🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Какво отговори министър Деница Сачева на въпросите на бизнеса за схемата 60/40

След ясно тълкувание на приетите от Народното събрание текстове правителството ще измени постановлението си за помощта

Социалният министър Деница Сачева увери, че бизнесът ще може да разчита на други мерки за подкрепа, а схемата 60/40 е предвидена да осигури доходи на работниците.
Социалният министър Деница Сачева увери, че бизнесът ще може да разчита на други мерки за подкрепа, а схемата 60/40 е предвидена да осигури доходи на работниците.
Социалният министър Деница Сачева увери, че бизнесът ще може да разчита на други мерки за подкрепа, а схемата 60/40 е предвидена да осигури доходи на работниците.    ©  Анелия Николова
Социалният министър Деница Сачева увери, че бизнесът ще може да разчита на други мерки за подкрепа, а схемата 60/40 е предвидена да осигури доходи на работниците.    ©  Анелия Николова

С гласуваните вчера промени в Закона за извънредното положение депутатите решиха, че държавата ще компенсира и дължимите от работодателите осигуровки по схемата 60/40. Текстовете в закона обаче са неясни и създадоха объркване дали става дума за пълния размер на осигуровките за сметка на осигурителя, или и тези разходи ще бъдат разпределени пропорционално - 60/40.

Министърът на труда Деница Сачева заяви по време на уебинар на "Капитал", че до няколко дни държавата трябва да има тълкуване за това колко точно от осигуровките ще се поемат. Когато това стане, Министерският съвет ще трябва да промени постановлението си, с което се разписват правилата за прилагане на мярката. Очакванията са, че следващата седмица разпоредбите ще бъдат факт. Министър Сачева увери, че всички фирми, които вече са подали документи, автоматично ще бъдат съобразени с новите правила, когато те станат факт.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    neam_dumi avatar :-|
    neam_dumi

    Но ако работодател е съкратил и един служител след 13 март заради извънредното положение (посочил е конкретно това като причина - спад на приходите или ограничения от държавата), подпомагане няма да може да има за всички негови служители. "Целта е да запазим работниците в настоящата ситуация", каза още веднъж министър Сачева.
    Въпросът ми сега е ако съм уволнил 30 човека от персонала на моето заведение на 31ви март, мога ли да кандидатствам по схемата 60/40 за останалите 10 човека или и тях да пращам на борсата???

    Нередност?
  • 2
    nxy48610609 avatar :-|
    amidala
    • + 2

    Безумно е законови текстове да чакат тълкувание! Това да не е Корана или Тората! Какво гласуват тия...?! Това са хора, които не познават нормативната база, защото всяко плащане е описано по фондове и по платец - дали е от осигурителя или от осигурения в Закона за здравното осигуряване и в КСО. Пълни импровизатори ни управляват!

    Нередност?
  • 3
    brunhild avatar :-|
    Gustav
    • - 1
    • + 1

    Няма какво толкова да се тълкува. Сметки са точни и коректни.
    Наистина е така - държавата покрива 60 процента от заплатата, както и покрива 100% от осигуровките "за сметка на работодателя".
    Работодателят плаща 40% от заплатата, а от нея се удържат осигуровки "за сметка на работника".
    Съотношението на осигуровките е 60:40 работодател - работник.
    Крайният резултат е точно какъвто е предвиден. Помощ 60/40.
    Логиката е извратена, но я има.

    И да съм на мястото на профсъюзите и на опозицията щях да изрева популистки - "Не ви ли е срам! На работодателите възстановявате всичките осигуровки, а от работниците вземате", което си е див популизъм.

    Колкото до интерпретацията от гледна точка "свободната пазарна икономика" и честния частен бизнес - обяснено простичко е така

    Работодателят плаща
    100% заплата - натрупана по сметка 604
    60% осигуровки - натрупани по сметка 605
    40% осигуровки удържа от заплатата - сметка 499 например

    Държавата компенсира
    60% от сумата по см.604 (60% заплата)
    100% от сумата по см.605 (60% осигуровки за сметка на работника и работодателя)

    И тази "компенсация" е облагаем приход за работодателя, съгласно НСС-20 - "Отчитане на правителствени дарения и оповестявания на правителствена помощ", който приход след приспадане на разходите се облага с корпоративен данък в размер на 10%

    Нередност?
  • 4
    brunhild avatar :-|
    Gustav
    • + 1

    Работодателят плаща 100% заплати и осигуровки
    Държавата възстановява на работодателя 60% заплати и осигуровки
    като възстановените осигуровки, представляват 100% от "разхода" на работодателя за осигурителните фондове.

    Въртят го, сучат го, и това няма да проработи масово, само заради 100% плащането на заплати и осигуровки, за които после ще се чака възстановяване от държавата

    Нередност?
  • 5
    t2cool avatar :-(
    t2cool

    Така наречената мярка 60/40 е нищо друго освен един популистки ход на българските власти. По този начин те искат да кажат на своите гласоподаватели "вижте, ние се грижим за вас, не само ще си получавате пълната заплата, докато не работите, но ще накараме и работодателя (които си живее спокойно и богато, а вие всички го мразите), да плати 40% без да се налага да работите." (повторението не е грешка)
    За хората останали без работа държавата се е погрижила и без да има извънредно положение - за това са създадени помощите за безработни, така че не смятам, че по това направление трябва да се търси някакво друго решение.
    Държавата има един основен проблем, който трябва да реши, а именно как да намали разходите си за новите потенциални безработни, тъй като това би натоварило много финансите на страната и социалната система. За да се случи горното, тя трябва да помогне на бизнеса, а не да го кара да плаща за работа, която не е свършена.
    (За да съществува една икономическа единица е необходимо тя да създава и да реализира продукция, плащайки заплата на своите работници, за времето през което са се трудили. Икономическата единица не може да функционира без да реализира плодовете на своя труд, следователно тя не може да компенсира работници, които не работят - това е задължение на държавата и тя получава, част от изработеното от работещите за това.)
    Ако на действаща фирма и се налага да намали работното време с 1/2, то или всички работници трябва да работят на 4 часа или да съкрати половината от тях. Ако се намали работното време, съответно заплатите на половина, то работниците няма да бъдат стимулирани да останат на работа, защото, ако отидат на борсата ще получават с 10% повече без да се налага да извършват труд, което означава, че за бизнеса и работещите е по-изгодно да намали състава с 1/2 като тези които останат на работа ще получават пълна заплата, а безработните 60%.
    Ако държавата иска да помогне на фирмата да задържи целия си персонал (което е плюс за фирмата, тъй като когато кризата приключи, тя няма да има необходимост тепърва да търси и обучава нови кадри, а ще може да заработи веднага на пълни обороти.) и същевременно да намали разходите си за безработни тя може да дава част от компенсациите за безработица на работниците, за времето през което същите не могат да работят, но без да натоварва работодателя с разходи за време през, което работника не може да допринася за принадената стойност на продукта. По този начин държавата ще си спести пари - няма да плаща 60% от заплатата на съкратените работници и ще получава пари от осигуровките, за времето през което се полага труд. По този начин бизнеса няма да бъде натоварен излишно, ще бъде стимулиран да задържи работниците си, а те ще бъдат стимулирани да не напускат. Фирмата ще запази средства и работна ръка, за да може да възобнови по-бързо икономическата си дейност след като кризата приключи, а държавата ще спести пари.
    И ще повторя това, което казах и горе: Бизнеса няма фонд, с който да плаща за неработно време!
    Нека всички не забравяме, че колкото и да ни се иска, ние няма как да продължим да живеем и работим по същия начин като преди кризата и не можем да очакваме доходите ни да се запазят - нито за работодатели, нито за работници!
    Пример: На пълен работен ден: 100 работника, 1000 лв. заплата, 400 лв. осигуровки: 140000 лв./месечно разходи за работодателя:
    На 1/2 работен ден: 50 работника, 1000 лв. заплата, 400 лв. осигуровки: 70000 лв./месечно разходи за работодателя
    50 работника, 600 лв помощи за безработни: 30000 лв./месечно разход за държавата
    Ако държавата помогне на работодателя с 20%:
    На 1/2 работен ден: 100 работника, 500 лв заплата, 200 лв помощ от държавата, 200 лв. осигуровки:
    70000 лв./месечно разход за работодателя, 20000 лв/месечно разход за държавата и работника получава 70% от възнаграждението си докато работи 1/2 от работното време.

    Нередност?
  • 6
    brunhild avatar :-|
    Gustav

    Между другото, че не се коментира :))))
    Тази държавна помощ 60 на 40 е нормален приход на фирмата, който съответно влиза при изчисляването на корпоративния данък :)

    Нередност?
  • 7
    edu08650573 avatar :-@
    edu08650573

    За работещите и за тези които в момента се записват в бюрата по труда с право на обезщетения е ясно ще има помощи. А за тези които нямат право на парична помощ по една или друга причина и за тези които ибезщетението им изтича госпожа лъжа Сачева нишо не казва. Нито пък Борисов.

    Нередност?
Нов коментар