Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 18 дек 2019, 16:27, 5779 прочитания

Пакетът "Макрон" в транспорта минава

Окончателният текст включва всички изисквания, срещу които България бурно протестира

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Новите правила за международните товарни пъти превози ще бъдат одобрени до края на седмицата.
- Въпреки съпротивата на България и още осем страни в тях са залегнали и изискванията за връщане на камионите на всеки осем седмици.
- ЕК се ангажира да направи оценка на част от мерките и ако тя е негативна да предложи ново законодателство. То обаче може и да бъде прието, но може и да не бъде прието.

"Европейската комисия спира пакета "Макрон". Подобни заглавия вероятно са зарадвали не един собственик на транспортна фирма в България, но са, меко казано, неверни. Всъщност се случва точно обратното.

"Ние взимаме под внимание някои от предложените текстове, но информирахме страните членки, че ще оставим законодателния процес да завърши", обясни за "Капитал" високопоставен източник от ЕК. Т.е. след формалното одобрение от Европейския парламент и Съвета на ЕС пакетът "Мобилност 1" ще стане реалност. От Европейската комисия смятат, че новите закони въвежда много нови социални придобивки, заради което те не трябва да бъдат блокирани, но обещават да направят оценка на новите правила в областта на пътните карго превози и евентуално да предложат ново законодателство в областта. Това обаче е просто бонбон за деветте страни, които все още се опитват да спрат приемането им, с който по-лесно да преглътнат неприятната новина.


Мерките в областта на транспорта бяха предложени за първи път от настоящия френски президент Еманюел Макрон още през 2015 г., когато той беше министър на икономиката. Целта им беше да предотвратят нелоялната според Франция конкуренция от източноевропейските превозвачи, които ползват шофьори с по-ниско заплащане и по-ниски социални придобивки. Например, за да взимат по-добри пари, шофьорите не харчат командировъчните си за мотели, а спят в кабините на камионите си понякога с месеци.

Последната линия на съпротивата

Миналата седмица финландското председателството на Съвета на ЕС и Европейският парламент се договориха за пакета "Мобилност 1", по-известен в България като пакета "Макрон". Оказа се обаче, че финландските преговарящи на практика се приели всички претенции на евродепутатите. В компромисния текст (повечето закони в ЕС изискват едновременното одобрение от европарламента и страните членки) попаднаха възможно най-рестриктивните мерки към превозвачите от периферията на ЕС.



Освен разумните изисквания шофьорите да не могат да спят повече от шест вечери в кабините на камионите си и да получават заплащане, което отговаря на стандартите на държавите, където карат, в договорения текст има изискване те да се завръщат на всеки четири седмици у дома, а камионите да се прибират на всеки осем седмици до месторегистрацията на техните собственици. Последната мярка цели основно да принуди западните компании да се откажат от практиките си да регистрират камионите си там, където е по-евтино, но всъщност засяга най-силно фирмите от периферията на ЕС, които понякога ще трябва да разкарват камионите си напразно.

Последното изискване е особено тежко и скъпо за българските фирми, тъй като това рязко ще ограничи времето, в което могат да извършват превози във Франция или Германия, тъй като пътят до България (отиване и връщане) може да бъде десет дни.

Тази мярка обаче не беше включена в мандата на Финландия, която като председател на Съвета на ЕС преговаря от името на страните членки. Той беше гласуван от транспортните министри през декември 2018 г. и там няма изискване за завръщане на камионите. То беше добавено от Европейския парламент и Хелзинки не е трябвало да се съгласява, без вече одобреният мандат да бъде разширен.

Този технически пропуск беше една от последните надежди на София, а и на още осем страни, с процедурни хватки да отменят най-неприятните за тях изисквания. Това трябваше да стане днес и в петък, когато посланиците на страните членки трябваше да парафират постигнатите договорености по пакета "Мобилност 1". Те могат дори изцяло да отхвърлят компромисната договорка (както тайно се надяваше София) или да искат промени във вече постигнатия компромис, ако за това има достатъчен на брой страни. Но още днес е станало ясно, че групата на недоволните не стига за формиране блокиращо малцинство. За останалите страни изискванията за връщане на камионите са несъществени и те няма да поискат от Финландия да се върне обратно на масата на преговорите.

И зеленият трик не мина

Другата надежда на българския кабинет беше Европейската комисия да се намеси, тъй като приетите текстове са много далеч от нейното първоначално законодателно предложение (само ЕК има законодателна инициатива сред институциите на ЕС). Затова и миналата седмица българският премиер Бойко Борисов опита да играе по тънката струна на водената от Урсула фон дер Лайен комисия – климатичните промени. Борисов няколко пъти каза, че изискването за връщането на камионите ще доведе до маса празни курсове и емисии на парникови газове, което всъщност е срещу току-що предложения от ЕК "Зелен пакт".

Това обаче не подтикна ЕК да задейства едно от правомощията си – да изтегля законодателни предложения, ако те се отличават твърде много от първоначално предложените текстове. Вместо това, ЕК се ангажира да направи оценка за въздействието на новите правила – за завръщане на камионите и някои ограничения пред интермодалния транспорт и ако открие негативи, да предложи ново законодателство в областта. Това е слабо утешение за страните, които са недоволни от новите правила, тъй както, първо, оценката на ЕК може да не открие негативи, а второ, предложенията й след това да не бъдат приети.

На практика днес може да се каже, че България окончателно загуби битката по пакета "Макрон" в транспорта. Правителството вече даде заявка, че ще заведе дело в Европейския съд, тъй като счита част от мерките като непропорционални или нарушаващи договорите за ЕС. Изгледите за успех обаче едва ли са големи. В същото време новите правила за транспорта и начинът, по който бяха приети, са предвестник за това какво може да се очаква от поредица нови предложения със същата насока.

По-лошото е, че част от вината е в самото правителство, което отигра картите си буквално махленски. България можеше да постигне далеч по-благоприятни условия, когато беше председател на Съвета на ЕС миналата година. Но през юни 2018 г. тогавашният министър на транспорта Ивайло Московски, страхувайки се от реакцията в България, отказа да договори обща позиция на страните членки, която щеше да е по-близо да българските интереси и която след това по-лесно би била противопоставена на позицията на Европейския парламент. Преди това пък София прокара бързо новите правила за командированите работници, вместо да изчака, за да ги обвърже за по-благоприятни условия за транспортните фирми.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ 4 Как ТЕЦ "Марица-изток 2" ще "изяде" 100 млн. лв. от по-евтиния газ

Цената на тока няма да бъде намалена, за да може централата да получи въпросните средства

29 мар 2020, 1771 прочитания

Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40* 4 Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40*

Последната дискусия по постановлението ще бъде в понеделник, преди приемането му от правителството

28 мар 2020, 15313 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: Гешев стана главен прокурор, два конкурента за бронирани бойни машини

И още: Ясни са тол-таксите за камионите; Собствениците на имоти в AirBnb ще плащат патентен данък; САЩ налагат санкции срещу "Северен поток 2" и "Турски поток"

Още от Капитал
По кой път вървим в лабиринта на кризата

Правителството е принудено да взима в много голяма степен чувствителни решения и не трябва да допуска никакво съмнение в тях

Непреодолимата сила на короната

Как извънредното положение ще се отрази на облигационните отношения

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

Битката за икономиката също е битка за живот

Какво предприемат държавите в Европа и какво може да направи България

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10