Тол-системата ще заработи с около 40% по-ниски тарифи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Тол-системата ще заработи с около 40% по-ниски тарифи

Превозвачите получиха сериозни отстъпки от премиера Бойко Борисов

Тол-системата ще заработи с около 40% по-ниски тарифи

След срещата с премиера Бойко Борисов превозвачите се отказаха от протеста си в понеделник

Калина Горанова
7227 прочитания

Превозвачите получиха сериозни отстъпки от премиера Бойко Борисов

© Правителствена информационна пресслужба


Тол-системата ще започне да функционира на 1 март, но с много намалени тарифи, предложени от бранша. Също така за второкласните пътища няма да се плаща, а в обхвата й остават само магистралите и пътищата първи клас. Това е резултатът от срещата на превозвачите с премиера Бойко Борисов.

През седмицата те заплашиха с активни протестни действия от понеделник 13 януари и със спиране на автобуси и зареждането на магазини. Сега протестите се отменят. Новите тарифи, предложени от превозвачите, са с около 40% по-ниски и по думите на министъра на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова ще бъдат поставени на обществено обсъждане в понеделник. Но на практика е сигурно, че именно с тях ще започне да функционира тол-системата.

Така и тази криза беше разрешена по обичайния начин. Обществено обсъждане проформа. Недоволство на засегната страна. Финална среща при премиера и коренна промяна на заявената политика.

Как се стигна дотук

След няколко отлагания тол-системата трябваше да започне да действа от началото на март, като обхване 6050 км от общо 20 хил. километра републиканска пътна мрежа - автомагистрали (796 км), първи клас пътища (2322 км) и частично втори клас пътища (2932 км). Тя ще таксува превозните средства над 3.5 тона, като най-висока цена ще плащат по-малко екологичните тежкотоварни автомобили.

Първоначалното предложение на МРРБ за най-екологичните автомобили беше 47 стотинки на километър, което тогава браншът окачестви като пълен абсурд. Последно бе прието за министерството да се плаща по 18 ст./км за най-екологичните тежки камиони, 20 ст./км за такива с Евро 5, 25 ст./км за Евро 4 и 3 и 36 ст./км за най-замърсяващите от тях, като по този начин трябваше да се осигурят приходи от 550-600 млн. лв. на година. Тези цени на километър и обхватът на системата, предложени от регионалното министерство, бяха приети в средата на декември от Министерския съвет без никакви промени, въпреки че един месец течеше обществено обсъждане и различните сектори внесоха конкретни предложения за оптимизирането им. Накрая се стигна до заплахата от протести.

При сегашната среща на превозвачите с Борисов обаче тарифите рязко се понижиха и стават съответно 11 ст. за Евро 6, 12 ст. за Евро 5, 16 ст. за Евро 3 и 4, и 20 ст. за по-замърсяващи коли. При ползване на първокласни пътища пък таксите ще са 10 ст. за Евро 6, 11 ст. за евро 5, 15 ст. за евро 3 и 4, и 19 ст. за превозни средства с по-ниска екологична категория. Грубо може да се изчисли, че при това намаление на цените от около 40% на километър общите приходи от тол-системата ще спаднат до около 350 млн. лева.

Ново 20

След развръзката при Борисов представители на бранша заявиха, че са поели ангажимент да осигурят всички условия тол-системата да заработи от 1 март. Те ще съдействат всяко пътно превозно средство над 3.5 тона, както и малките и големите автобуси да бъдат оборудвани и готови със сключени договори, за да няма проблеми при пускането на системата.

Министър Аврамова информира, че след първите три месеца на реална търговска експлоатация ще има нова среща, на която ще бъдат анализирани и обсъдени приходите и при необходимост тарифите ще бъдат актуализирани. Проблемът е, че Агенция "Пътна инфраструктура" е планирала редица ремонти с прогнозните приходи от тола и дори има обявени обществени поръчки за някои от проектите, а сега може да се окаже, че няма да има достатъчно средства.

"Ако след три месеца търговска експлоатация на тол-системата приходите са такива, каквито се очакват, продължаваме да работим по този модел", допълни Арабаджиев.

Тол-системата ще започне да функционира на 1 март, но с много намалени тарифи, предложени от бранша. Също така за второкласните пътища няма да се плаща, а в обхвата й остават само магистралите и пътищата първи клас. Това е резултатът от срещата на превозвачите с премиера Бойко Борисов.

През седмицата те заплашиха с активни протестни действия от понеделник 13 януари и със спиране на автобуси и зареждането на магазини. Сега протестите се отменят. Новите тарифи, предложени от превозвачите, са с около 40% по-ниски и по думите на министъра на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова ще бъдат поставени на обществено обсъждане в понеделник. Но на практика е сигурно, че именно с тях ще започне да функционира тол-системата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    mto avatar :-|
    mto

    Сега трябва и целият нормален бизнес да излезе срещу абсурдните промени в Недоразумение-18 и Главатарят да ги отмени и тях. А Горанката да настигне Нено!

  • 2
    acarid avatar :-|
    acarid

    Браво Бойко! Сега турските камиони вместо 23лв винетка, за Русе-Свиленград ще плащат 10лв ТОЛ. Точно колкото го каза преди Коледа. Голяма пАтка излезе, не мога да повярвам...
    Или Тайпи ти наби обръчите на откриването на потока?

  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Накрая ще се окаже, че тол-а е по-евтин от винетките. Да сме живи и здрави! Трябваше да се взимат по 1 млрд., а сега ще взимат 350 млн. На всичкото отгоре и администрацията на цялата система е доста по-скъпа.

  • 4
    peni_nikol.53. avatar :-@
    Peni Nikol

    Защо му трябваше на Борисов магистрали да прави, сега всеки иска да ги ползва, ама ако може да е без пари.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK