Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти

Дотук сметките показват, че държавата оценява изграждането на "Хемус" на близо 2.8 млрд. лв., което прави средно над 12 млн. лв. на километър

Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти

Парите са от текущия излишък в бюджета, който месец преди края на годината е над 1 млрд. лв.

Ивайло Станчев
20115 прочитания

Дотук сметките показват, че държавата оценява изграждането на "Хемус" на близо 2.8 млрд. лв., което прави средно над 12 млн. лв. на километър

© Цветелина Белутова


На днешното си заседание правителството пое ангажимент за осигуряване на нови 1.38 млрд. лв. за изграждането на последните 88.9 км от магистрала "Хемус". Те ще са за участъка между 222-ри и 310-и километър - след връзката с пътя Русе - Велико Търново до строящия се в момента участък Белокопитово - Буховци.

Тъй като за въпросното трасе все още няма дори идеен проект и реалното му строителство е на поне 2-3 години от днешна гледна точка, по-голямата част от парите не се дават физически, а просто се увеличава размерът на ангажиментите за разходи, които МРРБ може да поеме през 2019 г. Ефективно сега се отпускат 483 млн. лв. за предстоящи плащания за изготвянето на технически проекти и изпълнение на строително-монтажните работи в периода до 2022 г.

Освен това Министерският съвет е одобрил и допълнително 280 млн. лв. за пътна инфраструктура. Те са за Агенция "Пътна инфраструктура" и са за разплащане на вече извършени строително-ремонтни работи. С 824 млн. лв. пък се увеличава размерът на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети от МРРБ през 2019 г. като целта е да бъдат сключени договорите за текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа в следващите 5 години.

Така общо отпуснатите извънредни средства от бюджета за пътища са на стойност 763 млн. лв. Правителството може да си позволи подобен ход - месец преди края на годината текущото превишение на приходите над разходите в консолидирания бюджет е над 1 млрд. лв. Така се повтаря и практиката от предходните няколко години част от планираните, но неизпълнени капиталови разходи да бъдат похарчени в края на годината за каквито проекти реши властта.

По пътя на разходите

През миналата година правителството предостави без търг над 1.3 млрд. лв. на държавната фирма "Автомагистрали" за строителството на 134 км от магистрала "Хемус" в отсечката от Боаза до връзката с пътя Русе - Велико Търново. Парите бяха заделени в целева сметка към МРРБ, като трансферът към нея от бюджета се осчетоводи като разход на касова основа още през 2018 г., а парите могат да се използват за бъдещи плащания през следващите години.

Към момента от това трасе реално се работи по по-малко от 2 км, но въпреки това от правителствените решения става ясно, че през септември 2019 г. е било извършено авансово плащане за над 350 млн. лв. от МРРБ към "Автомагистрали". По информация на "Капитал" около 200 млн. лв. от тези пари вече са разпределени към неформалните подизпълнители на държавната фирма - строителни фирми, с които тя има сключени договори за услуги.

Точно поради този бавен темп на строителните дейности е странно новото решение за ангажимент от страна на правителството в размер на 1.38 млрд. лв. Посочва се, че тези пари ще се използват за три участъка - 43.6 км от пътя Русе - Велико Търново до този между Бяла - Търговище, 33.5 км оттам до Търговище - Разград и останалите 11.9 км до изграждащия се в момента участък Белокопитово - Буховци.

"За изграждането на трите участъка се подготвя процедура за сключване на договор по чл. 14, ал. 1, т. 6 от Закона за обществените поръчки", поясняват от Министерският съвет, което на практика означава, че средствата отново ще бъдат дадени на държавното "Автомагистрали", което след това ще ги харчи, без да провежда публични търгове. Именно тук е и основното притеснение, че милиардите за изграждането на "Хемус" няма да се използват по най-ефективния начин, тъй като не е ясно как ще се определят съответните разходи.

Преди месец пък стана ясно, че Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е пренасочила към "Автомагистрали" и 570 млн. лв. с ДДС за укрепване на свлачища, които отново отиват в държавното дружество на принципа на т.нар. in-house поръчка - вътрешно възлагане без открит търг, което Законът за обществени поръчки (ЗОП) позволява в определени случаи. Така на практика се прескача реалното състезание.

И още нещо

Отпуснатите сега 280 млн. лв. на АПИ за разплащане на вече извършени дейности също са любопитни. Малко над 10 млн. лв. от тях например са за 9.3-километровата отсечка на "Хемус" от Ябланица до Боаза, която през октомври бе пусната в експлоатация. Други 16.9 млн. лв. пък са за участъка от Драгоман до Сливница, който все още се строи.

Средства са предвидени още за извършващите се аварийно-възстановителни дейности в тръбата за София на тунел "Витиня", за ремонта и за текущото поддържане на пътните участъци Велинград - Сърница, Сливен - Стара Загора, Омуртаг - Котел, Поликраище - Елена и др.

Отделно от всичко изброено дотук Министерският съвет дава и близо 50 млн. лв. за финансиране на Националното тол-управление през 2019 г., въпреки че самата тол-система все още не функционира. Съществена част от средства са за оборудване на работни помещения, поддържане на автомобилите, режийни разходи и т.н.

На днешното си заседание правителството пое ангажимент за осигуряване на нови 1.38 млрд. лв. за изграждането на последните 88.9 км от магистрала "Хемус". Те ще са за участъка между 222-ри и 310-и километър - след връзката с пътя Русе - Велико Търново до строящия се в момента участък Белокопитово - Буховци.

Тъй като за въпросното трасе все още няма дори идеен проект и реалното му строителство е на поне 2-3 години от днешна гледна точка, по-голямата част от парите не се дават физически, а просто се увеличава размерът на ангажиментите за разходи, които МРРБ може да поеме през 2019 г. Ефективно сега се отпускат 483 млн. лв. за предстоящи плащания за изготвянето на технически проекти и изпълнение на строително-монтажните работи в периода до 2022 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    crusible avatar :-?
    crusible

    Пълна мъгла... каквато май е и идеята!

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Нещо май не са ви верни числата в статията. Първо казвате за едни допълнителни 1.38 млрд. После посочвате 483 млрд. за Хемус и 280 за АПИ. Накрая цитирате доъплнителна сума за текущ ремонт - 824. Общо трите цифри са над 1.5 млрд.

    Мисля, че трябва да си проверите статията.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK