Столичната община пусна електронен калкулатор, чрез който всеки може да направи справка за дължимия данък за моторно превозно средство през 2020 г. Причината за това е, че по предложение на кмета Йорданка Фандъкова собствениците на автомобили с екостандарти до Евро 4 и с мощност над 74 kW ще трябва да плащат повече от тази година. Вдигането на данъка беше прието с 32 гласа "за" на последното заседание на Столичния общински съвет за 2019 г. И въпреки че беше опаковано като "малка стъпка срещу проблема с мръсния въздух", увеличението на данъците въобще не стъпва върху фактора екология.
Зелено алиби
Разминаването се дължи на начина, по който изчислява дължимото на общината - според действащия механизъм се взима предвид възрастта на превозното средство и колкото по-ново е то, толкова по-висок данък се начислява. Това е точно обратното на екологичните цели, но е фиксирано с коефициент в Закона за местните данъци и такси и не може да се променя с решение на местната власт. Общините на практика са с ограничено поле на действие - могат да пипат формулата за определяне на данък автомобили само за два от компонентите в нея - мощност и екокатегория.
Така за 19-годишен дизелов автомобил, без катализатор и филтър за твърди частици, отново ще се плаща по-малко, отколкото за 3-4-годишна бензинова кола с екостандарт Евро 5. Това е видно и от електронния калкулатор.
Кметът Фандъкова защити предложеното увеличение със събирането на допълнителни 14 млн. лв. към бюджета, които да бъдат инвестирани в подобрения на градския транспорт, но е факт, че екополитиката липсва. А пример за община, която реално се бори с проблема с мръсния въздух в рамките на правомощията си, е близката румънска столица Букурещ. Там общинският съвет прие предложението на кмета сумите, които плащат собствениците на по-замърсяващи автомобили, да бъдат сериозно увеличени, а колите със стандарти до Евро 2 въобще да не могат да влизат в центъра на града. По този повод Фандъкова пък каза, че иска градът да върви в тази посока и планира "дискусия по въпроса".
Европейският пример
За да се предприемат реално действия, които да откажат хората от използването и купуването на по-стари автомобили, проблемът трябва да се постави на национално ниво и да се следва политиката "замърсителят плаща", както е в редица европейски държави.
На Запад например правят разлика между дизеловите и бензиновите коли, тъй като първите изхвърлят много повече вредни емисии (главно азотен диоксид - NO2) и затова собствениците им трябва да плащат повече. В Холандия например данъчната ставка нараства плавно успоредно с емисиите - всеки грам емитиран въглероден диоксид за коли от 1 до 71 г/км струва 2 евро. В границите 72-95 г/км данъкът нараства до 60 евро на грам, до 131 евро/грам при 96-139 г/км и т.н.
Столичната община пусна електронен калкулатор, чрез който всеки може да направи справка за дължимия данък за моторно превозно средство през 2020 г. Причината за това е, че по предложение на кмета Йорданка Фандъкова собствениците на автомобили с екостандарти до Евро 4 и с мощност над 74 kW ще трябва да плащат повече от тази година. Вдигането на данъка беше прието с 32 гласа "за" на последното заседание на Столичния общински съвет за 2019 г. И въпреки че беше опаковано като "малка стъпка срещу проблема с мръсния въздух", увеличението на данъците въобще не стъпва върху фактора екология.
3 коментара
А колите на газ?
Реалността е както винаги парадокласка и по български абсурдно кретенска. Можеш да имаш автомобил с ЕВРО 4 и да плащаш въпреки това висок данък. По-новите коли ще плащат какво винаги по-висок данък..
До коментар [#2] от "Patchosan":
ами то Евро 4 не нито нов нито много "чист" автомобил,по днешните стандарти.
Евро5-А влиза в сила 2009та година, значи Е4 е автомобил на 10+ години...