Подготвят се проекти за двупосочно движение по бул. "Фритьоф Нансен"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Подготвят се проекти за двупосочно движение по бул. "Фритьоф Нансен"

Едно от предложенията сега е по затворената за паркиране лента на ул. "Фритьоф Нансен" да се движи тролей, а колите да паркират и от дясната страна на улицата

Подготвят се проекти за двупосочно движение по бул. "Фритьоф Нансен"

Такова решение беше взето първо през 2018 г. заради пускането на тролея, но общината се отметна от намеренията си след протест на местните жители

Анина Сантова
6708 прочитания

Едно от предложенията сега е по затворената за паркиране лента на ул. "Фритьоф Нансен" да се движи тролей, а колите да паркират и от дясната страна на улицата

© Цветелина Белутова


Повече от година продължава спорът дали движението по столичната ул. "Фритьоф Нансен" в участъка от "Васил Левски" до "Патриарх Евтимий" да бъде еднопосочно или двупосочно. Решение няма, а управляващите вече се оплетоха в серия от различни обещания. Сега сагата беше продължена, след като независимият общински съветник Борис Бонев и новият кмет по транспорта Кристиан Кръстев проведоха неформална среща с граждани, а в понеделник и кметът на район "Средец" Трайчо Трайков инициира среща-дискусия за промените на движението в центъра.

За организацията на движението по централната улица се говори още от края на 2018 г., когато общината взе решение за двупосочно движение и орязване на паркоместата. Последваха гражданско недоволство и протести, а после кметът на София Йорданка Фандъкова обеща в ефира на bTV, че "ще запазим еднопосочното движение по булевард "Фритьоф Нансен" в квартал "Лозенец". Това беше потвърдено с писмо на зам.-кмета по транспорта Дончо Барбалов до домоуправители от квартала. В него се казваше, че на 12 март 2019 г. маршрутът на новия тролей е "преразгледан" и впоследствие променен така, че да минава временно по "Фритьоф Нансен", но само в едната посока - към бул. "Черни връх".

Сега обаче изглежда, че движението ще е по-скоро двупосочно, а обещанието на Кръстев е, че местата за паркиране няма да се намаляват, а дори "ще гледаме да са повече".

Новата стара идея

Ситуацията е доста деликатна. От една страна - се налага премахването на десетки места за паркиране, което създава напрежение сред живущите в района, а от друга - трябва да се осигури трасе за преминаването на тролея, чиято нова кабелна мрежа вече е изградена.

По време на срещата с граждани в район "Средец", която се проведе вчера, Кристиан Кръстев заяви, че не одобрява миналия проект за улицата, обсъждан със зам.-кмета Дончо Барбалов в края на 2018 г. Той предвиждаше двупосочно движение, но и намаляване на паркоместата от 74 на 46 заради подмяната на закритата през 2016 г. трамвайна отсечка до кв. "Лозенец" с тролей.

И сега обаче най-вероятен остава вариантът за двупосочното движение, така че да се използва тролейбусната инфраструктура и добрата транспортна връзка при пускането на новите две метростанции на НДК и "Попа". Според Кръстев цялостната свързаност на карето е от най-голямо значение и това е един по-голям проект, включващ и други улични регулации.

"Това, по което работим в момента, е да има двупосочно движение, с две ленти в посока "бул. България" и една към "Патриарх Евтимий", по която ще се движи тролейбусът. Съответно автомобилите ще паркират в обратния ред, в посока "Патриарх Евтимий". За да компенсираме с намалението на паркоместата там, ще бъде позволено паркирането в частта от ул. "Раковски" между "Гургулят" и "Патриарх Евтимий", коментира той.

Предстои да бъдат изготвени няколко проекта от общинското предприятие "София Проект", като в същото време ще продължат разговорите с граждани и накрая ще бъде направена и анкета.

Недоволството остава

Заради това успокоение гражданското недоволство сякаш намалява, но въпреки това се усеща недоверие в действията на общината. "За мене вчерашната среща пак беше празни приказки - останах с впечатлението, че каквото са си решили, това ще направят. Заради реконструкцията в нашия квартал пак ще бъдат хвърлени пари на вятъра, както стана с усвояването на сумите за премахването на трамвай номер 6 и изграждането и окабеляването на улиците заради тролей номер 7", коментира домоуправителят Вера Кайрис пред "Капитал".

Тя е и инициатор на подписка срещу двупосочното движение, пусната в общината. "Ще настояваме за прозрачност при оползотворяването на парите по новия проект", добавя тя и казва, че ще са твърдо против двупосочното движение в района. Това според живущите там е проблем, тъй като ще има повече коли и съответно допълнително замърсяване на въздуха. Обяснението на експерта към транспортна комисия Андрей Зографски за това е, че "Фритьоф Нансен" е улица от трети "А" клас и може да издържа по-голям трафик, докато например "Любен Каравелов" сега е претоварена.

Борис Бонев припомни, че от "Спаси София" са настоявали да не бъде премахван трамвай 6, но "сега трябва да се мисли с наличните възможности". Той настоява да бъде демонтиран островът с ограда на "Фритьоф Нансен" срещу кафенето Starbucks и добавя, че тролеят трябва да минава оттам, защото "най-малкото Столичната община губи парите на данъкоплатците". "Заради това заобикаляне тролеят минава с 1.7 км повече, което ни излиза 1 млн. лв. на година", коментира той пред "Капитал".

Бонев ще настоява и за преместването на велоалеята от тротоара край парка на НДК върху бул. "Витоша". В момента конфликтът между велосипедистите и пешеходците там е голям и създава предпоставки за инциденти, особено след пускането на споделените електрически тротинетки.

Повече от година продължава спорът дали движението по столичната ул. "Фритьоф Нансен" в участъка от "Васил Левски" до "Патриарх Евтимий" да бъде еднопосочно или двупосочно. Решение няма, а управляващите вече се оплетоха в серия от различни обещания. Сега сагата беше продължена, след като независимият общински съветник Борис Бонев и новият кмет по транспорта Кристиан Кръстев проведоха неформална среща с граждани, а в понеделник и кметът на район "Средец" Трайчо Трайков инициира среща-дискусия за промените на движението в центъра.

За организацията на движението по централната улица се говори още от края на 2018 г., когато общината взе решение за двупосочно движение и орязване на паркоместата. Последваха гражданско недоволство и протести, а после кметът на София Йорданка Фандъкова обеща в ефира на bTV, че "ще запазим еднопосочното движение по булевард "Фритьоф Нансен" в квартал "Лозенец". Това беше потвърдено с писмо на зам.-кмета по транспорта Дончо Барбалов до домоуправители от квартала. В него се казваше, че на 12 март 2019 г. маршрутът на новия тролей е "преразгледан" и впоследствие променен така, че да минава временно по "Фритьоф Нансен", но само в едната посока - към бул. "Черни връх".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    Трябва да се върви изцяло към еднопосочни улици, а не към превръщането и на малкото в двупосочни. Първото спомага за насочването на трафика, а второто създава хаос, т.е. повече задръствания.

  • 2
    gun avatar :-|
    gun


    И откъде накъде неколцина живущи на този голям булевард ще решават дали по него да има двупосочно движение? Ама щели да им намалеят паркоместата - ами да направим паркоместа и по бул. В. Левски, и по Руски, и по Цариградско шосе, че да им е удобно на живеещите там. Въобще каква е тази криворазбрана "демократичност" на общината да се съобразява с войнстващи местни граждани. Такива все още спират зелената зона в кв. Иван Вазов и Изгрев, където се изнесоха хиляди трошки от другите зони. Ролята на общината е да прави градоустройство в полза на целия град, а не само на местни общности. Ако не беше така, София още щеше да е със сокаците отпреди Освобождението и без нито един булевард.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK