С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 5 дек 2019, 17:33, 2749 прочитания

АПИ се кани да събира най-много по 682 млн. лв. на година от тол-системата

Още се водят дискусии за точния размер на таксите, като стана ясно, че има резерви за намаляването им

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Средните годишни приходи, които може да очаква Агенция "Пътна инфраструктура", са с пределна стойност 682 млн. лв. при обхват на системата от 6050 км. Окончателните тарифи обаче трябва да бъдат одобрени от правителството, като до 16 декември ще тече обществено обсъждане за размера им. Но Олег Асенов от АПИ вече заяви, че вижда резерв за намаляването на предложените цени, срещу които недоволстват превозвачите. Засега е сигурно, че най-високи такси ще плащат най-тежките и най-замърсяващи превозни средства, каквато е политиката и в другите европейски държави.

Това стана ясно на днешната пресконференция за механизма на тол-системата, на която присъстваха и членове на Световната банка. Според министъра на транспорта Росен Желязков, за да се осъществят тези планове, се налага и цялостна реформа на начина, по който АПИ работи.


Дебатът за цените

"Лекият трафик досега е бил този, който финансира развитието на пътната инфраструктура с около 65% от приходите. Искаме с въвеждането на тол-системата да сменим този модел и да осигурим същия процент или близък до него, но с финансиране от тежкия трафик, който изхабява и амортизира пътната инфраструктура", коментира Олег Асенов, който е член на управителния съвет на АПИ.

Таксите ще се изчисляват на база разходите за инфраструктура, категорията на превозните средства и изминатите километри. Според Кристиан Бирле, който е член на Световната банка, трябва да се търси балансът при определяне на точната сума. "Колкото повече информация получаваме, толкова повече се уверяваме, че решението трябва да е в границите между максимума и приемливото, като трябва да сме внимателни с обществените нагласи. Все пак има страни, приели близко максималната цена, за да имат повече средства за инфраструктура", коментира той.



Максимумът

От данните на Световната банка става ясно, че средната пределна стойност с взети предвид евростандартите на превозното средство (от 1 до 6) и категориите (АМ, клас 1 и 2) е 0.07 лв./км за камиони между 3.5 и 12 тона, 0.18 лв/км. за камиони над 12 т. с 2-3 оси, 0.35 лв./км за такива над 12 т. с над 3 оси и 0.17 лв./км за автобуси.

При тези параметри годишните приходи в периода 2020-2024 г. ще бъдат общо 682 - 129 млн. лв. от камиони, които тежат от 3.5 до 12 тона, 26 млн. лв. за тези над 12 тона с 2-3 оси, 491 млн. лв. за такива с над три оси, а за автобуси - 36 млн. лв.


"Формирането на тол-таксата е процес, винаги пазарът като пазар се тества на определена цена, но накрая търсенето и предлагането намират баланса", коментира Асенов.
Очаква се новата система да осигури постоянен предсказуем източник на средства за ремонт и поддръжка на съществуващите пътища и изграждането на нови.
Ще поскъпнат ли стоките

Анализът на Световната банка предвижда и оскъпяване на някои от потребителските стоки при положение, че се приемат максималните стойности за тол-системата. Засегнати ще са най-вече продукти с най-дълъг път на суровината от мястото за нейното добиване, през местата за преработка, до дистрибуторските центрове и магазините. Така например цената на ориза почти няма да бъде засегната, защото изисква само събирането на продукта и пакетирането му.

Продукти като брашно, хляб, мляко и газирани напитки ще поскъпнат с 2-3 ст. "Според данните на Световната банка няма да има драстично увеличение на цените на стоките. Прогнозира се потенциално поскъпване с до 2 стотинки на килограм или литър, така че ще помоля да не се спекулира, хората имат и без това имат други кошмари", заяви министърът на регионалното развитие Петя Аврамова.

И билетите

С между 15 и 70 стотинки повече обаче ще се плаща за пътническите превози с автобус в зависимост от избраната дестинация, показва анализът. Най-скъпите дестинации ще са София - Варна и Пловдив - Бургас, като за оценката са взети предвид прогнозният брой пътувания на ден по избрани маршрути, средната заетост на линията, годишният брой на пътуванията, пътниците и съответните разходи за винетка на пътник.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Държавата готви "бърза писта" за наемане на 170 000 млади безработни Държавата готви "бърза писта" за наемане на 170 000 млади безработни

Социалното министерство предлага детегледачки и курсове по български за служителите със "синя карта"

28 яну 2020, 22 прочитания

Борисов ще обсъди с бизнеса наредбата Н-18 Борисов ще обсъди с бизнеса наредбата Н-18

По думите на премиера не е изключено тя да бъде отложена, но целта й е да няма сив сектор

28 яну 2020, 1063 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: Бюджет 2020 е почти приет, Русия изгони български дипломат

И още: Седем кандидати за мениджър на БНР, ЕС е против криптовалутата на Facebook

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10