С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
17 10 фев 2020, 17:22, 7186 прочитания

ГЕРБ предлага 10 години затвор за нерегламентиран превоз на пътници

Промените в Наказателния кодекс са много неясни и може да засегнат споделените пътувания

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
До 10 години затвор, глоба до 10 хил. лева и конфискация на цялото имущество за извършване на нелегален обществен превоз на пътници. Това предвиждат предложенията за промени в Наказателния кодекс, внесени от 13 депутати от ГЕРБ и един независим.

Текстовете веднага породиха съмнението, че са насочени срещу споделените пътувания, но от ГЕРБ се опитаха да обяснят, че не това е целта. На практика обаче в правния мир терминът "споделено пътуване" не съществува и това дава възможности за различни тълкувания.


До момента има само устни заявки кой няма и кой ще бъде заплашен със затвор. Всичко това може само да доведе до несигурност от страна на тези, които споделят автомобилите и разходите си с други, пътуващи в същата посока, тъй като в даден момент може да се окажат потенциални престъпници.

Поправките идват малко след като управляващите започнаха инициатива по максимално усложняване на услугата Airbnb, като страната е и една от малкото, в които беше забранен и Uber.

Новата споделена каша



До предложението за поправките в Наказателния кодекс се стигна след срещата на превозвачите с премиера Бойко Борисов през януари и заплахата от масови протести. На нея им беше обещано намаляване на тол-таксите, промяна при начина на субсидирането на превозите и премахване на нерегламентираните превози.

Внесените в Народното събрание текстове обаче съдържат много неизвестни. Там е разписано, че "който без съответното разрешение, регистрация или лиценз извършва обществен превоз на пътници, за които се изисква такова разрешение, регистрация или лиценз", се наказва с лишаване от свобода от три до пет години и с конфискация на моторното превозно средство, с което се извършва превозът.

Ако въпросната дейност "причини другиму значителни вреди или са получени значителни неправомерни доходи, наказанието за лишаване от свобода скача на от 5 до 10 години, глобата расте до 10 хил. лева, като може да се постанови и конфискуване на цялото имущество на дееца. Не става ясно какво се има предвид със "значителни вреди" или "значителни неправомерни доходи".

По думите на Станислав Иванов от ГЕРБ, "когато има облага, това вече не е споделено пътуване", а по думите на Иван Вълков, пак от ГЕРБ, споделеното пътуване не се води превоз. Към мотивите за промените също е разписано, че т.нар. споделено пътуване ще остане извън обхвата на Наказателния кодекс, тъй като при него не са налице предпоставки за осъществяване на дейността "обществен превоз на пътници", чието определение се намира в Закона за автомобилните превози.

Според Закона за автомобилните превози обаче обществен превоз на пътници и товари се извършва от превозвач, който притежава лиценз за извършване на превоз на пътници или товари. Така поправките в Наказателния кодекс биха могли на практика да засегнат всички, извършващи превоз на пътници без лиценз.

Потенциални престъпници

Години наред управляващите не успяха да решат един стар проблем, а именно нерегламентираните превози, при които физическо лице с бус или кола превозва група хора от точка А до точка Б срещу пари с цел генериране на печалба.

Към момента за нарушението са предвидени административни санкции - глоба от 2000 лв. и спиране на автомобила от движение за 6 месеца. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" обаче няма правомощия да спира леки автомобили с до 7+1 места, като това може да се случи само съвместно с МВР, тъй като е необходимо разпитването на пътниците. Доказването на този тип нарушения е трудно, като обикновено се разчита на свидетелски показания.

"От 4 години сме подали 530 сигнала на Автомобилна администрация, МВР и т.н"., обяснява Симеон Милушев, главен секретар на Националното сдружение на автобусните превозвачи, като по думите му за последните 10 години няма никакво развитие по проблемите на превозвачите.

Mеждувременно нещата се усложниха с развитието на споделената икономика. "Цялата държава се крие зад споделените пътувания", казва Милушев, като допълва, че не е работа на превозвачите да дадат решение как да се разграничи споделеното пътуване от нерегламентирания превоз.

Официалната позицията на всички е, че никой не е срещу споделените пътувания, а срещу тези според Милушев, които обявяват маршрут в даден час за дадена сума, което се повтаря периодично. На практика обаче така се обявяват и споделени пътувания в социалните мрежи. Тоест единствената разлика ще може да се прави по линията на генерирането на печалба. Тук обаче остава въпросът как ще бъдат изчислявани разходите.

Сега според Милушев с криминализирането на дейността ще могат да се използват специални разузнавателни средства за разследването на престъплението. Така разписан закона обаче най-вероятно ще генерира основно страх, че всеки би могъл да бъде проверяван като потенциален престъпник.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Къса ли се ластикът на отношенията между ГЕРБ и ВМРО Къса ли се ластикът на отношенията между ГЕРБ и ВМРО

Прокуратурата задържа и областния лидер на ВМРО в Пловдив Стефан Послийски

28 фев 2020, 806 прочитания

Служител на държавното "Информационно обслужване" поема тотото 1 Служител на държавното "Информационно обслужване" поема тотото

Двама бивши футболисти и двама данъчни експерти ще са в управителния съвет на дружеството, което получи монопол върху лотариите

28 фев 2020, 1732 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 15545 прочитания

28 фев 2020, 5315 прочитания

28 фев 2020, 2991 прочитания

28 фев 2020, 2706 прочитания

28 фев 2020, 2416 прочитания

Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Вечерни новини: Износът леко расте, държавата обсъжда публично данъчната наредба Н-18

И още: Рекорден брой жертви на китайския вирус за един ден, от днес тол-системата следи за винетки

Още от Капитал
Еднопосочен билет към енергийната борса

Новото поетапно освобождаване на пазара повдига много въпроси и дава малко отговори

"Уча.се" с лекота

Дарин Маджаров започва с любителски безплатни видеоуроци, днес регистрираните в платформата потребители са над 650 000

Китайските уроци от коронавируса

Заразените намаляват заради твърдата намеса на държавата

Потупване по рамото от Брюксел

С нетрадиционно позитивен доклад за икономическите дисбаланси Европейската комисия даде още един тласък на България по пътя към еврото

Произходът на видовете според Сабина Радева

Детската книга за труда на Чарлз Дарвин, която стана хит във Великобритания и по света, излиза на български

Кино: "Котка в стената"

Изчезващата милост към другия

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10