"Демократична България" с план за обновяване на трамвайните трасета в София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Демократична България" с план за обновяване на трамвайните трасета в София

Трите предложения ще бъдат обсъждани отново на следващото заседание на комисията в присъствието на представители на транспортните оператори

"Демократична България" с план за обновяване на трамвайните трасета в София

Другите предложения на групата са за модерна тролейбусна мрежа и използване на стари превозни средства като атракция

Анина Сантова
4731 прочитания

Трите предложения ще бъдат обсъждани отново на следващото заседание на комисията в присъствието на представители на транспортните оператори

© Юлия Лазарова


Четиригодишна програма за ремонт на релсовия трамваен път, двегодишна стратегия за модернизация на тролейбусната мрежа чрез подмяна, дистанционно управление на контактната мрежа, както и реставрация на транспортни средства с историческа ценност и използването им като атракция. Тези предложения представи групата на "Демократична България" в Столичния общински съвет по време на заседанието на транспортната комисия във вторник. Идеята е всички тези дейности да се финансират със средства от бюджета на Столичната община, чийто проект предстои да бъде обсъждан следващите две седмици в ресорните комисии. Тъкмо тогава всички политически групи ще могат да правят корекции и допълнения за начина, по който София ще харчи парите си през 2020 г.

По повод предложенията на "Демократична България" обаче председателят на транспортната комисия Карлос Контрера прецени, че преди да се вземе съответното решение, е нужно да се чуе становището на транспортните оператори - Столичен електро- и автотранспорт. Очаква се това да стане още следващата седмица, тъй като срокът за предложения е ограничен - бюджетът ще бъде гласуван от Столичния общински съвет на 6 февруари.

Ремонт на релсов път за 6.15 млн. лв. годишно

За ремонта на релсовия път на 18 обекта в столицата (виж таблицата) общинският съветник от ДБ Симеон Ставрев предлага да се отделят общо 24.6 млн. лв. в рамките на 4 години. "Има трасета с изтекъл амортизационен състав, които не съответстват на стандарта за качество. По тях се движат и нови трамваи, които ще се амортизират", коментира общинският съветник от ДБ Виктор Чаушев.

Карлос Контрера обаче побърза да отбележи, че в тазгодишната капиталова програма трасето по "Шипченски проход" и "Искърско шосе" е включено, и добави, че според него някои количествено-стойностни сметки на демократите са подценени. Като цяло обаче предложението срещна подкрепата на общинските съветници.

За по-бързи тролеи

Другото предложение на Ставрев е свързано с подмяната на тролейбусните стрелки и шините за завой, които са част от въздушно-контактната тролейбусна мрежа в столицата. Според него нуждата от това е голяма, тъй като стрелките не са подменяни от 60-те години и това е причината да бавят тролеите. "Сегашното състояние на стрелките позволява на места максимална скорост 10 км в час. Ако се движат с повече, има опасност от дерайлиране", казва той.

По думите му с подмяната на 75 автоматични и 75 изходящи стрелки с такива с дистанционно управление и с експлоатационни скорости скоростта ще се повиши до 40 км/час. Това би струвало на общината 3.6 млн. лв., твърдят от "Демократична България". Идеята е средствата пак да бъдат разсрочени, но този път в рамките на две години.

Зам.-председателят на комисията Зафир Зарков (от ГЕРБ) заяви, че е съгласен с нуждата от подобно начинание, а за стрелките "може да се каже, че са стари, но са поддържани и функционират". Той наблегна на това, че предвидените в доклада пари не са много, но нуждата от инвестиции в сектора е голяма и затова трябва да се приоритизира.

Старите трамваи отново на мода

Третото предложение на Ставрев е свързано със запазените в депата трамваи, тролеи и автобуси от 1914 г. или от края на 50-те години на миналия век. Те могат да бъдат реставрирани и използвани като атракция по време на празници. Предложението е да се отделят по 600 хил. лв. годишно, така че тези возила да бъдат възстановени през следващите 14 години.

"Сега се радваме на трамвая, който минава на празника на София. Представете си след две години още два такива трамвая да се движат. Не трябва да има страхове и спънки, че общината няма да може да инвестира средства", коментира и експерт от Автомобилен ретро клуб.

От ГЕРБ обаче побързаха да напомнят, че трябва да се обсъди въпросът за съхранението на превозните средства в музеите и депата, както и да се предвидят експлоатационните разходи. В крайна сметка докладът не беше приет с мотива, че трябва да бъде обсъден с двете транспортни столични дружества, както и с компаниите производители, които да кажат доколко са налични резервни части за остаряла техника.

Четиригодишна програма за ремонт на релсовия трамваен път, двегодишна стратегия за модернизация на тролейбусната мрежа чрез подмяна, дистанционно управление на контактната мрежа, както и реставрация на транспортни средства с историческа ценност и използването им като атракция. Тези предложения представи групата на "Демократична България" в Столичния общински съвет по време на заседанието на транспортната комисия във вторник. Идеята е всички тези дейности да се финансират със средства от бюджета на Столичната община, чийто проект предстои да бъде обсъждан следващите две седмици в ресорните комисии. Тъкмо тогава всички политически групи ще могат да правят корекции и допълнения за начина, по който София ще харчи парите си през 2020 г.

По повод предложенията на "Демократична България" обаче председателят на транспортната комисия Карлос Контрера прецени, че преди да се вземе съответното решение, е нужно да се чуе становището на транспортните оператори - Столичен електро- и автотранспорт. Очаква се това да стане още следващата седмица, тъй като срокът за предложения е ограничен - бюджетът ще бъде гласуван от Столичния общински съвет на 6 февруари.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    gun avatar :-|
    gun

    В Белград има(ше, не знам в момента) ЕЖЕДНЕВНА туристическа обиколка с трамвай, мисля № 2. Какво пречи ретротрамвай (тролей, икарус) да се движи ВСЕКИ ДЕН по някои от трасетата в центъра - туристите ще им се радват, а цената ще е на нормален билет или с карта "Софи", каквато има и в момента. То всъщност още има тролеи Икаруси по Раковски, които са си атракция:)

  • 2
    schroeder avatar :-|
    schroeder

    Има много по-големи и належащи проблеми от трамвайните трасета

  • 3
    vsg1505847167532800 avatar :-|
    Roumiana Kalitzin

    Съжалявам,но понеже ви уважавам, проблема за трамваите е голям за живущите около х-л "Хемус"След много протести се премахна трамвай 6,уви.Резултата е тролей 7/стар през 25 мин/ и до Сточна гара и в Люлин 10.До тука след като ги дублират 3 автобуса и имаме метро станция!Може ли за инфо от кого е предложението и кога и как да си възтоновим трамвай 6,поне за директна и кратка връзка,както беше ,поне до бул."Хр. Ботев,,Македония,Възраждане за кратко ,както беше?!Моля ви дали е възможно!Предварително благодаря!Трамваите в ЕС ги има,а тук/БГ/ ги махат,пак уви!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK