С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 11 дек 2019, 14:21, 18294 прочитания

Държавата дава допълнителни над 760 млн. лв. за "Хемус" и други пътни проекти

Парите са от текущия излишък в бюджета, който месец преди края на годината е над 1 млрд. лв.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
На днешното си заседание правителството пое ангажимент за осигуряване на нови 1.38 млрд. лв. за изграждането на последните 88.9 км от магистрала "Хемус". Те ще са за участъка между 222-ри и 310-и километър - след връзката с пътя Русе - Велико Търново до строящия се в момента участък Белокопитово - Буховци.

Тъй като за въпросното трасе все още няма дори идеен проект и реалното му строителство е на поне 2-3 години от днешна гледна точка, по-голямата част от парите не се дават физически, а просто се увеличава размерът на ангажиментите за разходи, които МРРБ може да поеме през 2019 г. Ефективно сега се отпускат 483 млн. лв. за предстоящи плащания за изготвянето на технически проекти и изпълнение на строително-монтажните работи в периода до 2022 г.


Освен това Министерският съвет е одобрил и допълнително 280 млн. лв. за пътна инфраструктура. Те са за Агенция "Пътна инфраструктура" и са за разплащане на вече извършени строително-ремонтни работи. С 824 млн. лв. пък се увеличава размерът на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети от МРРБ през 2019 г. като целта е да бъдат сключени договорите за текущ ремонт и поддържане на републиканската пътна мрежа в следващите 5 години.

Така общо отпуснатите извънредни средства от бюджета за пътища са на стойност 763 млн. лв. Правителството може да си позволи подобен ход - месец преди края на годината текущото превишение на приходите над разходите в консолидирания бюджет е над 1 млрд. лв. Така се повтаря и практиката от предходните няколко години част от планираните, но неизпълнени капиталови разходи да бъдат похарчени в края на годината за каквито проекти реши властта.

По пътя на разходите



През миналата година правителството предостави без търг над 1.3 млрд. лв. на държавната фирма "Автомагистрали" за строителството на 134 км от магистрала "Хемус" в отсечката от Боаза до връзката с пътя Русе - Велико Търново. Парите бяха заделени в целева сметка към МРРБ, като трансферът към нея от бюджета се осчетоводи като разход на касова основа още през 2018 г., а парите могат да се използват за бъдещи плащания през следващите години.

Към момента от това трасе реално се работи по по-малко от 2 км, но въпреки това от правителствените решения става ясно, че през септември 2019 г. е било извършено авансово плащане за над 350 млн. лв. от МРРБ към "Автомагистрали". По информация на "Капитал" около 200 млн. лв. от тези пари вече са разпределени към неформалните подизпълнители на държавната фирма - строителни фирми, с които тя има сключени договори за услуги.

Точно поради този бавен темп на строителните дейности е странно новото решение за ангажимент от страна на правителството в размер на 1.38 млрд. лв. Посочва се, че тези пари ще се използват за три участъка - 43.6 км от пътя Русе - Велико Търново до този между Бяла - Търговище, 33.5 км оттам до Търговище - Разград и останалите 11.9 км до изграждащия се в момента участък Белокопитово - Буховци.

"За изграждането на трите участъка се подготвя процедура за сключване на договор по чл. 14, ал. 1, т. 6 от Закона за обществените поръчки", поясняват от Министерският съвет, което на практика означава, че средствата отново ще бъдат дадени на държавното "Автомагистрали", което след това ще ги харчи, без да провежда публични търгове. Именно тук е и основното притеснение, че милиардите за изграждането на "Хемус" няма да се използват по най-ефективния начин, тъй като не е ясно как ще се определят съответните разходи.

Преди месец пък стана ясно, че Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е пренасочила към "Автомагистрали" и 570 млн. лв. с ДДС за укрепване на свлачища, които отново отиват в държавното дружество на принципа на т.нар. in-house поръчка - вътрешно възлагане без открит търг, което Законът за обществени поръчки (ЗОП) позволява в определени случаи. Така на практика се прескача реалното състезание.

И още нещо

Отпуснатите сега 280 млн. лв. на АПИ за разплащане на вече извършени дейности също са любопитни. Малко над 10 млн. лв. от тях например са за 9.3-километровата отсечка на "Хемус" от Ябланица до Боаза, която през октомври бе пусната в експлоатация. Други 16.9 млн. лв. пък са за участъка от Драгоман до Сливница, който все още се строи.

Средства са предвидени още за извършващите се аварийно-възстановителни дейности в тръбата за София на тунел "Витиня", за ремонта и за текущото поддържане на пътните участъци Велинград - Сърница, Сливен - Стара Загора, Омуртаг - Котел, Поликраище - Елена и др.

Отделно от всичко изброено дотук Министерският съвет дава и близо 50 млн. лв. за финансиране на Националното тол-управление през 2019 г., въпреки че самата тол-система все още не функционира. Съществена част от средства са за оборудване на работни помещения, поддържане на автомобилите, режийни разходи и т.н.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов: Искаме сивият сектор да излезе на светло 5 Борисов: Искаме сивият сектор да излезе на светло

Премиерът и финансовият министър увериха, че никой няма да подлага на риск валутния курс

28 яну 2020, 15074 прочитания

Прокуратурата атакува Радев с методи, които юристи определят като престъпление 2 Прокуратурата атакува Радев с методи, които юристи определят като престъпление

Президентът в момента е единственият институционален критик на сегашния модел на държавното обвинение

28 яну 2020, 13119 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: Зелен курс за Европа, нов половин милиард за магистрала "Хемус"

И още: Цацаров беше избран от парламента за шеф на антикорупционната комисия, Джонсън вероятно ще спечели утрешните избори във Великобритания

Още от Капитал
Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10