Промяната на площад "Света Неделя" като нов тест за Столичната община

Избраният проект за реконструкцията на тази зона изглжда добре на хартия, също както "Графа", но въпросът е как ще бъде изпълнен

Архитектурното студио на италианеца Масимилиано Фуксас спечели международния конкурс за обновяване на площад "Света Неделя"
Архитектурното студио на италианеца Масимилиано Фуксас спечели международния конкурс за обновяване на площад "Света Неделя"
Архитектурното студио на италианеца Масимилиано Фуксас спечели международния конкурс за обновяване на площад "Света Неделя"    ©  Юлия Лазарова
Архитектурното студио на италианеца Масимилиано Фуксас спечели международния конкурс за обновяване на площад "Света Неделя"    ©  Юлия Лазарова

Площад "Света Неделя" ще бъде пешеходно и зелено пространство, през което ще минават единствено трамваи. Фонтани и кристални осветителни тела ще бъдат поставени пред входа на самата църква, а археологичните находки ще сa изложени в подземно ниво и ще се виждат през стъклени пасажи, по които пешеходците минават. Това, поне на хартия, предвижда класираният на първо място проект за обновяване на знаковото градско пространство в София, чийто автор е италианското "Студио Фуксас".

Проектът беше избран от международно жури и получи почти максималния брой точки. До финалното класиране стигнаха още четири предложения на руски, италиански и фернски архитекти. И както винаги, при подобни конкурси се чуха разнопосочни мнения за избрания проект, при което главният архитект на София Здравко Здравков обясни, че журито е направило забележки на всички класирани, като целта е да подобрят интеграцията между хората, пространствата и археологията на площада.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    BBKing avatar :-(
    BBKing
    • - 2
    • + 4

    Пак ще бъде като при руснаците: "Хотели как лучше, а получилось как всегда."

    Нередност?
  • 2
    borodino avatar :-|
    borodino
    • - 3
    • + 4

    Къде ще отиде трафикът от Стамболийски? Артефактите и шадраваните са нещо прекрасно, но градът трябва да продължава да живее.
    И не накрая безнадеждната практика на СО да се приема проект на екран, по който после да се мисли и да се преправя в движение. Досегашните Фандъкови проекти са грозни, скъпи и скандални. И този няма как да е друг. Единственото различно ще е изпълнителят. Този път милионите ще се преперат не от Джи Пи, а от някой от другите две обикнати от властта компании.

    Нередност?
  • 3
    voda avatar :-|
    The investor
    • - 4
    • + 1

    Нека мрънкачите започнат да пишат сега. :)

    Нередност?
  • 4
    drkskwlkr avatar :-P
    Иван Арнаудов
    • + 2

    Колко удобно е спестена контактната мрежа на трамваите...

    Стъклените дървета нещо не ги разбирам.

    Нередност?
  • 5
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 1
    • + 2

    Мен проектът много ми харесва. Разкарва транзитния трафик от центъра, създава модерно място за излизане и като цяло преобразява средата.

    Само че като знам как ще иде при строителите на ГЕРБ, ми се гади каква грозотия ще се получи накрая...

    Нередност?
  • 6
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#2] от "borodino":

    Почти цяло околовръстно му построиха на този град, за да "живее" (или по-скоро да са щастливи шофьорите). Време е да поживеят и другите хора.

    Нередност?
  • Tademan
    • + 1

    До коментар [#6] от "Георги Георгиев":

    Правете разлика между шофьорите и "шофьорите". Смятам, че това е пореден скъпоструващ експеримент. Някой има ли идея колко са връзките между бул. Хр. Ботев и ул.("бул." според едни некадърни табели) Раковски от бул Сливница до НДК в двете посоки? От Ботев към Раковски има само 3 леви завоя при движение на юг и никакви указващи табели и знаци, като директната улица е само 1 (!!!), иначе са 5 възможностите... След идиотската реорганизация при ремонта на Женския пазар и Ларгото положението е трагично !!! От Раковски към Ботев пак е 5 на 3 ( при движение на юг/ на север)! Имате ли идея, как това ще натовари останалите кръстовища? Ами мен са ме учили, като не знам - да питам, а не да се правя на умен, за да усвояваме едни пари и да отчитаме дейност, като се учим в движение!

    Нередност?
  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#4] от "Иван Арнаудов":

    Да беше само контактната мрежа. Тая визуализация ми се струва като да е правена от някой студент втори курс. Както писаха под друга статия - липсва хълмчето на Св. Неделя и църквата изглежда доста нереалистично представена на едно ниво с площада.

    Отделно тези лампи са нацвъкани на съвсем произволни места и хич, ама хич не съм оптимист за тях. Щото въздухът там е доста мръсен и ще посивеят буквално за месеци - ако изобщо оцелеят. Накрая ще стане скъпо и безвкусно. Както обикновено у нас.

    На Игнатов не съм му фен, ама в случая е прав - петия проект е най-смислен.

    Без да съм специалист втория също го намирам за ОК, макар, че там пък разходите също ще са големи.

    Нередност?
  • 9
    antipa avatar :-|
    D-r D


    До коментар [#] от "
    Tademan
    ":

    Красноселското "ново" кръстовище е еманация на неспособността на градостроитерите да се спранят с елементарни задачи за ухравление на трафика. Прелитайки под Цар Борис и в двете посоки спираш, защото опираш на тапи. Същото ще се случи и на кръстовището на Т. Александров и М. Руиза, ката се затапи Стамболийски. Голяв периметър от центъра става недостъпна за автомобли, вкл. линейки и пожарни. Друг проблем е комбинацията трамваи и шляещи се пешеходци. И естествено: делът от милионите, които строигелят тряцва да върне където трябва..

    Нередност?
Нов коментар