Здравният министър забрани влизането на камиони, пътуващи за Турция от 67 държави. След три часа отмени заповедта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Здравният министър забрани влизането на камиони, пътуващи за Турция от 67 държави. След три часа отмени заповедта

Само за 24 часа на границите със Сърбия и Румъния ще се струпат над 500 камиона, което означава буквално блокиране на границите, обясни представител на сектора

Здравният министър забрани влизането на камиони, пътуващи за Турция от 67 държави. След три часа отмени заповедта

Това щеше да доведе до блокиране на хиляди камиони от Европа и почти отрязването на Турция от пазара на ЕС

Калина Горанова
8188 прочитания

Само за 24 часа на границите със Сърбия и Румъния ще се струпат над 500 камиона, което означава буквално блокиране на границите, обясни представител на сектора

© Reuters


Докато бизнесът се надява на нормализиране на обстановката и логични умни решения на държавно ниво, за да оцелее някаква част от икономиката, по заповед на здравния министър Кирил Ананиев временно се преустанови влизането в България на тежкотоварни автомобили, пътуващи за Турция и влизащи у нас от 67 държави от цял свят.

Сред тях са основни търговски партньори като Германия, Великобритания, Полша, но и държави като Панама, Перу, Шри Ланка.

Три часа по-късно заповедта беше отменена, като в момента министрите на вътрешните работи на двете държави водят разговори за облекчаването на трафика.

Блокирането на превозите между Европа и Близкия изток освен прекъсване на хиляди важни доставки и икономически загуби, щеше да лиши и България от таксите за преминаване, както и много български транспортни компании от бизнеса им - превози между Европа и Турция. Мярката се очакваше да предизвика и нова доза транспортен хаос и блокади по границите.

Международен проблем

Реакцията на българския транспортен бранш беше логично силно негативна. Изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев, заяви че очаква мярката на българското здравно министерство да предизвика изключително остра реакция от страна на турската държава на много високо ниво.

Подобна заповед на практика означава прекратяване на транзитния превоз от Турция за Европа, който в голямата си част преминава през България, както и нарушаване на заявките на транспортния министър Росен Желязков, направени пред министрите на транспорта на страните от Европейския съюз, че държавата ще гарантира транзита. Желязков беше заявил пред колегите си, че "за България, която се намира на кръстопът между Европа, Азия и Близкия изток, е важно да се гарантират доставките на стоки и свободното движение на транзитния трафик към Близкия изток през Турция".

Много проблеми на път

И към момента положението на българо-турската граница е усложнено и има 50 километрични опашки поради бавните проверки от турска страна, като това води до неспазване на изискването камините да напускат България в рамките на 24 часа.

Това като причина за заповедта беше потвърдено и от гранична полиция, като в момента на Капитан Андреево има 1200 камиона. Турската държава пък поставя под карантина турските шофьори, така че много от транспортните превозвачи, включително български, имат блокирани камиони там. От Съюза на международните превозвачи ще правят кампания за осигуряването на храна и вода на шофьорите на границата.

Подобна заповед на българския здравен министър би означавала стотици камиони, натоварени със стоки, които в момента пътуват към Турция от различни точки в Европа, да не могат да закарат товара си.

"Ние имаме стотици български камиони, заедно с останалите са хиляди, които пътуват към Турция", обясни Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. Това означава, че тези камиони ще бъдат спрени на Калотина или Видин. Той направи прогнозата, че само за 24 часа на границите със Сърбия и Румъния ще се струпат над 500 камиона, което означава буквално блокиране на границите.

Статията е обновена в 17:20 часа

Списък на държавите

Федерална Република Германия, Република Ангола, Република Австрия, Азербайджан, Бангладеш, Кралство Белгия, Обединени арабски емирства, Обединено кралство Великобритания и Северна Ирландия, Алжирска народно-демократична република, Република Джибути, Република Чад, Чешка република, Китайска народна република, Кралство Дания, Доминиканска република, Република Еквадор, Екваториална Гвинея, Кралство Мароко, Република Кот д'Ивоар, Република Филипини, Република Финландия, Франция, Република Гватемала, Република Корея, Грузия, Република Индия, Кралство Нидерландия, Република Ирак, Ислямска република Иран, Ирландия, Кралство Испания, Кралство Швеция, Конфедерация Швейцария, Италия, Република Камерун, Канада, Черна гора, Република Казахстан, Кения, Република Колумбия, Република Косово, Емирство Кувейт, Република Северна Македония, Република Латвия, Ливанска република, Унгария, Арабска република Египет, Монголия, Република Молдова, Мавритания, Федеративна демократична република Непал, Република Нигер, Кралство Норвегия, Република Узбекистан, Панама, Република Перу, Република Полша, Република Португалия, Република Словения, Демократична социалистическа република Шри Ланка, Република Судан, Кралство Саудитска Арабия, Тайван, Тунис, Украйна, Султанат Оман, Хашемитското кралство Йордания.

11 коментара
  • 1
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Много е прибързал. Достатъчно е "нашият приятел Таиипи" да вдигне телефона и да попита Баце какво става...... Айде пускайте хронометрите, за да видим колко бързо ще бъде отменена тази заповед.

  • 2
    smu1414610931380769 avatar :-P
    Yavor Bekyarov


    До коментар [#] от "
    kratun.ko
    ":

    Туш :)

  • 3
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Причудливо враждебен ход за една калинката Анани!

    Едва ли е самоинициатива. Но каквато и да е причината за избирателното затваряне тъкмо на турската граница, това ще доведе (ако вече не се е случило) до мощни крясъци на турски от слушалката, която аркадашът на Тайпи ще държи на една ръка разстояние далеч от ухото си, но ще ги разбира и без преводач...

    Не смея да пророкувам дали част от "сирийските бежанци" няма да се сетят, че и през БГ се стига до бленуваните Швеция и Германия, а не единствено през Гърция, но е повече от сигурно, че Турция също ще затвори границата.
    В резултат многобройните турски фирми в Хасковско и Кърджалийско ще пуснат кепенци и ще пратят на борсата 10-20 хил. български турци.
    Освен това до дни зеленчуците ще изчезнат от магазините, защото чушки, домати, тиквички, патладжан и каквото виждате по сергиите, са турски., Зарзаватът, дето ще ги има тук-там , ще е на недостъпни цени.

    Може параноичната карантина да ни опази здрави от к-вируса, но за сметка на това: безработни, бедни, а скоро и не сити, за да не кажа другата дума.

    Благодарение на Герб! И лично на...

  • 4
    mto avatar :-|
    mto

    А, бе... То не е ли по-лесно да беше написал от кои държави не забранява?

  • 5
    vkm02433713 avatar :-|
    vkm02433713

    До коментар [#3] от "D-r D":

    Нека да ти обясня за какво става на въпрос:

    Турция от 10 дни насам допуска само камиони с турски шофиори от споменатите 67 държави на територията си. (И то без ясни критерии. Дори и някои турски шофиори горят между останалите.)

    Това абсолЮтно своеволно решение на Турция (което никоя друга държава не прилага) доведе до 50 км. опашки на границата! Турските спедиции разбира се много бързо се ориентираха в ситуацията сякаш са я знаели предварително и си удвоиха навлата и увеличиха спекулата. Аз лично имам една дузина камиони товарени с медински продукти и продукти за една известна дрогерия, които немогат да влзнат в Турция, заЩото шофиорите са от Северна Македония и България. И вече 14 дни чакат.

    Та това са реципрочни мерки, които заЩитават не само българският интерес, но и този на европеиският съЮз! Или вие предпочитате всякакви шофиори от цял свят да се струпат от Калотина до Капитан Андреево и да седят там с месеци в условия на пандемия? От лекарска гледна точка едва ли е препоръчително?!?
    Като гледам маЙ доста бързо са дали резултат мерките, Щом са седнали да преговарят. ЗаЩото за да преговаряш с Турция първо трябва да им извадиш нож, за да имат респект към теб.

    Няма да е лошо преди да напишеш неЩо да си размърдаш комунистическият мозък и да помислиш малко! че както е тръгнало скоро само ти Ще си четеш глупостите в този саит.

  • 6
    birdman avatar :-|
    birdman

    Тоя същия здравен министър дето обеща , че в Ямбол до няколко месеца ще започне завършването на "новата" 40 годишна болница ? Тоя същия министър заедно с Боко да отговорят на въроса защо в разгара на епидемията болницата на един областен град прилича на концлагер ! Този същия Боко който раздава милиони на футболни "бойкоугодни " клубове ,ама нямаше пари да завърша една болнична сграда и да купи медицински хеликоптери ? Лъжци , болни мозъци !

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    От тези постоянни опашки на камиони цяла България прилича на едно безбрежно бунище. 30 км преди ГКПП канавките са пълни с боклук. Пликчета висят чак по клоните на дърветата. Който си првеше илюзията да брандира България като държава с екологично чисто земеделие - още тук го бройте изгорял.

  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#5] от "vkm02433713":

    50 километра опашка за тази граница не е изненада в момента, след като останалото време, при "нормални условия" опашката е 20 километра.

  • 9
    kratun.ko avatar :-P
    kratun.ko

    Ваааа, не олду бе салак?

  • 10
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#1] от "kratun.ko":

    Невероятен пророк сте! Почитания!

    Анани не взема самостоятелни решения. Както и никой на неговото ниво. Това са калинки.
    Решенията взема еднолично Той. И тъй като - видимо - психическата му устойчивост е в минало време, се получават такива кашмери: министерска заповед с живот 3 часа. Затова и министърът веднага след отменянето й не е безработен.

    Десетки км. тирове на опашки по границите из бивша обединена Европа от месец не са чудо невиждано, но на никой евроздравен министър не му е хрумнало да пусне бариерите, щото шофьорите акали в канавките.

    Егати държавата, щом такъв може да й е министър! Председател - също...



Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK