С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 23 яну 2020, 17:30, 2180 прочитания

София бяга от задължението си да информира гражданите за качеството на въздуха

Данните не могат да се получават в машинночетим формат, нито се визуализират върху таблата на спирките за градски транспорт

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Защо данните за качеството на въздуха, публикувани в сайта общината, не могат да бъдат сваляни в машинночетим формат и не се обявяват на таблата, поставени на спирките на градския транспорт или в метрото? Този въпрос зададе днес общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев на кмета на София Йорданка Фандъкова по време на редовното заседание на общинския съвет .

От отговора ѝ пролича, че не е запозната с проблема в системата и затова ще говори със зам.-кмета по дигитализацията Владимир Данаилов за осигуряването на достъпа. "Тези данни наистина се публикуват на сайта на общината и могат да бъдат обработени по машинен път, но когато поискам достъп да получа възможност да ги чета, системата не ме допуска и ми иска разрешение", коментира Ставрев, който уточни, че е програмист.


Празни информационни табла

С определение на Софийския градски съд от лятото на 2019 г. общината е задължена и да информира гражданите за качеството на въздуха чрез информационните табла, разположени на спирките на градския транспорт, както и в самите превозни средства и станциите на метрото. Кметството обаче депозира молба за отмяна на това искане, която през ноември е призната.

Причината София да бяга от тази отговорност обаче е в техническата ѝ неподготвеност. В писмения отговор до Ставрев, изпратен от направления "Зелена система, екология и земеползване" и "Транспорт и транспортни комуникации", се казва, че таблата на спирките са предназначени да визуализират колко минути остават до пристигането на определен транспорт. Затова, ако трябва да показват данни за въздуха, "се налага преработка на наличния софтуер за нуждите на автоматично възпроизвеждане на информация", а въвеждането на всяка друга информация би затруднила главната функция на системата. Освен това могат да се визуализират само до 105 символа и тъй като таблата работят с флаш памет, няма възможност да се предават данни в реално време.



Този отговор за пореден път затвърждава присъщата резервираност на общината, като стане дума за промени - няма нужда да се правят такива, при положение че и така таблата си работят достатъчно добре.


В наличните трамваи PESA, които са единствените с монитори, пък е технологично невъзможно да се предават данни в реално време, се казва още в отговора. Причината е, че на мониторите се възпроизвежда единствено предварително записана информация.

В метрото може, ама със закъснение

Технологична възможност да предоставят среднощните нива на ФПЧ10 имат единствено телевизионните монитори в метростанциите. Въпреки това не се възползват от нея, защото пътят на данните през всички институции става прекалено дълъг. Те идват първо при Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС), която ги предава на Столичната община и после постъпват при оператора на системата, където се възпроизвеждат за доста дълго време.

Затова и ако се прави опит да бъдат интегрирани към мониторите в метрото, и
нформацията трябва да бъде подавана и обработвана най-малко два часа преди излъчването ѝ и освен това да бъде подавана до 10:30 ч. на съответния ден.

"Без автоматизация на процеса може да се стигне до публикуване на неточни данни, които се отнасят за изтеклото денонощие и ще се визуализират най-рано след 14 ч. на следващия ден", пише още в отговора. Това са причините от общината да смятат, че това решение не е подходящо, тъй като и без това гражданите могат да получат на сайта airsofia бърза информация за качеството на въздуха.

Време за промени

Цялото това време, което се губи в технологичния процес и преработката на официалните данни, по принцип влияе върху времето за реакция на общината при вземането на решения какви да бъдат мерките за справяне с мръсния въздух. Действащият механизъм е прекалено тромав и от общината обещават скоро да дадат предложения как това да се промени.

Един от начините това да стане е чрез новите 22 сензорни станции, които София си осигури с европейски средства. Чак след година, като мине тестовият им период, обаче ще се разбере дали те дават референтни данни. Ако това е така, Столичната община ще може да взима навременни мерки, както и да предоставя данните на гражданите в реално време и в машинночетим формат.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ВСС образува дисциплинарно производство срещу наказания от САЩ съдия Миталов ВСС образува дисциплинарно производство срещу наказания от САЩ съдия Миталов

Мотивите варират от "няма как да не образуваме" до "това е единственият начин да се защити"

18 фев 2020, 200 прочитания

Валдис Домбровскис: Крайно невероятно е да се поиска промяна на курса на лева при влизане в еврозната 1 Валдис Домбровскис: Крайно невероятно е да се поиска промяна на курса на лева при влизане в еврозната

Изпълнителният заместник-председател на Европейската комисия пред "Капитал"

18 фев 2020, 494 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Новите кариерни и финансови бонуси за Висшия съдебен съвет влязоха в закона

Въпреки съпротивата на професионалната общност депутатите гласуваха поредни екстри за членовете на съвета

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Пазарът на жилища в София: Силен сезон, с първи епизоди на спадове

Ръст на сделките и застой в средните цени през 2019 г. Купувачите са млади, търсят нови сгради, сделките стават по-бавно и доминират двустайните апартаменти

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10