София бяга от задължението си да информира гражданите за качеството на въздуха
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София бяга от задължението си да информира гражданите за качеството на въздуха

Софийският градски съд е задължил общината да информира гражданите за качеството на въздуха чрез информационните табла, разположени на спирките на градския транспорт и в самите превозни средства

София бяга от задължението си да информира гражданите за качеството на въздуха

Данните не могат да се получават в машинночетим формат, нито се визуализират върху таблата на спирките за градски транспорт

Анина Сантова
3036 прочитания

Софийският градски съд е задължил общината да информира гражданите за качеството на въздуха чрез информационните табла, разположени на спирките на градския транспорт и в самите превозни средства

© Николай Дойчинов


Защо данните за качеството на въздуха, публикувани в сайта общината, не могат да бъдат сваляни в машинночетим формат и не се обявяват на таблата, поставени на спирките на градския транспорт или в метрото? Този въпрос зададе днес общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев на кмета на София Йорданка Фандъкова по време на редовното заседание на общинския съвет .

От отговора ѝ пролича, че не е запозната с проблема в системата и затова ще говори със зам.-кмета по дигитализацията Владимир Данаилов за осигуряването на достъпа. "Тези данни наистина се публикуват на сайта на общината и могат да бъдат обработени по машинен път, но когато поискам достъп да получа възможност да ги чета, системата не ме допуска и ми иска разрешение", коментира Ставрев, който уточни, че е програмист.

Празни информационни табла

С определение на Софийския градски съд от лятото на 2019 г. общината е задължена и да информира гражданите за качеството на въздуха чрез информационните табла, разположени на спирките на градския транспорт, както и в самите превозни средства и станциите на метрото. Кметството обаче депозира молба за отмяна на това искане, която през ноември е призната.

Причината София да бяга от тази отговорност обаче е в техническата ѝ неподготвеност. В писмения отговор до Ставрев, изпратен от направления "Зелена система, екология и земеползване" и "Транспорт и транспортни комуникации", се казва, че таблата на спирките са предназначени да визуализират колко минути остават до пристигането на определен транспорт. Затова, ако трябва да показват данни за въздуха, "се налага преработка на наличния софтуер за нуждите на автоматично възпроизвеждане на информация", а въвеждането на всяка друга информация би затруднила главната функция на системата. Освен това могат да се визуализират само до 105 символа и тъй като таблата работят с флаш памет, няма възможност да се предават данни в реално време.

Този отговор за пореден път затвърждава присъщата резервираност на общината, като стане дума за промени - няма нужда да се правят такива, при положение че и така таблата си работят достатъчно добре.

В наличните трамваи PESA, които са единствените с монитори, пък е технологично невъзможно да се предават данни в реално време, се казва още в отговора. Причината е, че на мониторите се възпроизвежда единствено предварително записана информация.

В метрото може, ама със закъснение

Технологична възможност да предоставят среднощните нива на ФПЧ10 имат единствено телевизионните монитори в метростанциите. Въпреки това не се възползват от нея, защото пътят на данните през всички институции става прекалено дълъг. Те идват първо при Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС), която ги предава на Столичната община и после постъпват при оператора на системата, където се възпроизвеждат за доста дълго време.

Затова и ако се прави опит да бъдат интегрирани към мониторите в метрото, информацията трябва да бъде подавана и обработвана най-малко два часа преди излъчването ѝ и освен това да бъде подавана до 10:30 ч. на съответния ден.

"Без автоматизация на процеса може да се стигне до публикуване на неточни данни, които се отнасят за изтеклото денонощие и ще се визуализират най-рано след 14 ч. на следващия ден", пише още в отговора. Това са причините от общината да смятат, че това решение не е подходящо, тъй като и без това гражданите могат да получат на сайта airsofia бърза информация за качеството на въздуха.

Време за промени

Цялото това време, което се губи в технологичния процес и преработката на официалните данни, по принцип влияе върху времето за реакция на общината при вземането на решения какви да бъдат мерките за справяне с мръсния въздух. Действащият механизъм е прекалено тромав и от общината обещават скоро да дадат предложения как това да се промени.

Един от начините това да стане е чрез новите 22 сензорни станции, които София си осигури с европейски средства. Чак след година, като мине тестовият им период, обаче ще се разбере дали те дават референтни данни. Ако това е така, Столичната община ще може да взима навременни мерки, както и да предоставя данните на гражданите в реално време и в машинночетим формат.

Защо данните за качеството на въздуха, публикувани в сайта общината, не могат да бъдат сваляни в машинночетим формат и не се обявяват на таблата, поставени на спирките на градския транспорт или в метрото? Този въпрос зададе днес общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев на кмета на София Йорданка Фандъкова по време на редовното заседание на общинския съвет .

От отговора ѝ пролича, че не е запозната с проблема в системата и затова ще говори със зам.-кмета по дигитализацията Владимир Данаилов за осигуряването на достъпа. "Тези данни наистина се публикуват на сайта на общината и могат да бъдат обработени по машинен път, но когато поискам достъп да получа възможност да ги чета, системата не ме допуска и ми иска разрешение", коментира Ставрев, който уточни, че е програмист.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Като не искаш, лесно можеш да измислиш 100 причини защо не може.

    Нищо не пречи да се скъси пътя на данните или да се смени софтуера на таблата. Освен това - нека не забравяме - таблата в София бяха скандално скъпи, а сега се оправдаваме с калпавата им функционалност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK