Повече от година продължава спорът дали движението по столичната ул. "Фритьоф Нансен" в участъка от "Васил Левски" до "Патриарх Евтимий" да бъде еднопосочно или двупосочно. Решение няма, а управляващите вече се оплетоха в серия от различни обещания. Сега сагата беше продължена, след като независимият общински съветник Борис Бонев и новият кмет по транспорта Кристиан Кръстев проведоха неформална среща с граждани, а в понеделник и кметът на район "Средец" Трайчо Трайков инициира среща-дискусия за промените на движението в центъра.
За организацията на движението по централната улица се говори още от края на 2018 г., когато общината взе решение за двупосочно движение и орязване на паркоместата. Последваха гражданско недоволство и протести, а после кметът на София Йорданка Фандъкова обеща в ефира на bTV, че "ще запазим еднопосочното движение по булевард "Фритьоф Нансен" в квартал "Лозенец". Това беше потвърдено с писмо на зам.-кмета по транспорта Дончо Барбалов до домоуправители от квартала. В него се казваше, че на 12 март 2019 г. маршрутът на новия тролей е "преразгледан" и впоследствие променен така, че да минава временно по "Фритьоф Нансен", но само в едната посока - към бул. "Черни връх".
Сега обаче изглежда, че движението ще е по-скоро двупосочно, а обещанието на Кръстев е, че местата за паркиране няма да се намаляват, а дори "ще гледаме да са повече".
Новата стара идея
Ситуацията е доста деликатна. От една страна - се налага премахването на десетки места за паркиране, което създава напрежение сред живущите в района, а от друга - трябва да се осигури трасе за преминаването на тролея, чиято нова кабелна мрежа вече е изградена.
По време на срещата с граждани в район "Средец", която се проведе вчера, Кристиан Кръстев заяви, че не одобрява миналия проект за улицата, обсъждан със зам.-кмета Дончо Барбалов в края на 2018 г. Той предвиждаше двупосочно движение, но и намаляване на паркоместата от 74 на 46 заради подмяната на закритата през 2016 г. трамвайна отсечка до кв. "Лозенец" с тролей.
И сега обаче най-вероятен остава вариантът за двупосочното движение, така че да се използва тролейбусната инфраструктура и добрата транспортна връзка при пускането на новите две метростанции на НДК и "Попа". Според Кръстев цялостната свързаност на карето е от най-голямо значение и това е един по-голям проект, включващ и други улични регулации.
"Това, по което работим в момента, е да има двупосочно движение, с две ленти в посока "бул. България" и една към "Патриарх Евтимий", по която ще се движи тролейбусът. Съответно автомобилите ще паркират в обратния ред, в посока "Патриарх Евтимий". За да компенсираме с намалението на паркоместата там, ще бъде позволено паркирането в частта от ул. "Раковски" между "Гургулят" и "Патриарх Евтимий", коментира той.
Предстои да бъдат изготвени няколко проекта от общинското предприятие "София Проект", като в същото време ще продължат разговорите с граждани и накрая ще бъде направена и анкета.
Недоволството остава
Заради това успокоение гражданското недоволство сякаш намалява, но въпреки това се усеща недоверие в действията на общината. "За мене вчерашната среща пак беше празни приказки - останах с впечатлението, че каквото са си решили, това ще направят. Заради реконструкцията в нашия квартал пак ще бъдат хвърлени пари на вятъра, както стана с усвояването на сумите за премахването на трамвай номер 6 и изграждането и окабеляването на улиците заради тролей номер 7", коментира домоуправителят Вера Кайрис пред "Капитал".
Тя е и инициатор на подписка срещу двупосочното движение, пусната в общината. "Ще настояваме за прозрачност при оползотворяването на парите по новия проект", добавя тя и казва, че ще са твърдо против двупосочното движение в района. Това според живущите там е проблем, тъй като ще има повече коли и съответно допълнително замърсяване на въздуха. Обяснението на експерта към транспортна комисия Андрей Зографски за това е, че "Фритьоф Нансен" е улица от трети "А" клас и може да издържа по-голям трафик, докато например "Любен Каравелов" сега е претоварена.
Борис Бонев припомни, че от "Спаси София" са настоявали да не бъде премахван трамвай 6, но "сега трябва да се мисли с наличните възможности". Той настоява да бъде демонтиран островът с ограда на "Фритьоф Нансен" срещу кафенето Starbucks и добавя, че тролеят трябва да минава оттам, защото "най-малкото Столичната община губи парите на данъкоплатците". "Заради това заобикаляне тролеят минава с 1.7 км повече, което ни излиза 1 млн. лв. на година", коментира той пред "Капитал".
Бонев ще настоява и за преместването на велоалеята от тротоара край парка на НДК върху бул. "Витоша". В момента конфликтът между велосипедистите и пешеходците там е голям и създава предпоставки за инциденти, особено след пускането на споделените електрически тротинетки.
Повече от година продължава спорът дали движението по столичната ул. "Фритьоф Нансен" в участъка от "Васил Левски" до "Патриарх Евтимий" да бъде еднопосочно или двупосочно. Решение няма, а управляващите вече се оплетоха в серия от различни обещания. Сега сагата беше продължена, след като независимият общински съветник Борис Бонев и новият кмет по транспорта Кристиан Кръстев проведоха неформална среща с граждани, а в понеделник и кметът на район "Средец" Трайчо Трайков инициира среща-дискусия за промените на движението в центъра.
За организацията на движението по централната улица се говори още от края на 2018 г., когато общината взе решение за двупосочно движение и орязване на паркоместата. Последваха гражданско недоволство и протести, а после кметът на София Йорданка Фандъкова обеща в ефира на bTV, че "ще запазим еднопосочното движение по булевард "Фритьоф Нансен" в квартал "Лозенец". Това беше потвърдено с писмо на зам.-кмета по транспорта Дончо Барбалов до домоуправители от квартала. В него се казваше, че на 12 март 2019 г. маршрутът на новия тролей е "преразгледан" и впоследствие променен така, че да минава временно по "Фритьоф Нансен", но само в едната посока - към бул. "Черни връх".
2 коментара
Трябва да се върви изцяло към еднопосочни улици, а не към превръщането и на малкото в двупосочни. Първото спомага за насочването на трафика, а второто създава хаос, т.е. повече задръствания.
И откъде накъде неколцина живущи на този голям булевард ще решават дали по него да има двупосочно движение? Ама щели да им намалеят паркоместата - ами да направим паркоместа и по бул. В. Левски, и по Руски, и по Цариградско шосе, че да им е удобно на живеещите там. Въобще каква е тази криворазбрана "демократичност" на общината да се съобразява с войнстващи местни граждани. Такива все още спират зелената зона в кв. Иван Вазов и Изгрев, където се изнесоха хиляди трошки от другите зони. Ролята на общината е да прави градоустройство в полза на целия град, а не само на местни общности. Ако не беше така, София още щеше да е със сокаците отпреди Освобождението и без нито един булевард.