Пакетът "Макрон" в транспорта минава
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пакетът "Макрон" в транспорта минава

През 2017 г. президентът на Франция Еманюел Макрон лобира за своите предложения във Варна. Българският премиер Бойко Борисов обеща да подкрепи законодателството за командированите работници, но за сметка на това поиска по-малко ограничения за транспортните фирми. Резултатът обаче не беше в българска полза

Пакетът "Макрон" в транспорта минава

Окончателният текст включва всички изисквания, срещу които България бурно протестира

8075 прочитания

През 2017 г. президентът на Франция Еманюел Макрон лобира за своите предложения във Варна. Българският премиер Бойко Борисов обеща да подкрепи законодателството за командированите работници, но за сметка на това поиска по-малко ограничения за транспортните фирми. Резултатът обаче не беше в българска полза

© Спас Спасов


- Новите правила за международните товарни пъти превози ще бъдат одобрени до края на седмицата.

- Въпреки съпротивата на България и още осем страни в тях са залегнали и изискванията за връщане на камионите на всеки осем седмици.

- ЕК се ангажира да направи оценка на част от мерките и ако тя е негативна да предложи ново законодателство. То обаче може и да бъде прието, но може и да не бъде прието.

"Европейската комисия спира пакета "Макрон". Подобни заглавия вероятно са зарадвали не един собственик на транспортна фирма в България, но са, меко казано, неверни. Всъщност се случва точно обратното.

"Ние взимаме под внимание някои от предложените текстове, но информирахме страните членки, че ще оставим законодателния процес да завърши", обясни за "Капитал" високопоставен източник от ЕК. Т.е. след формалното одобрение от Европейския парламент и Съвета на ЕС пакетът "Мобилност 1" ще стане реалност. От Европейската комисия смятат, че новите закони въвежда много нови социални придобивки, заради което те не трябва да бъдат блокирани, но обещават да направят оценка на новите правила в областта на пътните карго превози и евентуално да предложат ново законодателство в областта. Това обаче е просто бонбон за деветте страни, които все още се опитват да спрат приемането им, с който по-лесно да преглътнат неприятната новина.

Мерките в областта на транспорта бяха предложени за първи път от настоящия френски президент Еманюел Макрон още през 2015 г., когато той беше министър на икономиката. Целта им беше да предотвратят нелоялната според Франция конкуренция от източноевропейските превозвачи, които ползват шофьори с по-ниско заплащане и по-ниски социални придобивки. Например, за да взимат по-добри пари, шофьорите не харчат командировъчните си за мотели, а спят в кабините на камионите си понякога с месеци.

Последната линия на съпротивата

Миналата седмица финландското председателството на Съвета на ЕС и Европейският парламент се договориха за пакета "Мобилност 1", по-известен в България като пакета "Макрон". Оказа се обаче, че финландските преговарящи на практика се приели всички претенции на евродепутатите. В компромисния текст (повечето закони в ЕС изискват едновременното одобрение от европарламента и страните членки) попаднаха възможно най-рестриктивните мерки към превозвачите от периферията на ЕС.

Освен разумните изисквания шофьорите да не могат да спят повече от шест вечери в кабините на камионите си и да получават заплащане, което отговаря на стандартите на държавите, където карат, в договорения текст има изискване те да се завръщат на всеки четири седмици у дома, а камионите да се прибират на всеки осем седмици до месторегистрацията на техните собственици. Последната мярка цели основно да принуди западните компании да се откажат от практиките си да регистрират камионите си там, където е по-евтино, но всъщност засяга най-силно фирмите от периферията на ЕС, които понякога ще трябва да разкарват камионите си напразно.

Последното изискване е особено тежко и скъпо за българските фирми, тъй като това рязко ще ограничи времето, в което могат да извършват превози във Франция или Германия, тъй като пътят до България (отиване и връщане) може да бъде десет дни.

Тази мярка обаче не беше включена в мандата на Финландия, която като председател на Съвета на ЕС преговаря от името на страните членки. Той беше гласуван от транспортните министри през декември 2018 г. и там няма изискване за завръщане на камионите. То беше добавено от Европейския парламент и Хелзинки не е трябвало да се съгласява, без вече одобреният мандат да бъде разширен.

Този технически пропуск беше една от последните надежди на София, а и на още осем страни, с процедурни хватки да отменят най-неприятните за тях изисквания. Това трябваше да стане днес и в петък, когато посланиците на страните членки трябваше да парафират постигнатите договорености по пакета "Мобилност 1". Те могат дори изцяло да отхвърлят компромисната договорка (както тайно се надяваше София) или да искат промени във вече постигнатия компромис, ако за това има достатъчен на брой страни. Но още днес е станало ясно, че групата на недоволните не стига за формиране блокиращо малцинство. За останалите страни изискванията за връщане на камионите са несъществени и те няма да поискат от Финландия да се върне обратно на масата на преговорите.

И зеленият трик не мина

Другата надежда на българския кабинет беше Европейската комисия да се намеси, тъй като приетите текстове са много далеч от нейното първоначално законодателно предложение (само ЕК има законодателна инициатива сред институциите на ЕС). Затова и миналата седмица българският премиер Бойко Борисов опита да играе по тънката струна на водената от Урсула фон дер Лайен комисия – климатичните промени. Борисов няколко пъти каза, че изискването за връщането на камионите ще доведе до маса празни курсове и емисии на парникови газове, което всъщност е срещу току-що предложения от ЕК "Зелен пакт".

Това обаче не подтикна ЕК да задейства едно от правомощията си – да изтегля законодателни предложения, ако те се отличават твърде много от първоначално предложените текстове. Вместо това, ЕК се ангажира да направи оценка за въздействието на новите правила – за завръщане на камионите и някои ограничения пред интермодалния транспорт и ако открие негативи, да предложи ново законодателство в областта. Това е слабо утешение за страните, които са недоволни от новите правила, тъй както, първо, оценката на ЕК може да не открие негативи, а второ, предложенията й след това да не бъдат приети.

На практика днес може да се каже, че България окончателно загуби битката по пакета "Макрон" в транспорта. Правителството вече даде заявка, че ще заведе дело в Европейския съд, тъй като счита част от мерките като непропорционални или нарушаващи договорите за ЕС. Изгледите за успех обаче едва ли са големи. В същото време новите правила за транспорта и начинът, по който бяха приети, са предвестник за това какво може да се очаква от поредица нови предложения със същата насока.

По-лошото е, че част от вината е в самото правителство, което отигра картите си буквално махленски. България можеше да постигне далеч по-благоприятни условия, когато беше председател на Съвета на ЕС миналата година. Но през юни 2018 г. тогавашният министър на транспорта Ивайло Московски, страхувайки се от реакцията в България, отказа да договори обща позиция на страните членки, която щеше да е по-близо да българските интереси и която след това по-лесно би била противопоставена на позицията на Европейския парламент. Преди това пък София прокара бързо новите правила за командированите работници, вместо да изчака, за да ги обвърже за по-благоприятни условия за транспортните фирми.

- Новите правила за международните товарни пъти превози ще бъдат одобрени до края на седмицата.

- Въпреки съпротивата на България и още осем страни в тях са залегнали и изискванията за връщане на камионите на всеки осем седмици.

- ЕК се ангажира да направи оценка на част от мерките и ако тя е негативна да предложи ново законодателство. То обаче може и да бъде прието, но може и да не бъде прието.

"Европейската комисия спира пакета "Макрон". Подобни заглавия вероятно са зарадвали не един собственик на транспортна фирма в България, но са, меко казано, неверни. Всъщност се случва точно обратното.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    На съд. Колкото може по-скоро!

  • 2
    boyanv avatar :-|
    boyanv

    Бойко колко пъти побеждава Макрон...пък сега какво се случи. Когато Макрон идва във Варна слушахме за голямата българска победа. Писаха журналята глупости, разбрахме, че всичко каквото сме поискали сме постигнали и т.н. Няколко въпроса:
    1. Може ли да ни обяснят журналята какво са имали предвид, когато са писали за голямата българска победа;
    2. Всички повярвали на това означава, че са вярвали в идеята човек прочел една книга през живота си може да наложи исканията си над немската администрация и френската държава;
    3. Къде се скриха победителите;
    4. Къде се скриха тези дето вярваха на победителите?

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#2] от "boyanv":

    По последни данни ЕК спира проекта, така че ще почака Макрон още малко...

  • 4
    boyanv avatar :-|
    boyanv

    До коментар [#3] от "Георги Георгиев":

    Да, прекрасно :) Няма отговор на нито един въпрос...

  • 5
    ilin avatar :-|
    ilin

    До коментар [#3] от "Георги Георгиев":
    Нищо не спира, избирайте откъде да черпите информацията си

  • 6
    xyha avatar :-P
    xyha

    Май че Борис е много прав да измъкне британците по - скоро . Наще зелки са доста корумпирани за да предприемат такъв ход .

  • 7
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Всички в България реват срещу "Пакета Макрон", но никой всъщност не знае защо. Същата дирижирана медийна истерия като тази срещу Истанбулската конвенция.

  • 8
    dreamer79 avatar :-|
    атанас


    До коментар [#] от "
    olga_kokoshkina
    ":

    Много добре знаят защо. Всяка страна има квоти за брой превози и ги раздава на превозвачите. Приемането на пакета не значи да можеш да регистрираш клон в Испания примерно и да караш. Просто испанската квота вече е раздадена. Транспортът е много силно регулиран, за да няма пренасищане на пазара и фирмите да се убиват с ниски цени. Лесно се купуват с минимум капитал примерно 100 камиона- първа вноска на лизинга, спрямо примерно да се построи фабрика. Регулациите държат да не става това и фирмите да имат приходи да изплащат техниката и да държат цени. Та борбата е в това да се изместят нашите, които карат с български квоти на запад и изместват местните. Всичко друго е бошлаф.
    И пак, колкото и силно да е желанието за западни заплати и осигуровки, ни западняците могат да купят още камиони, за да наемат останалите без работа наши, ни нашите фирми могат да станат френски и да плащат френски заплати. Защо му са на някой камион и шофьор, ако няма как да вземе разрешителни за примерно 30 курса да изкара за заплатата?

  • 9
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina


    До коментар [#] от "
    атанас
    ":

    Тоест, Планът Макрон защитава лоялната конкуренция на транспортния пазар в Европа, по-добрите работни условия за шофьорите, и е срещу дъмпинга, който собствениците на българските транспортни фирми правят на пазара в западна Европа.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK