Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 23 дек 2019, 13:38, 6247 прочитания

София през 2020 г.: без амбициозен план и с почти същите пари

През следващата година Столичната община ще довършва основно вече започнати проекти, става ясно от проектобюджета й

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Довършване на вече започнати инфраструктурни проекти, ремонт и изграждане на няколко нови детски градини и училища и обновяване на превозните средства по десетина линии. Така накратко може да се обобщи планът на Столична община за 2020 г., погледнат през нейния проектобюджет.

Догодина най-големият град в България ще разполага с 1.703 млрд. лв., или с 47 млн. лв. по-малко спрямо 2019 г. А
приоритетите, които представи кметът Йорданка Фандъкова, бяха същите като през минали години. Липсата на нови идеи може да се дължи на факта, че общината има много проекти за довършване, започнати в предходния мандат. Друга причина вероятно е краят на този програмен период и новите условия, по които София ще може да кандидатства по европроекти. От 2021 г. тя ще трябва да предвиди по-висок процент на средствата за съфинансиране - от 10% на 50% от стойността на проектите.


Новият момент тази година е, че подобно на други общини из страната София също планира увеличение на някои местни данъци. От вдигането на тези за превозните средства и сделките за придобиване на имущество
са калкулирани с 40 млн. лв. повече постъпления.

Малко повече от данъци

В проектобюджета е заложено увеличение на постъпленията от данъците върху по-старите и мощни автомобили (с 12.5 млн. лв.) и от сделките с възмездно придобиване на имущество (26 млн. лв.). Предложението на общината е по-цапащите и по-мощни автомобили да плащат повече, като увеличението на данъка е различно и е според екологичната категория и мощността на колата. Еднократният данък, който се дължи при сделки с недвижими имоти, се вдига с 20% - от 2.5% върху цената на сделката на 3%. Дали тези предложения ще влязат в сила от началото на 2020 г. ще стане ясно на 30 декември, когато Столичният общински съвет ще гласува предложенията на ГЕРБ. Засега изглежда малко вероятно да не минат, защото промените имат подкрепата и на повечето общински съветници.



Столичният кмет обвърза увеличението на данъците с повече средства за подобряванне на вътрешнокварталната инфраструктура и довеждащия градския транспорт. Това са две от обещанията в предизборната програма на Фандъкова, а и не е като да няма нужда от инвестиции в подобни подобрения.

Ще се довършват вече започнати проекти

За разлика от 2019 г. през следващата година капиталовата програма на общината е по-скромна. Това отчасти се дължи на по-малкото отпуснати средства по европрограми. Тази година общината усвои по-голям размер за изграждането на третия метродиаметър, но след като основната част вече е изградена, няма да има толкова сериозни инвестиции.

Общината ще разполага с 471 млн. лв. (или с около 160 млн. лв. по-малко от 2019 г.) за ремонти, строежи и други капиталови разходи, като по думите на Фандъкова "топ приоритети ще са инвестициите в квартална инфраструктура, метрото, градския транспорт, екологията и новите места за култура".

Ще се довършва разширението на бул. "Филип Кутев" и пробивът на "Петър Дертлиев", който свързва кв. "Люлин" с околовръстното, третата линия на метрото, реставрацията на минералната баня в Банкя и реконструкцията на бивша топлоцентрала на НДК в център за съвременно изкуство. За поредна година са включени и реконструкцията и продължението на бул. "Тодор Каблешков", за които се правят обещания още от 2009 г. Планирано е и довършването на ремонта на бул. "България", който върви през последните две лета - сега трябва да се преасфлатира участъкът между бул. "Гоце Делчев" и "Тодор Каблешков".
"Когато разходваме средства, трябва да започваме с малки пилотни проекти", заяви кметът Йорданка Фандъкова.


Като най-голяма амбиция Фандъкова посочи намаляването на пиленеето на водата по водопреносната мрежа в София. Тя заяви, че общината се готви да кандидатства за европейско финансиране на стойност 400 млн. лв.по оперативна програма "Околна среда", но самата реализация на проекта е планирана за края на 2023 г.

Иначе м
алкото ново, което се обещава за тази година, е изграждането на линеен парк по бул. "Македония", нови трамваи и тролеи, изграждане и ремонт на общо 9 детски градини и 6 училища със собствени средства на общината и основен ремонт на театъра "Зад канала", който обаче "не е в сметката, защото се надяваме да защитим евросредства", отбеляза Фандъкова.

Тя заяви още, че се предвижда ремонт на "Чепинско шосе". Обществената поръчка за проекта стартира още през есента на 2018 г., но така и не беше избран изпълнител след отварянето на ценовите оферти през май тази година. Информация за забавянето не беше публикувана на сайта на "профил на купувача" и след запитване от "Капитал" от общината съобщиха, че всъщност търгът е спрян, без да конкретизират защо.



Къде ще има ремонти

Най-любопитни за следващата година са инвестициите в транспорта. Предстои стартирането на няколко тръжни процедури - едната за реконструкцията на трамвайния релсов път по "Тотлебен" и "Цар Борис 3" на стойност 48 млн. лв. с евросредства, а другата - за пускането наново на процедурата за довеждащия транспорт в София. "Надяваме се до 2020 г. да бъде въведена в експлоатация тази нова услуга", коментира зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов. Планирана е и промяна в проекта и изграждането на бул. "Първа българска армия" в квартал "Орландовци".



След като приключи ремонтът по "Цар Борис", ще бъдат пуснати нови трамваи по линии 4, 18 и 5, а 30 нови тролейбуса ще се движат по маршрутите на 6, 7 и 11. Очаква се и доставката на 30 нови бързозарядни автобуса, припомни Барбалов, като добави, че "София е защитила 218 млн. лв. по ОПОС". Всъщност средствата по оперативна програма "Околна среда" трябваше да отидат за ВиК проекти, но след като стана ясно, че няма да могат да се усвоят навреме, още тази пролет екоминистърът Нено Димов реши да пренасочи част от тях към други мерки. Така 510 млн. лв. отидоха за справяне с мръсния въздух чрез закупуването на електрически автобуси, трамваи и тролеи в 10 общини, като почти половината средства получи София.

От бюджета са отделени и 5 млн. лв. за велоалеи, които ще бъдат изградени на "най-важните участъци", като в същото време след анализ ще бъде премахното червеното покритие по някои от вече направените велоалеи, като тази по бул. "Бъкстон" например. Причината е, че се амортизира бързо, посочи Барбалов.

Накратко - въпреки новите лица, които влязоха в управлението на София след последните избори, засега революция не се задава.
"Мария Луиза" става пешеходна зона

Главният архитект Здравко Здравков съобщи, че е взето решение бул. "Мария Луиза" да стане пешеходна зона. Той обясни, че това няма да се случи през 2020 г., но се прави с цел допълнение към проекта за обновяване на площад "Света Неделя", тъй като пространството около Централната жп гара се намира на 15 минути пеша от храм-паметника. Той посочи, че трафикът поетапно ще се изнесе по бул. "Данаил Николаев".

Всичко това вероятно ще доведе до гражданско недоволство, още повече че спечелилият проект за обновяването на пл. "Света Неделя" предвижда затваряне на друга главна артерия - бул. "Александър Стамболийски" в частта, където има връзка с бул. "Тодор Александров".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

KBC очаква свиване на българската икономика с 10% 4 KBC очаква свиване на българската икономика с 10%

Оптимистичният вариант е за спад само с 4%, а най-лошият – за 12%

1 апр 2020, 3060 прочитания

Вечерни новини: Още месец извънредно положение; Първи случай на COVID-19 в парламента 1 Вечерни новини: Още месец извънредно положение; Първи случай на COVID-19 в парламента

И още: Бюджетът излезе на дефицит през март; Производствената активност в еврозоната е намаляла рязко през март

1 апр 2020, 5626 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Бизнесът с боклука в столицата за 430 млн. лв. остава в ръцете на старите играчи

Фирми на Домусчиеви и Вълка ще продължат да обслужават София, тъй като новите кандидати са отстранени

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10