Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 5 дек 2019, 17:33, 2910 прочитания

АПИ се кани да събира най-много по 682 млн. лв. на година от тол-системата

Още се водят дискусии за точния размер на таксите, като стана ясно, че има резерви за намаляването им

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Средните годишни приходи, които може да очаква Агенция "Пътна инфраструктура", са с пределна стойност 682 млн. лв. при обхват на системата от 6050 км. Окончателните тарифи обаче трябва да бъдат одобрени от правителството, като до 16 декември ще тече обществено обсъждане за размера им. Но Олег Асенов от АПИ вече заяви, че вижда резерв за намаляването на предложените цени, срещу които недоволстват превозвачите. Засега е сигурно, че най-високи такси ще плащат най-тежките и най-замърсяващи превозни средства, каквато е политиката и в другите европейски държави.

Това стана ясно на днешната пресконференция за механизма на тол-системата, на която присъстваха и членове на Световната банка. Според министъра на транспорта Росен Желязков, за да се осъществят тези планове, се налага и цялостна реформа на начина, по който АПИ работи.


Дебатът за цените

"Лекият трафик досега е бил този, който финансира развитието на пътната инфраструктура с около 65% от приходите. Искаме с въвеждането на тол-системата да сменим този модел и да осигурим същия процент или близък до него, но с финансиране от тежкия трафик, който изхабява и амортизира пътната инфраструктура", коментира Олег Асенов, който е член на управителния съвет на АПИ.

Таксите ще се изчисляват на база разходите за инфраструктура, категорията на превозните средства и изминатите километри. Според Кристиан Бирле, който е член на Световната банка, трябва да се търси балансът при определяне на точната сума. "Колкото повече информация получаваме, толкова повече се уверяваме, че решението трябва да е в границите между максимума и приемливото, като трябва да сме внимателни с обществените нагласи. Все пак има страни, приели близко максималната цена, за да имат повече средства за инфраструктура", коментира той.



Максимумът

От данните на Световната банка става ясно, че средната пределна стойност с взети предвид евростандартите на превозното средство (от 1 до 6) и категориите (АМ, клас 1 и 2) е 0.07 лв./км за камиони между 3.5 и 12 тона, 0.18 лв/км. за камиони над 12 т. с 2-3 оси, 0.35 лв./км за такива над 12 т. с над 3 оси и 0.17 лв./км за автобуси.

При тези параметри годишните приходи в периода 2020-2024 г. ще бъдат общо 682 - 129 млн. лв. от камиони, които тежат от 3.5 до 12 тона, 26 млн. лв. за тези над 12 тона с 2-3 оси, 491 млн. лв. за такива с над три оси, а за автобуси - 36 млн. лв.


"Формирането на тол-таксата е процес, винаги пазарът като пазар се тества на определена цена, но накрая търсенето и предлагането намират баланса", коментира Асенов.
Очаква се новата система да осигури постоянен предсказуем източник на средства за ремонт и поддръжка на съществуващите пътища и изграждането на нови.
Ще поскъпнат ли стоките

Анализът на Световната банка предвижда и оскъпяване на някои от потребителските стоки при положение, че се приемат максималните стойности за тол-системата. Засегнати ще са най-вече продукти с най-дълъг път на суровината от мястото за нейното добиване, през местата за преработка, до дистрибуторските центрове и магазините. Така например цената на ориза почти няма да бъде засегната, защото изисква само събирането на продукта и пакетирането му.

Продукти като брашно, хляб, мляко и газирани напитки ще поскъпнат с 2-3 ст. "Според данните на Световната банка няма да има драстично увеличение на цените на стоките. Прогнозира се потенциално поскъпване с до 2 стотинки на килограм или литър, така че ще помоля да не се спекулира, хората имат и без това имат други кошмари", заяви министърът на регионалното развитие Петя Аврамова.

И билетите

С между 15 и 70 стотинки повече обаче ще се плаща за пътническите превози с автобус в зависимост от избраната дестинация, показва анализът. Най-скъпите дестинации ще са София - Варна и Пловдив - Бургас, като за оценката са взети предвид прогнозният брой пътувания на ден по избрани маршрути, средната заетост на линията, годишният брой на пътуванията, пътниците и съответните разходи за винетка на пътник.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Повече фирми ще имат достъп до държавно подпомагане; Северна Македония стана член на НАТО 2 Уикенд новини: Повече фирми ще имат достъп до държавно подпомагане; Северна Македония стана член на НАТО

И още: България все пак ще започне да тества малко повече за COVID-19, заразените с коронавирус у нас вече са 346, еврогрупата се среща за още мерки

29 мар 2020, 2133 прочитания

Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ 15 Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ

Цената на тока няма да бъде намалена, за да може централата да получи въпросните средства

29 мар 2020, 6607 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: Бюджет 2020 е почти приет, Русия изгони български дипломат

И още: Седем кандидати за мениджър на БНР, ЕС е против криптовалутата на Facebook

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10