Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 10 яну 2020, 14:54, 6958 прочитания

Тол-системата ще заработи с около 40% по-ниски тарифи

След срещата с премиера Бойко Борисов превозвачите се отказаха от протеста си в понеделник

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Тол-системата ще започне да функционира на 1 март, но с много намалени тарифи, предложени от бранша. Също така за второкласните пътища няма да се плаща, а в обхвата й остават само магистралите и пътищата първи клас. Това е резултатът от срещата на превозвачите с премиера Бойко Борисов.

През седмицата те заплашиха с активни протестни действия от понеделник 13 януари и със спиране на автобуси и зареждането на магазини. Сега протестите се отменят. Новите тарифи, предложени от превозвачите, са с около 40% по-ниски и по думите на министъра на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова ще бъдат поставени на обществено обсъждане в понеделник. Но на практика е сигурно, че именно с тях ще започне да функционира тол-системата.



Така и тази криза беше разрешена по обичайния начин. Обществено обсъждане проформа. Недоволство на засегната страна. Финална среща при премиера и коренна промяна на заявената политика.

Как се стигна дотук

След няколко отлагания тол-системата трябваше да започне да действа от началото на март, като обхване 6050 км от общо 20 хил. километра републиканска пътна мрежа - автомагистрали (796 км), първи клас пътища (2322 км) и частично втори клас пътища (2932 км). Тя ще таксува превозните средства над 3.5 тона, като най-висока цена ще плащат по-малко екологичните тежкотоварни автомобили.




Първоначалното предложение на МРРБ за най-екологичните автомобили беше 47 стотинки на километър, което тогава браншът окачестви като пълен абсурд. Последно бе прието за министерството да се плаща по 18 ст./км за най-екологичните тежки камиони, 20 ст./км за такива с Евро 5, 25 ст./км за Евро 4 и 3 и 36 ст./км за най-замърсяващите от тях, като по този начин трябваше да се осигурят приходи от 550-600 млн. лв. на година. Тези цени на километър и обхватът на системата, предложени от регионалното министерство, бяха приети в средата на декември от Министерския съвет без никакви промени, въпреки че един месец течеше обществено обсъждане и различните сектори внесоха конкретни предложения за оптимизирането им. Накрая се стигна до заплахата от протести.

При сегашната среща на превозвачите с Борисов обаче тарифите рязко се понижиха и стават съответно 11 ст. за Евро 6, 12 ст. за Евро 5, 16 ст. за Евро 3 и 4, и 20 ст. за по-замърсяващи коли. При ползване на първокласни пътища пък таксите ще са 10 ст. за Евро 6, 11 ст. за евро 5, 15 ст. за евро 3 и 4, и 19 ст. за превозни средства с по-ниска екологична категория. Грубо може да се изчисли, че при това намаление на цените от около 40% на километър общите приходи от тол-системата ще спаднат до около 350 млн. лева.

Ново 20

След развръзката при Борисов представители на бранша заявиха, че са поели ангажимент да осигурят всички условия тол-системата да заработи от 1 март. Те ще съдействат всяко пътно превозно средство над 3.5 тона, както и малките и големите автобуси да бъдат оборудвани и готови със сключени договори, за да няма проблеми при пускането на системата.

Министър Аврамова информира, че след първите три месеца на реална търговска експлоатация ще има нова среща, на която ще бъдат анализирани и обсъдени приходите и при необходимост тарифите ще бъдат актуализирани. Проблемът е, че Агенция "Пътна инфраструктура" е планирала редица ремонти с прогнозните приходи от тола и дори има обявени обществени поръчки за някои от проектите, а сега може да се окаже, че няма да има достатъчно средства.


"Ако след три месеца търговска експлоатация на тол-системата приходите са такива, каквито се очакват, продължаваме да работим по този модел", допълни Арабаджиев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Мерките се разхлабват още, нова вълна оптимизъм на световните борси 1 Вечерни новини: Мерките се разхлабват още, нова вълна оптимизъм на световните борси

И още: В сряда ЕК ще представи идеята си за Фонд за възстановяване; Германия ще помогне на Lufthansa с 9 млрд. евро

26 май 2020, 1282 прочитания

Тайна е колко струва хлябът в затворите в страната Тайна е колко струва хлябът в затворите в страната

Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" отклони искането за информация кой и за колко пари е доставял храните в затворите от 2012 до 2018 г.

26 май 2020, 890 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Нено Димов подаде оставка, Борисов я прие (обновена)

Прокуратурата го обвини в умишлена безстопанственост и ще поиска постоянното му задържане

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10