Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 10 фев 2020, 17:22, 8520 прочитания

ГЕРБ предлага 10 години затвор за нерегламентиран превоз на пътници

Промените в Наказателния кодекс са много неясни и може да засегнат споделените пътувания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
До 10 години затвор, глоба до 10 хил. лева и конфискация на цялото имущество за извършване на нелегален обществен превоз на пътници. Това предвиждат предложенията за промени в Наказателния кодекс, внесени от 13 депутати от ГЕРБ и един независим.

Текстовете веднага породиха съмнението, че са насочени срещу споделените пътувания, но от ГЕРБ се опитаха да обяснят, че не това е целта. На практика обаче в правния мир терминът "споделено пътуване" не съществува и това дава възможности за различни тълкувания.


До момента има само устни заявки кой няма и кой ще бъде заплашен със затвор. Всичко това може само да доведе до несигурност от страна на тези, които споделят автомобилите и разходите си с други, пътуващи в същата посока, тъй като в даден момент може да се окажат потенциални престъпници.

Поправките идват малко след като управляващите започнаха инициатива по максимално усложняване на услугата Airbnb, като страната е и една от малкото, в които беше забранен и Uber.

Новата споделена каша



До предложението за поправките в Наказателния кодекс се стигна след срещата на превозвачите с премиера Бойко Борисов през януари и заплахата от масови протести. На нея им беше обещано намаляване на тол-таксите, промяна при начина на субсидирането на превозите и премахване на нерегламентираните превози.

Внесените в Народното събрание текстове обаче съдържат много неизвестни. Там е разписано, че "който без съответното разрешение, регистрация или лиценз извършва обществен превоз на пътници, за които се изисква такова разрешение, регистрация или лиценз", се наказва с лишаване от свобода от три до пет години и с конфискация на моторното превозно средство, с което се извършва превозът.

Ако въпросната дейност "причини другиму значителни вреди или са получени значителни неправомерни доходи, наказанието за лишаване от свобода скача на от 5 до 10 години, глобата расте до 10 хил. лева, като може да се постанови и конфискуване на цялото имущество на дееца. Не става ясно какво се има предвид със "значителни вреди" или "значителни неправомерни доходи".

По думите на Станислав Иванов от ГЕРБ, "когато има облага, това вече не е споделено пътуване", а по думите на Иван Вълков, пак от ГЕРБ, споделеното пътуване не се води превоз. Към мотивите за промените също е разписано, че т.нар. споделено пътуване ще остане извън обхвата на Наказателния кодекс, тъй като при него не са налице предпоставки за осъществяване на дейността "обществен превоз на пътници", чието определение се намира в Закона за автомобилните превози.

Според Закона за автомобилните превози обаче обществен превоз на пътници и товари се извършва от превозвач, който притежава лиценз за извършване на превоз на пътници или товари. Така поправките в Наказателния кодекс биха могли на практика да засегнат всички, извършващи превоз на пътници без лиценз.

Потенциални престъпници

Години наред управляващите не успяха да решат един стар проблем, а именно нерегламентираните превози, при които физическо лице с бус или кола превозва група хора от точка А до точка Б срещу пари с цел генериране на печалба.

Към момента за нарушението са предвидени административни санкции - глоба от 2000 лв. и спиране на автомобила от движение за 6 месеца. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" обаче няма правомощия да спира леки автомобили с до 7+1 места, като това може да се случи само съвместно с МВР, тъй като е необходимо разпитването на пътниците. Доказването на този тип нарушения е трудно, като обикновено се разчита на свидетелски показания.

"От 4 години сме подали 530 сигнала на Автомобилна администрация, МВР и т.н"., обяснява Симеон Милушев, главен секретар на Националното сдружение на автобусните превозвачи, като по думите му за последните 10 години няма никакво развитие по проблемите на превозвачите.

Mеждувременно нещата се усложниха с развитието на споделената икономика. "Цялата държава се крие зад споделените пътувания", казва Милушев, като допълва, че не е работа на превозвачите да дадат решение как да се разграничи споделеното пътуване от нерегламентирания превоз.

Официалната позицията на всички е, че никой не е срещу споделените пътувания, а срещу тези според Милушев, които обявяват маршрут в даден час за дадена сума, което се повтаря периодично. На практика обаче така се обявяват и споделени пътувания в социалните мрежи. Тоест единствената разлика ще може да се прави по линията на генерирането на печалба. Тук обаче остава въпросът как ще бъдат изчислявани разходите.

Сега според Милушев с криминализирането на дейността ще могат да се използват специални разузнавателни средства за разследването на престъплението. Така разписан закона обаче най-вероятно ще генерира основно страх, че всеки би могъл да бъде проверяван като потенциален престъпник.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Столичната община планира да отвори данните си за гражданите и бизнеса Столичната община планира да отвори данните си за гражданите и бизнеса

Това е една от целите на зам.-кмета по дигитализация Владимир Данаилов

24 май 2020, 1177 прочитания

"Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник" 2 "Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник"

Организацията смята, че запорът на активи на Иво и Галя Прокопиеви се извършва, за да се измести вниманието от скандала за търговия с влияние в хазарта

23 май 2020, 3941 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: Износът леко расте, държавата обсъжда публично данъчната наредба Н-18

И още: Рекорден брой жертви на китайския вирус за един ден, от днес тол-системата следи за винетки

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10