Финални дебати за бюджета на София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Финални дебати за бюджета на София

На извънредно заседание на комисията по финансите днес ще бъдат гласувани предложенията за промени в бюджета на София

Финални дебати за бюджета на София

Днес ще бъдат гласувани предложенията на "Демократична България", БСП и Борис Бонев за парите на столицата

Анина Сантова
3642 прочитания

На извънредно заседание на комисията по финансите днес ще бъдат гласувани предложенията за промени в бюджета на София

© Юлия Лазарова


Повече средства за ремонт на ключови транспортни обекти, вътрешнокварталните улици, трамвайният релсов път и подобряване на достъпността до парк Витоша. Това са част от предложенията за промени в проектобюджета на София на "Демократична България", БСП и независимия Борис Бонев. Те ще да бъдат гласувани днес на извънредно заседание.

Общото между предложенията е искането да се насочат повече средства за инфраструктурата - както за поддържането на съществуващата, така и за изграждането на нови връзки. Идеите откъде ще се намерят средства за увеличението на бюджета обаче са различни.

Окончателното гласуване на столичния бюджет за 2020 г. ще бъде в четвъртък - 6 февруари.

БСП са за децентрализация

Съветниците от БСП имат най-амбициозен план - бюджетът да се увеличи с 53 млн. лв., които да дойдат най-вече от по-добрата събираемост на някои от данъците и по-големия им обхват предвид пазара.

"Не сме си изсмукали преценката за допълнителните приходи от пръстите - това са лични наблюдения от последните години. Вижда се къде се подценява и къде с повече отговорност могат да се събират", заяви общинският съветник Иван Таков на заседанието на комисията.

Социалистите предлагат събраните средства да бъдат инвестирани в строителство на нови и ремонт на съществуващи детски градини, ремонт на уличната мрежа за кварталните улици и изграждане на физкултурни спортни площадки.

Любопитният детайл е, че в доклада се предвижда парите да са на разположение на 24-мата районни кметове, които пък да ги разпределят с предложения до кмета на общината. "По този начин се опитваме да реализираме предложението си от предизборната платформа на БСП - 2% децентрализация на капиталовата програма, като районните кметове дават предложения за конкретни обекти", коментира пред "Капитал" общинският съветник и зам.-председател на Столичния общински съвет (СОС) Милка Христова.

Демократите искат листване на "Софийски имоти"

Според ДБ вариант приходите на общината се увеличават с над 24 млн. лв. е листването на 20% от капитала на "Софийски имоти" на фондовата борса още през първото тримесечие.

"София трябва да започне да се подготвя за годините след големите еврофондове. Нашите предложения са именно в тази посока. Към по-добро и прозрачно управление на общинската собственост чрез вкарването на частен интерес в някои от дружествата. За по-добър електрически транспорт, по-добра връзка с Витоша, по-добра събираемост на старите вземания", коментира общинският съветник Владислав Панев, който е и вносител на доклада.

Според изчисленията на групата другите събрани приходи могат да дойдат от намаление на заложените приходи от дивиденти, при които събираемостта е 2.6%, и увеличение на данъка върху недвижими имоти и приходите от глоби и лихви. Предвижда се средствата да се използват главно за изпълнение на предложени от ДБ програми като тази за ремонта на релсовия път, тролейбусната контактна мрежа, по-добра инфраструктура в парк Витоша и др.

Бонев срещу капиталовата програма

"Първият следизборен бюджет се характеризира с драстично и осезаемо намаляване на средствата за капиталови разходи, т.е. инвестиции.", пише в доклада на общинския съветник Борис Бонев. Според него така се запълват дупки и липсват приоритети, като се отделят недостатъчно средства за ключови инфраструктурни проекти, като например бул. "Тодор Каблешков", ул. "Кукуш", бул. "Източна тангента", което според него поражда съмнение, че самата администрация не вярва или няма намерение да ги изпълни през 2020 г. Затова и в своите предложения той припомня обещаното и иска изграждане на обещаваните транспортни трасета, ремонт на релсовия път, изграждане на трамвайни ограничители и острови и закупуване на камери за наблюдение на бус лентите.

Друг акцент в доклада е строежът на подземни и многоетажни паркинги, и то без дългоочакваното частно партньорство. "Когато се въведоха синята и зелената зона, беше обещано средствата да се инвестират там, а сега за това няма целево финансиране. Което е недопустимо, защото се очаква през 2020 г. да се разширяват зоните за паркиране", коментира Бонев.

Предвидените средства за изпълнение на всички тези дейности ще дойдат от увеличение на някои такси, като например тази за тротоарно право и актуализиране на цената за разрешителни за строеж.

Повече средства за ремонт на ключови транспортни обекти, вътрешнокварталните улици, трамвайният релсов път и подобряване на достъпността до парк Витоша. Това са част от предложенията за промени в проектобюджета на София на "Демократична България", БСП и независимия Борис Бонев. Те ще да бъдат гласувани днес на извънредно заседание.

Общото между предложенията е искането да се насочат повече средства за инфраструктурата - както за поддържането на съществуващата, така и за изграждането на нови връзки. Идеите откъде ще се намерят средства за увеличението на бюджета обаче са различни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    m17 avatar :-|
    m17

    Нещо се обърках. ДБ и Бонев са против вдигане на данъка за таралясниците и данъка за придобиване на имоти. Но същевременно предлагат вдигане на данък върху имотите (ДБ) и всякакви общински такси като тротоарното право (Бонев) за да строят безплатни паркинги за таралясниците ?!?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK