Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 3 яну 2020, 13:15, 9036 прочитания

София пусна калкулатор за новите данъци на колите

От системата ясно се вижда, че по-старите и замърсяващи коли пак ще плащат по-малко

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Столичната община пусна електронен калкулатор, чрез който всеки може да направи справка за дължимия данък за моторно превозно средство през 2020 г. Причината за това е, че по предложение на кмета Йорданка Фандъкова собствениците на автомобили с екостандарти до Евро 4 и с мощност над 74 kW ще трябва да плащат повече от тази година. Вдигането на данъка беше прието с 32 гласа "за" на последното заседание на Столичния общински съвет за 2019 г. И въпреки че беше опаковано като "малка стъпка срещу проблема с мръсния въздух", увеличението на данъците въобще не стъпва върху фактора екология.

Зелено алиби


Разминаването се дължи на начина, по който изчислява дължимото на общината - според действащия механизъм се взима предвид възрастта на превозното средство и колкото по-ново е то, толкова по-висок данък се начислява. Това е точно обратното на екологичните цели, но е фиксирано с коефициент в Закона за местните данъци и такси и не може да се променя с решение на местната власт. Общините на практика са с ограничено поле на действие - могат да пипат формулата за определяне на данък автомобили само за два от компонентите в нея - мощност и екокатегория.

Така за 19-годишен дизелов автомобил, без катализатор и филтър за твърди частици, отново ще се плаща по-малко, отколкото за 3-4-годишна бензинова кола с екостандарт Евро 5. Това е видно и от електронния калкулатор.

Кметът Фандъкова защити предложеното увеличение със събирането на допълнителни 14 млн. лв. към бюджета, които да бъдат инвестирани в подобрения на градския транспорт, но е факт, че екополитиката липсва. А пример за община, която реално се бори с проблема с мръсния въздух в рамките на правомощията си, е близката румънска столица Букурещ. Там общинският съвет прие предложението на кмета сумите, които плащат собствениците на по-замърсяващи автомобили, да бъдат сериозно увеличени, а колите със стандарти до Евро 2 въобще да не могат да влизат в центъра на града. По този повод Фандъкова пък каза, че иска градът да върви в тази посока и планира "дискусия по въпроса".



Европейският пример

За да се предприемат реално действия, които да откажат хората от използването и купуването на по-стари автомобили, проблемът трябва да се постави на национално ниво и да се следва политиката "замърсителят плаща", както е в редица европейски държави.

На Запад например правят разлика между дизеловите и бензиновите коли, тъй като първите изхвърлят много повече вредни емисии (главно азотен диоксид - NO2) и затова собствениците им трябва да плащат повече. В Холандия например данъчната ставка нараства плавно успоредно с емисиите - всеки грам емитиран въглероден диоксид за коли от 1 до 71 г/км струва 2 евро. В границите 72-95 г/км данъкът нараства до 60 евро на грам, до 131 евро/грам при 96-139 г/км и т.н.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ЕК заделя 100 млрд. евро за запазване на работните места 1 ЕК заделя 100 млрд. евро за запазване на работните места

Държавите ще могат да получат изгодни заеми за спасение на нуждаещите се компании чрез нов фонд - SURE

2 апр 2020, 377 прочитания

KBC очаква свиване на българската икономика с 10% 4 KBC очаква свиване на българската икономика с 10%

Оптимистичният вариант е за спад само с 4%, а най-лошият – за 12%

1 апр 2020, 3174 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
БДЖ ще купува мотриси за 246.7 млн. лв.

Мотрисите са предназначени за обслужване на бързи влакове за пътувания над 3 часа по основните железопътни линии

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10