В София най-слабо засегнат от кризата ще бъде ИКТ секторът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В София най-слабо засегнат от кризата ще бъде ИКТ секторът

София ще може да разчита на ниската безработица, за да се справи с кризата от коронавируса

В София най-слабо засегнат от кризата ще бъде ИКТ секторът

Брутния вътрешен продукт на столицата може да се свие с 3% през тази година, показва доклад на СОАПИ

Анина Сантова
9769 прочитания

София ще може да разчита на ниската безработица, за да се справи с кризата от коронавируса

© Велко Ангелов


Свиване на БВП на София с между 1 и 3% през 2020 г очаква Столичната агенция по приватизация и инвестиции (СОАПИ). Доклад на институцията, изготвен с подкрепата на Института за пазарна икономика и други организации*, прогнозира и спад на инвестиционните потоци.

Туристическият и развлекателният сектор ще бъдат най-засегнати, а най-малко загуби ще претърпи ИКТ и аутсорсинг индустрията, става ясно още от документа.

Софтуерът спасява, но не задълго

Негативният ефект от COVID-19 няма да е еднакво изявен в различните индустрии - след като в столицата най-голям е секторът на услугите, икономиката ѝ има потенциал за бърза адаптация. Тъкмо заради това най-малко засегнати в краткосрочен план ще бъдат ИКТ и аутсорсинг индустрията - по прогноза на Forrester при рецесия има 50% вероятност технологичните компании по света да отчетат спад в оборотите със средно 2%. Най-лошият сценарий пък е покупките на софтуер през тази година да не нараснат спрямо 2019 г., а технологичното консултиране и системната интеграция да се понижат с 5%.

В София ИКТ бизнесът произвежда много повече софтуерни продукти, отколкото хардуерни, затова и едва ли ще бъде директно засегнат от забавените доставки на техника от Китай. Все пак има риск от повишаване на разходите на фирмите за покупки на техника и поддръжка.

В дългосрочен план положението обаче няма да е толкова спокойно. Според предварителни прогнози на Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (AIBEST) компаниите в развойна фаза ще замразят инвестиционните си намерения, което ще окаже негативно влияние не само върху ИКТ индустрията в София, но и върху стартъп средата. Това може да доведе и до освобождаване на служители от най-тежко засегнатите компании и свиване на броя на заетите в сектора. Освен това ИКТ секторът не е защитен и от проблеми с ликвидността, които са особено характерни за малките и средните предприятия.

Възможните загуби за туризма

На другия край, с най-много загуби, са туристическият и развлекателният сектор, както и свързаните с него логистика и транспорт. Според World Travel and Tourism Council, ако пандемията продължи 3 месеца (до юни), туризмът на световно ниво ще загуби поне 25% процента от приходите си, а 12-14% от работната ръка ще бъде съкратена. Ако тези прогнози се отнесат към София, това означава 63 млн. лв. загуби само от нощувки и между 2500 и 4200 загубени работни места, което е около 1% от работната ръка в града. При положение че кризата продължи до септември, туристическият сектор може да претърпи над 70% загуби (над 176 млн. лева) според неофициални прогнози на общинското предприятие "Туризъм".

Събития без бъдеще

Отмяната на събития ще нанесе голям удар върху конгресния туризъм в София за 2020 г. Прогнозите са, че дори една година след кризата той няма да може да си възвърне обичайните нива. По данни на Cushman&Wakefield 52% от туристите в София идват с цел бизнес или конгресен туризъм, а повечето от тях са склонни да харчат поне 2 пъти повече от ваканционните туристи. В най-лошия сценарий това ще означава минимум 140 млн. лева загуби само от конгресни и бизнес туристи, без в сметката да влизат допълнителните загуби на фирмите в сектора.

Търговия в безопасност

Най-големият отрасъл в София е "Търговия и ремонти" - с дял от 24.5% към 2018 г. Според Института за пазарна икономика коронавирусът няма да му повлияе особено, тъй като по-голямата част от него работи на пълни обороти, поне докато не започне да се чувства ефектът на намаляването на доходите и свиването на търсенето. В същото време онлайн търговията има големи шансове за развитие по време на самата карантина, а много търговци са заинтригувани от възможността да стартират онлайн бизнес в града и качват свои продукти онлайн. Успехът обаче зависи от типа продукт, който се предлага - във времена на криза хората пестят и обикновено купуват продукти от първа необходимост.

Според доклада най-голямото предизвикателство пред сектора, особено при по-големите бизнеси, ще е запазването на кадри и възможността за изплащане на заплати.

*Докладът е разработен от направление "Дигитализация, иновации и икономическо развитие" на Столичната община (Innovative Sofia) и Столичната общинска агенция за приватизация и инвестиции (Invest Sofia) с подкрепата на Института за пазарна икономика, ОП "Туризъм", Българското конгресно бюро, "Аутомотив клъстер България+, Българската Е-комерс асоциация, дирекция "Култура" към Столичната община, Българската аутсорсинг асоциация (AIBEST) и представители на бизнес екосистемата в София.

Свиване на БВП на София с между 1 и 3% през 2020 г очаква Столичната агенция по приватизация и инвестиции (СОАПИ). Доклад на институцията, изготвен с подкрепата на Института за пазарна икономика и други организации*, прогнозира и спад на инвестиционните потоци.

Туристическият и развлекателният сектор ще бъдат най-засегнати, а най-малко загуби ще претърпи ИКТ и аутсорсинг индустрията, става ясно още от документа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    tsonkooo avatar :-|
    Тsonkooo

    Защото могат да работят дистанционно.

  • 2
    orchis avatar :-|
    orchis

    Тук яко се подценява факта, че софтуера няма смисъл сам по себе си. Трябва да решава някакъв реален проблем - проблем от реалността. Ако реалните икономически субекти имат проблеми, неминуемо и ИКТ сектора ще пострада, поне за кратко. Дългосрочно нещата може и да са различни, но това едва ли трябва да го дискутира мн е сега.

  • 3
    syq39620164 avatar :-|
    syq39620164

    Софтуерът и аутсорс сами по себе си не са сектори, за да твърди някой, че няма да бъдат силно засегнати. И двете обслужват редица сектори, някои от които ще бъдат много силно засегнати. Вече има индикации за проблеми в няколко софтуерни компании. Има и пример за голяма аутсорс компания въвела намалено работно време. Реалният бизнес, който стои зад тези софтуерни или аутсорс компании има значение, а не дали компаниите, които оперират в София се водят ИКТ или не

  • 4
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Правилно са го написали - в дългосрочен план ще бъде ударена и ИКТ индустрията - сега остават без работа десетки хиляди, те няма да потребят от други, част от тези други също ще останат без работа и по веригата нещата ще стигнат и до ИКТ индустрията...а и част от тази индустрия са кол-центрове за обслужване на клиенти, чиито брой ще намалее драстично...

  • 5
    habet_sibi avatar :-?
    Question Mark

    Голяма част от ИКТ клиентите не мисля, че ще бъдат много засегнати, за сега.
    Някаква част, да.

    Примери от индустрията много. Въпроса е да имаш поглед
    При някой крайни клиенти нуждата от съпорт, кол центрове, и т.н ще намалее, при други ще се увеличи. А някой ще пренасочат съпорта си насам. Вече се случва и в трите сценария. Гъвкавостта, адаптивността на мениджмънта, вярата в хората които имаш, са ключови.

  • 6
    habet_sibi avatar :-?
    Question Mark

    Само един пример.

    Какъв е профила на енд юзърите, които в днешния свят ще им се наложи да работят от вкъщи. Ниски ИТ умения а ще се изисква, сетване на VPN-и, пароли, настройки. Неща, с които повече енд юзъри на ИКТ клиентите, не могат да се справят. И тук идва съпорта да помогне на крайните клиенти да продължат да са продуткивни в новата среда.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK