С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 27 ное 2019, 17:16, 7123 прочитания

Фандъкова предложи увеличение на данъците за по-стари и мощни коли

По-високи данъци ще има и при сделките с имоти

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Кметът на София Йорданка Фандъкова предлага промени в Наредбата за местните данъци, според която от следващата година собствениците на автомобили с евростандарти от 0 до 4 ще плащат с между 7 и 40 лв. повече. Данъкът ще се вдигне и в зависимост от мощността на колата, като това засяга всички автомобили с мощност над 74 киловата (kW).

Ако предложенията бъдат приети от общинския съвет в края на годината, в София ще има и увеличение на данъка върху възмездно придобитото имущество - при сделки с имоти, автомобили и т.н. той ще нарасне от 2.5 на 3%, обяви кметът на София.
Такса "смет" и данъкът върху недвижимите имоти няма да се увеличават.



Като причина за промените Фандъкова припомни предизборното си обещание да вземе мерки за по-добро качество на въздуха, както и нуждата от по-добра инфраструктура в кварталите. Сега Столичната община очаква да събере от по-високите данъци за МПС около 18 млн. лв., които да инвестира в "по-добър довеждащ градски транспорт и градско озеленяване". Други 20 млн. лв. повече ще има от данъка върху сделките, които пък ще се инвестират в ремонти на квартални улици и тротоари. Половината от събраните средства ще отидат директно при районните кметове, което пък е проблясък в посока обещаната децентрализация на управлението.

Инфографика

Промяна при коефициента за екологичност

Увеличаване

Стара и скъпа

Собствениците на автомобилите с екологични стандарти евро 0, 1 и 2 ще плащат с до 40 лв. повече, а тези на автомобилите със стандарти 3 и 4 - със 17 лв. Въпреки че увеличава данъкът за по-старите и замърсяващи автомобили, Фандъкова няма да стимулира гражданите да купуват нови коли, тъй като при тях данъкът не намалява.



Така например за кола
с мощност 103 kW, която е произведена преди 7 години и има стандарт евро 5, догодина ще се дължи около 110 лв. Ако автомобил със същата мощност е със стандарт евро 3, ще плащате близо 130 лв.

Инфографика

Промяна на коефициента за мощността

Увеличаване

Сумата на данъка расте драстично с мощността на колата. Така например автомобил със стандарт Евро 5, но с мощност на двигателя 140 kW, ще плащате годишен данък около 190 лв., а ако колата е по-стара, например от 2008 г., налогът ще е 238 лева. (Сумите не са съвсем точни, защото общинският съвет още не е гласувал каква да бъде цената за 1 kW мощност. Сметките са на база миналогодишните ставки и предвиденото увеличение на коефициента.)

Инфографика

Какви ще са промените в данъка за кола с мощност 140 kW

Увеличаване

Колко ще бъдат засегнати

Собствениците на по-нови автомобили, със стандарти 5 и 6, също ще плащат повече, ако мощността на двигателя им е над 74 kW. От общо 787 хил. регистрирани коли в София 180 хил. са с такива стандарти, посочи зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов. Според него около 360 хил. автомобила няма да бъдат засегнати от увеличението на коефициента за мощността, но пък в тази бройка влизат и такива автомобили, чийто данък ще се вдигне заради екологичния стандарт.

Заради неефективния контрол обаче остава проблемът с масовото премахване на катализатори и филтри за твърди частици, което де факто прави дизелите още по-вредни.
След промените, влезли в сила през 2019 г., данъкът се определя на базата на три компонента - възрастта на колата (коефициентът е определен със закон), както и от мощността и екологичния стандарт, които се определят с решение на общинския съвет).


"Увеличението е минимално. Не очакваме хората да забравят за автомобила си, а по-скоро искаме да подобрим градския и довеждащия транспорт с новата инвестиция. Видяхте какво стана в Букурещ - там сумите, които плащат собствениците на по-замърсяващи автомобили, са сериозно увеличени. Ние искаме да вървим в тази посока и планираме да започнем дискусия по този повод. Но това е една малка стъпка в правилната посока", коментира Фандъкова.

Сделките поскъпват

Фандъкова предложи и увеличение на данъка за придобиване на имущество, който най-вече засяга сделки с имоти и автомобили. От 2.5% досега той нараства на 3% от материалния интерес. По думите на кмета в София се сключват около 115 хил. такива сделки годишно, като половината от тях са на стойност 2 хил. лв. Въпреки това при сделка с имот на стойност 100 000 евро увеличението на налога ще е 500 евро - от 2500 до 3000 евро, а при кола за 10 000 лв - с 50 лв. (от 250 до 300 лева).
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Гражданите няма да влизат в затвора, ако горят отпадъци 1 Гражданите няма да влизат в затвора, ако горят отпадъци

ГЕРБ внесе допълнение на съществуващите текстове в Наказателния кодекс, което се отнася най-вече за юридически лица

10 дек 2019, 1129 прочитания

Вечерни новини: Опит за борба с горенето на боклуци, Русия и Украйна спират огъня Вечерни новини: Опит за борба с горенето на боклуци, Русия и Украйна спират огъня

И още: Три журналистки взеха приза "Човек на годината", партия на Слави би била трета политическа сила, утре управляващите гласуват Цацаров за шеф на КПКОНПИ

10 дек 2019, 1035 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: ГЕРБ вдига данъците в София, управляващите леко отстъпват от поправката Airbnb

И още: Започнаха обявените още миналата седмица протести за болничните, Евродепутатите одобриха новата Европейска комисия

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10