили в София ще засегне тази мярка, с колко ще се увеличи прихода в бюджета и за какво ще се харчи, щеше да а нормално. Ама не е. Както не е и управлението на ГЕРБ.

  • 3
    zun59432773 avatar :-|
    zun59432773

    Нормално да. Тъй и тъй краденето е основно занимание на общинарите, що да няма повечко за крадене, та то си е процент от бюджета.

  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Катализаторите кога???

    Трябва да взимат книжката на собственици на коли с премахнат катализатор!

  • 5
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    И какво - като ми вдигнат данъка няма да си карам колата, що ли? Освен това, защо нищо не се говори за колите на газ, или важното е да се приберат още пари, които да потънат в безотчетните ремонти и в прогнилата топлофикация?!

  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "liz31552545":

    Това е абсурдно и напълно грешно спрямо формулата, по която се изчислява пенсията в момента.

    Който не плаща осигуровки - граби от родителите си. Твоята пенсия ще я плаща някой друг. Това е солидарната система.

  • 7
    prx15601314 avatar :-|
    prx15601314

    при сегашната пенсионна система стимулът да внасяш вноски вече е нулев"
    Ай добро утро само че ще внеса поправка - не е нулев - отрицателен е. Никога не е било далавера освен ако не си държавен служител, защото там 60% от осигуровките ти ги плаща държавата. СОЛ - абсурд и пълна глупост ако го правиш с цел висока пенсия

  • 8
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#2] от "xte29566872":

    Всичко това го има в анонса на Фандъкова и дори го има в другата статия по темата в дневник.

  • 9
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#7] от "prx15601314":

    Пожелавам ви да не се осъгурявате за пенсия но да сте жив и здрав до дълбоки старини. И да живеете 40 години на социална пенсия която аз и другите данъкоплатци ще ви осигурим. И ви пожелавам да не ви помагат децата ви за да можете да се кефите че сте много умен и не сте внасяли за пенсия.

  • 10
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#1] от "liz31552545":

    Здравната застраховка е на застрахователен принцип докато пенсията е на осигурителен. В България плащаш процент от заплатата защото това е остатък от андрешковското мислене, в много други държави (германия) е фиксирана сума за конкретен пакет. Така ще стане и тук в един момент. Но пенсионната вноска е разлина защото ти внасяш сега и ше получиш в бъдеше но сумата която
    е получиш се смята въз основа на вноската. Няма вече (за новите пенсионери от някакъв момент) три най-добри години, няма трудов и осигурителен стаж, няма приравняване при гледане на дете или висше образование. От 2000'та всяка вноска е с точна сума и пенсията ще бъде сметната спрямо тия пари. Така че ако внасяте минимум да не се чудите що взимате минимум. А трудно се живее със 180 на месец, особено като си стар и болен !!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK