С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 10 яну 2020, 14:54, 6107 прочитания

Тол-системата ще заработи с около 40% по-ниски тарифи

След срещата с премиера Бойко Борисов превозвачите се отказаха от протеста си в понеделник

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тол-системата ще започне да функционира на 1 март, но с много намалени тарифи, предложени от бранша. Също така за второкласните пътища няма да се плаща, а в обхвата й остават само магистралите и пътищата първи клас. Това е резултатът от срещата на превозвачите с премиера Бойко Борисов.

През седмицата те заплашиха с активни протестни действия от понеделник 13 януари и със спиране на автобуси и зареждането на магазини. Сега протестите се отменят. Новите тарифи, предложени от превозвачите, са с около 40% по-ниски и по думите на министъра на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова ще бъдат поставени на обществено обсъждане в понеделник. Но на практика е сигурно, че именно с тях ще започне да функционира тол-системата.



Така и тази криза беше разрешена по обичайния начин. Обществено обсъждане проформа. Недоволство на засегната страна. Финална среща при премиера и коренна промяна на заявената политика.

Как се стигна дотук

След няколко отлагания тол-системата трябваше да започне да действа от началото на март, като обхване 6050 км от общо 20 хил. километра републиканска пътна мрежа - автомагистрали (796 км), първи клас пътища (2322 км) и частично втори клас пътища (2932 км). Тя ще таксува превозните средства над 3.5 тона, като най-висока цена ще плащат по-малко екологичните тежкотоварни автомобили.




Първоначалното предложение на МРРБ за най-екологичните автомобили беше 47 стотинки на километър, което тогава браншът окачестви като пълен абсурд. Последно бе прието за министерството да се плаща по 18 ст./км за най-екологичните тежки камиони, 20 ст./км за такива с Евро 5, 25 ст./км за Евро 4 и 3 и 36 ст./км за най-замърсяващите от тях, като по този начин трябваше да се осигурят приходи от 550-600 млн. лв. на година. Тези цени на километър и обхватът на системата, предложени от регионалното министерство, бяха приети в средата на декември от Министерския съвет без никакви промени, въпреки че един месец течеше обществено обсъждане и различните сектори внесоха конкретни предложения за оптимизирането им. Накрая се стигна до заплахата от протести.

При сегашната среща на превозвачите с Борисов обаче тарифите рязко се понижиха и стават съответно 11 ст. за Евро 6, 12 ст. за Евро 5, 16 ст. за Евро 3 и 4, и 20 ст. за по-замърсяващи коли. При ползване на първокласни пътища пък таксите ще са 10 ст. за Евро 6, 11 ст. за евро 5, 15 ст. за евро 3 и 4, и 19 ст. за превозни средства с по-ниска екологична категория. Грубо може да се изчисли, че при това намаление на цените от около 40% на километър общите приходи от тол-системата ще спаднат до около 350 млн. лева.

Ново 20

След развръзката при Борисов представители на бранша заявиха, че са поели ангажимент да осигурят всички условия тол-системата да заработи от 1 март. Те ще съдействат всяко пътно превозно средство над 3.5 тона, както и малките и големите автобуси да бъдат оборудвани и готови със сключени договори, за да няма проблеми при пускането на системата.

Министър Аврамова информира, че след първите три месеца на реална търговска експлоатация ще има нова среща, на която ще бъдат анализирани и обсъдени приходите и при необходимост тарифите ще бъдат актуализирани. Проблемът е, че Агенция "Пътна инфраструктура" е планирала редица ремонти с прогнозните приходи от тола и дори има обявени обществени поръчки за някои от проектите, а сега може да се окаже, че няма да има достатъчно средства.


"Ако след три месеца търговска експлоатация на тол-системата приходите са такива, каквито се очакват, продължаваме да работим по този модел", допълни Арабаджиев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Борисов обвини Радев и Русия за разследването на къщата в Барселона 11 Борисов обвини Радев и Русия за разследването на къщата в Барселона

Според публикация на El Periódico испанските власти проучват има ли данни за пране на пари и свързано ли е с българския премиер

21 фев 2020, 3674 прочитания

Само ГЕРБ и ДПС попълниха Комисията за регулиране на съобщенията 1 Само ГЕРБ и ДПС попълниха Комисията за регулиране на съобщенията

Гласуванвето в парламента доведе до нов трус в управляващата коалиция, "патриотите" питат ГЕРБ с тях ли управлява или с ДПС

21 фев 2020, 2066 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Нено Димов подаде оставка, Борисов я прие (обновена)

Прокуратурата го обвини в умишлена безстопанственост и ще поиска постоянното му задържане

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10