АПИ се кани да събира най-много по 682 млн. лв. на година от тол-системата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

АПИ се кани да събира най-много по 682 млн. лв. на година от тол-системата

За допълнителната настройка на цялостния бизнес модел на тол-системата ще помогнат и вторият етап тестове, които започват до дни, посочи проф. Олег Асенов

АПИ се кани да събира най-много по 682 млн. лв. на година от тол-системата

Още се водят дискусии за точния размер на таксите, като стана ясно, че има резерви за намаляването им

Анина Сантова
3215 прочитания

За допълнителната настройка на цялостния бизнес модел на тол-системата ще помогнат и вторият етап тестове, които започват до дни, посочи проф. Олег Асенов

© Велко Ангелов


Средните годишни приходи, които може да очаква Агенция "Пътна инфраструктура", са с пределна стойност 682 млн. лв. при обхват на системата от 6050 км. Окончателните тарифи обаче трябва да бъдат одобрени от правителството, като до 16 декември ще тече обществено обсъждане за размера им. Но Олег Асенов от АПИ вече заяви, че вижда резерв за намаляването на предложените цени, срещу които недоволстват превозвачите. Засега е сигурно, че най-високи такси ще плащат най-тежките и най-замърсяващи превозни средства, каквато е политиката и в другите европейски държави.

Това стана ясно на днешната пресконференция за механизма на тол-системата, на която присъстваха и членове на Световната банка. Според министъра на транспорта Росен Желязков, за да се осъществят тези планове, се налага и цялостна реформа на начина, по който АПИ работи.

Дебатът за цените

"Лекият трафик досега е бил този, който финансира развитието на пътната инфраструктура с около 65% от приходите. Искаме с въвеждането на тол-системата да сменим този модел и да осигурим същия процент или близък до него, но с финансиране от тежкия трафик, който изхабява и амортизира пътната инфраструктура", коментира Олег Асенов, който е член на управителния съвет на АПИ.

Таксите ще се изчисляват на база разходите за инфраструктура, категорията на превозните средства и изминатите километри. Според Кристиан Бирле, който е член на Световната банка, трябва да се търси балансът при определяне на точната сума. "Колкото повече информация получаваме, толкова повече се уверяваме, че решението трябва да е в границите между максимума и приемливото, като трябва да сме внимателни с обществените нагласи. Все пак има страни, приели близко максималната цена, за да имат повече средства за инфраструктура", коментира той.

Максимумът

От данните на Световната банка става ясно, че средната пределна стойност с взети предвид евростандартите на превозното средство (от 1 до 6) и категориите (АМ, клас 1 и 2) е 0.07 лв./км за камиони между 3.5 и 12 тона, 0.18 лв/км. за камиони над 12 т. с 2-3 оси, 0.35 лв./км за такива над 12 т. с над 3 оси и 0.17 лв./км за автобуси.

При тези параметри годишните приходи в периода 2020-2024 г. ще бъдат общо 682 - 129 млн. лв. от камиони, които тежат от 3.5 до 12 тона, 26 млн. лв. за тези над 12 тона с 2-3 оси, 491 млн. лв. за такива с над три оси, а за автобуси - 36 млн. лв.

"Формирането на тол-таксата е процес, винаги пазарът като пазар се тества на определена цена, но накрая търсенето и предлагането намират баланса", коментира Асенов.

Очаква се новата система да осигури постоянен предсказуем източник на средства за ремонт и поддръжка на съществуващите пътища и изграждането на нови.

Ще поскъпнат ли стоките

Анализът на Световната банка предвижда и оскъпяване на някои от потребителските стоки при положение, че се приемат максималните стойности за тол-системата. Засегнати ще са най-вече продукти с най-дълъг път на суровината от мястото за нейното добиване, през местата за преработка, до дистрибуторските центрове и магазините. Така например цената на ориза почти няма да бъде засегната, защото изисква само събирането на продукта и пакетирането му.

Продукти като брашно, хляб, мляко и газирани напитки ще поскъпнат с 2-3 ст. "Според данните на Световната банка няма да има драстично увеличение на цените на стоките. Прогнозира се потенциално поскъпване с до 2 стотинки на килограм или литър, така че ще помоля да не се спекулира, хората имат и без това имат други кошмари", заяви министърът на регионалното развитие Петя Аврамова.

И билетите

С между 15 и 70 стотинки повече обаче ще се плаща за пътническите превози с автобус в зависимост от избраната дестинация, показва анализът. Най-скъпите дестинации ще са София - Варна и Пловдив - Бургас, като за оценката са взети предвид прогнозният брой пътувания на ден по избрани маршрути, средната заетост на линията, годишният брой на пътуванията, пътниците и съответните разходи за винетка на пътник.

Средните годишни приходи, които може да очаква Агенция "Пътна инфраструктура", са с пределна стойност 682 млн. лв. при обхват на системата от 6050 км. Окончателните тарифи обаче трябва да бъдат одобрени от правителството, като до 16 декември ще тече обществено обсъждане за размера им. Но Олег Асенов от АПИ вече заяви, че вижда резерв за намаляването на предложените цени, срещу които недоволстват превозвачите. Засега е сигурно, че най-високи такси ще плащат най-тежките и най-замърсяващи превозни средства, каквато е политиката и в другите европейски държави.

Това стана ясно на днешната пресконференция за механизма на тол-системата, на която присъстваха и членове на Световната банка. Според министъра на транспорта Росен Желязков, за да се осъществят тези планове, се налага и цялостна реформа на начина, по който АПИ работи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    bluelagoon avatar :-|
    мики маус

    Хм
    Бибитко разтягаше едни локуми за милиарди от тол системата, пък се оказа, че пак няма воля да промени нещата и да стихне докрай.
    Панически го е страх от протести.

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    682 млн. лв на година, а като извадим досегашните приходи от винетки намаляват допълнително. Отделно ще се назначат една камара хора на щат.

    700 млн. спокойно можехме да спестим чрез строеж на качествени магистрали. На първата година правят вече ремонти на новите отсечки, с повече пари нищо повече не могат да направят освен да поправят вечно некачествените пътища.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK