Съдът: екоминистерството не може да крие анализа на съоръженията на Витоша
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Съдът: екоминистерството не може да крие анализа на съоръженията на Витоша

Ски влека "Заека" е единственият останал на Витоша, който да не е собственост на "Витоша ски"

Съдът: екоминистерството не може да крие анализа на съоръженията на Витоша

Година след като премиерът разпореди на спортния министър да пусне влека "Заека" съоръжението не работи, а друг лифт спря

11537 прочитания

Ски влека "Заека" е единственият останал на Витоша, който да не е собственост на "Витоша ски"

© Надежда Чипева


Точно преди две години темата за неработещите от години ски-съоръжения на Витоша събуди обществено недоволство, което стана причина тя да попадне и в дневния ред на заседанието на Министерския съвет.

Конкретният повод беше резонният въпрос, защо държавата не поддържа ски-влека "Заека", който е собственост на Министерството на младежта и спорта.

По време на заседание на правителството в края на декември 2017 г. министър-председателят Бойко Борисов разпорежда на спортния министър Красен Кралев да направи план, така че въпросният лифт да започне работа: "Ето, сега по празниците, в София децата вместо да отидат да карат ски – нямаме съоръжения." Борисов иска от Кралев да предложи вариант: "Предложете ни вариант – държавно, общинско, на Министерството на образованието и науката, на спорта, съвместно", а след това задължава Владислав Горанов да осигури финансиране.

Две години по-късно "Заекът" продължава да не работи, а функциониращите съоръжения на Витоша намаляха с още едно след като тази година "Витоша ски" реши да спре окончателно Драгалевския лифт.

В продължение на повече от година "Капитал" се опитва да разбере какво се е случило след разпореждането на премиера Бойко Борисов лифтът "Заека" да заработи.

Министерството на младежта и спорта отказа да отговори на изпратените въпроси за предприетите от тях действия, а когато направихме запитване по реда на Закона за достъп до обществена информация, те въобще не отговориха.

Обжалвахме този мълчалив отказ пред съда, който го отмени и задължи ръководеното от Красен Кралев министерство да отговори на заявлението на "Капитал". От отговора стана ясно, че министерството предлага "Заека" да бъде заменен с "модерен седалков лифт", а трасето му - променено.

Тази констатация е и част от доклад на междуведомствена работна група, назначена през февруари 2018 г. от Красен Кралев, чиято задача е била да анализира състоянието на всички лифтове и влекове на Витоша и да представи възможностите за тяхната реконструкция.

Въпросният доклад е бил изпратен впоследствие на Министерството на околната среда и водите "с оглед предстоящата кандидатура на Република България за домакин на Зимните младежки олимпийски игри през 2024 г."

"Капитал" поиска доклада от МОСВ, но оттам отказаха да го предоставят с мотив, че информацията не е обществена, а служебна. В началото на декември Административен съд - София град отмени въпросният отказ и задължи министерството да предостави доклада в едномесечен срок, уточнявайки, че в случая се касае за информация, отнасящата се за околната среда и всеки гражданин има право на достъп до нея.

"Витоша ски" е собственик на почти всички (без "Заека" и няколко други малки влека) съоръжения в планината, а от години Столична община и държавата отказват да накарат дружеството да ги поддържа работещи.

Макар и през пролетта за краен собственик на фирмата (през офшорка) да се обяви италианеца Ерих Гумерер, дружеството се свърза с основния акционер в "Първа инвестиционна банка" и председател на Българската федерация по ски Цеко Минев.

Точно преди две години темата за неработещите от години ски-съоръжения на Витоша събуди обществено недоволство, което стана причина тя да попадне и в дневния ред на заседанието на Министерския съвет.

Конкретният повод беше резонният въпрос, защо държавата не поддържа ски-влека "Заека", който е собственост на Министерството на младежта и спорта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    uhh12616952 avatar :-|
    Vasil Angelov

    Според мен е крайно време Цеко да дари неработещите съоръжения на общината (или да ги им ги продаде за 1 ле).
    Може би неговият приятел г-н Борисов може да го помоли учтиво за това, както само той си знае, но надали...

  • Петър Рударски

    Докато ЦМ е собственик на тези съоръжения, те никога няма да заработят и да придобият нормален вид... Причината е очевАдна...

  • 3
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#1] от "Vasil Angelov":

    И после какво очаквате да стане ?. Няма как да се ремонтират тия музейни експонати, новите лифтове струват много милиони и няма как да се избият без цялостна ски зона. А така няма как да има предвид съпротивата на всякакви НПО'та и вечните съдебни дела. Ако станат общински тя железа, ще трябва общината да налива маса пари за да работят, точно както нощния транспорт - губи милиони за кефа на минимален брой хора. Аз лично съм категорично против наливане на общински пари в ски-зони - има автобуси а най-добре е пеша.

  • 4
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#2] от "Петър Рударски":

    И кое точно е очавадното - ЦМ или който и да е собственик би искал да направи ски-зона и да смени лифтовете с нови. Което не става заради зелените НПО'та. Ако си мислите че Витоша би била конкуренция на Банско се лъжете - Боровец и Пампорово са конкуренция, Витоша би бил евтин курорт с които да оберат бюджетните скиори и най-вече децата от София.

  • 5
    erashkovski avatar :-|
    Emil Rashkovski

    Повярвай, визията на Цеко НЕ е за "евтин" курорт...

  • 6
    moti avatar :-|
    moti









    Когато нещо е старо, то се изхабява, амортизира и спира да работи - това е естествен процес, който за съжаление, важи за всичко. Затова като мине време е нужно обновяване. А съоръженията на Витоша от години плачат за обновяване, лифтовете са от дълбокия комунизъм, когато повечето от нас не са били родени или са били деца. Логично е един по един да спират да работят като не се прави нищо по въпроса. А е много жалко, защото Витоша е толкова близка до София планина, пък в същото време така страда за модернизация. Дано има разбирателство между хората, от които това зависи и да почне да се прави нещо по въпроса. Защото иначе ще става по-зле.

  • 7
    htb28547142 avatar :-|
    htb28547142

    По начало всеки лифт има експлоатационин период и той е приблизително 30-35 години. След тези години трябва да се замени, защото всичко се амортизира, а и не е редно да се ремонтира след 30 -35.години експлоатация. На Витоша Симеотовския лифт е строен 1984 год за Балканиада. В австрия в Кицбюел имаше подобен лифт като симеоновссия строен през 1986 година но 2018 го замениха с 10 местна нова кабина. Разстоянието го пзима вече.за 6-7 мин като преди за 15 мин

  • 8
    deo25598025 avatar :-|
    deo25598025

    всичко това е ясно, но явно у доайенът на ски-спорта у нас няма никакво желание за ремонт, реконструкция или подмяна.
    Всичко това е говорено, дъвкано, обсъждано...

  • 9
    dido7801 avatar :-|
    dido7801

    Всъщност драгалевския лифт не фаботи от 2 години, послено работеше лятото 2017. Струва ми се, че се задават все по-големи проблеми за Витоша Ски и с персонала. Миналата година затвориха и ски гардероба на долна странция на Симеоновския лифт. Хората обслужващи лифта също гонят пенсионна възраст.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK