ЦИК предлага срокът между първия и втория тур на местните избори да е 14 дни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ЦИК предлага срокът между първия и втория тур на местните избори да е 14 дни

ЦИК иска тя да определя как ще изглежда бюлетината и какво да съдържа, ако този начин на гласуване се запази

ЦИК предлага срокът между първия и втория тур на местните избори да е 14 дни

От изборния орган препоръчват да се преразгледа забраната за огласяване на социологически проучвания в деня на вота

Велина Господинова
3026 прочитания

ЦИК иска тя да определя как ще изглежда бюлетината и какво да съдържа, ако този начин на гласуване се запази

© Юлия Лазарова


Балотажът за избор на кметове да се провежда две седмици след първия тур, а освен това да се опростят протоколите за отчитане на вота, да се промени начинът на отчитане на недействителните гласове на вота и да падне забраната за публикуване на социологически проучвания в изборния ден. Това са част от предложенията на Централната избирателна комисия (ЦИК) за промени в Изборния кодекс, които се съдържат в анализа на изборния орган за последните европейски и местни избори.

Докладът беше внесен в парламента и предстои да бъде обсъден следващата седмица от работната група, която подготвя промените в изборните правила. ЦИК не заема категорична позиция по спорната тема сред парламентарно представените политически сили - дали да се премине изцяло към машинно гласуване от следващите избори, както е записано в Изборния кодекс, или да се запазят двата начина на гласуване - чрез хартиени бюлетини и с машини. Но препоръчва на депутатите решението за това какви устройства ще се използват за гласуване, както и условията и реда за провеждането на машинното гласуване да бъдат взети от законодателя и записани в Изборния кодекс, а не от изборния орган, както е сега.

В работната група обаче няма единно мнение по този въпрос и вероятността да стигнат до такова на заседанието си следващата седмица, което най-вероятно ще е и последно, изглежда минимална.

Най-категорична позиция в полза на въвеждането на изцяло машинно гласуване има БСП. От ГЕРБ обаче смятат, че освен с машини трябва да се запази и възможността да се гласува и с бюлетини, въпреки че премиерът Бойко Борисов се обяви за изцяло машинен вот. Коалиционният партньор на ГЕРБ - "Обединените патриоти", са срещу машинното гласуване, а ДПС, които наложиха текстовете за въвеждането на този вот, сега са склонни да преосмислят позицията си в полза на въвеждането на машинно преброяване на бюлетините. Ако депутатите от работната група не постигнат съгласие по този въпрос, най-вероятно всяка политическа сила ще внесе предложенията си и окончателното решение ще се вземе при гласуването в пленарната зала. Според Изборния кодекс за следващите избори изцяло машинно гласуване трябва да има във всички секции с изключение на тези с до 300 избиратели.

7-дневният срок между двата тура е кратък

В доклада си ЦИК почва, че за разлика от вота за президент и вицепрезидент, където има втори тур, балотажът за избор на кметове е по-сложен и по тази причина срокът между двата тура на местния вот трябва да се увеличи от 7 на 14 дни. "В краткия 7-дневен срок между двата тура на местните избори трябва да се приемат и обработят данните от протоколите, да се обяви изборният резултат, да се утвърдят новите бюлетини, да се отпечатат и да се доставят до секционните избирателни комисии ден преди вота. Всичко това създава голямо напрежение за органите по организацията на изборите", посочват от ЦИК.

Според членовете на изборния орган, ако този срок се увеличи с още една седмица, това ще създаде ритмичност и нормалност на работата на ЦИК. "Само за сравнение ще посочим, че в други държави, членки на ЕС, срокът между първия и втория тур е 14 дни или един месец", се казва още в доклада.

Заедно с това от ЦИК настояват и да се промени разпоредбата в Изборния кодекс, според която изборите се насрочват не по-късно от 60 дни преди вота. "Практиката показва, че този срок е прекалено кратък и не е съобразен с обема работа, която трябва да извърши ЦИК", се казва в документа. От изборния орган смятат, че вотът трябва да се насрочва най-малко поне 3 месеца преди съответните избори.

Опростяване на изборните протоколи

От ЦИК смятат, че една от причините за големия брой сгрешени протоколи от секционните избиратели комисии е начинът на отчитане на недействителните бюлетини и изискването на Изборния кодекс сгрешените, унищожените и неизползваните бюлетини да се вписва на отделни редове. "Следва да се подчертае, че броят на тези бюлетини и трите вида недействителни бюлетини е пренебрежимо малък, поради което вписването им самостоятелно на отделни редове утежнява секционния протокол", се казва в доклада.

Освен това според ЦИК някои избирателни комисии не правят разлика между недействителни бюлетини извън урната и бюлетините с недействителен глас в избирателната кутия, поради което вписват неправилно данните в протокола. По тази причина, за да се избегнат тези грешки в протоколите, от ЦИК предлагат броят на недействителните бюлетини извън урната да се вписват само на два реда в протокола, като на първия ред се изписват само неизползваните бюлетини, а на втория общия брой на сгрешените, унищожените и недействителните.

От ЦИК предлагат и от протокола да отпадне изискването недействителните гласове да се разпределят на кандидатски листи и да се вписват в протокола. Мотивът на изборния орган е, че това няма никакво отношение към изборния резултат и също е причина за грешно попълнени протоколи.

ЦИК да определя как да изглежда бюлетината

Според изборния орган големият брой недействителни бюлетини, особено при гласуването за общински съветници, се дължи на няколко неща. Едното е, че една немалка част от избирателите са отбелязвали преференция за даден кандидат от листата, но не са гласували за партия или коалиция. Другата причина според ЦИК е множеството изисквания в Изборния кодекс за действителността на бюлетината. Според кодекса предпочитанията за дадена партия или кандидат трябва да се отбелязват само с два знака - X или V, като не трябва да се излиза от квадратчето.

По тази причина от ЦИК препоръчват, ако се запази гласуването с хартиени бюлетини, депутатите да прецизират начина на попълването им. "Предлагаме нормативната уредба в тази част да съдържа само общи правила, а визуализацията на бюлетината и нейното съдържание да се определя от ЦИК", пишат в доклада си от изборния орган.

Забраната за огласяване на проучвания в деня на вота не работи

Според ЦИК забраната в Изборния кодекс за огласяване на прогнозни резултати в деня на вота масово се нарушава от медиите и не работи. Освен това тази забрана не може да бъде приложена към социалните мрежи. "Това позволява да се разпространяват всякакви фалшиви новини", пишат в доклада си от комисията. Като пример те посочват, че на първия тур последните местни избори комисията е установила 22 нарушения на забраната от различни медии и е наложила 18 наказания, но от това е нямало никакъв ефект.

По тази причина от ЦИК препоръчват на депутатите да преразгледат този текст от Изборния кодекс.

Балотажът за избор на кметове да се провежда две седмици след първия тур, а освен това да се опростят протоколите за отчитане на вота, да се промени начинът на отчитане на недействителните гласове на вота и да падне забраната за публикуване на социологически проучвания в изборния ден. Това са част от предложенията на Централната избирателна комисия (ЦИК) за промени в Изборния кодекс, които се съдържат в анализа на изборния орган за последните европейски и местни избори.

Докладът беше внесен в парламента и предстои да бъде обсъден следващата седмица от работната група, която подготвя промените в изборните правила. ЦИК не заема категорична позиция по спорната тема сред парламентарно представените политически сили - дали да се премине изцяло към машинно гласуване от следващите избори, както е записано в Изборния кодекс, или да се запазят двата начина на гласуване - чрез хартиени бюлетини и с машини. Но препоръчва на депутатите решението за това какви устройства ще се използват за гласуване, както и условията и реда за провеждането на машинното гласуване да бъдат взети от законодателя и записани в Изборния кодекс, а не от изборния орган, както е сега.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK