Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 11 апр 2020, 10:21, 4044 прочитания

Без изненада: няма кандидати за концесията на летище Пловдив

Министерството на транспорта скоро ще реши как ще продължи процедурата за концесията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Няма кандидати за концесията на летище Пловдив. Срокът за подаване на офертите в Министерство на транспорта изтече в петък, 10 април.

Липсата на интерес не е изненада на фона на извънредното положение, коронавируса и най-вече приземяването на авиацията. Предстои да се вземе решение как ще се процедира с процедурата по 35-годишната концесия.


Това е поредната процедура по търсене на инвеститор и оператор за пловдивското летище, като започна след решение на Министерския съвет от края на февруари.

Последните сметки

Последните сметки на държавата показаха, че прогнозната стойност на концесията за 35 години, т.е. всички приходи на концесионера, е 100 млн. евро, а с всички възможни удължавания - 132 млн. евро. Това е при 4% дисконтов процент. Победителят ще плати еднократно 150 хил. лв. без ДДС в началото на концесията.



Инвеститорът ще трябва да повиши носимоспособността на пистата и на пътеките за рулиране, тоест на летището да могат да започнат да кацат по-големи и тежки самолети. Сред задължителните инвестиции за сметка на бъдещия концесионер са изграждането на карго терминал с перон и поне 3 стоянки, разширяване на съществуващия паркинг, разширяване на страничните ивици на безопасност на пистата, нова периметрова ограда, видеонаблюдение на нея, нова отводнителна система, хангари и т.н.

Изисканията към кандидатите са участникът да е оперирал и в момента да управлява поне едно международно летище с поне 450 хил. души пътникопоток за не по-малко от 5 години през последните 10. Да има регистриран капитал поне 1 млн. лв. Балансовата стойност на дълготрайните му материални активи за последните 3 години да е поне 40 млн. лв.

Празното летище

Летище Пловдив от години е проблематично. Преди повече от 10 години държавата инвестира в него 40 млн. лв. за нов пътнически терминал.

През 2010 г. общините от региона направиха опит за привличане на авиокомпании, като създадоха "Фонд за развитие на летище Пловдив - Южната врата на България" и така беше доведен нискотарифният превозвач Ryanair. Общините събираха по 50 ст. на жител. Най-голямата от тях обаче, а именно Пловдив, в началото на 2013 г. излезе от него, тъй като по тогавашните думи на кмета Иван Тотев след тригодишно инвестиране в реклама по този начин се вижда, че тя не носела желаната добавена стойност за града. В началото на 2014 г. Пловдив се върна обратно във фонда и от 2015 г. вноската беше увеличена на 1 лев на жител, но между Ryanair, фонда и летището вече имаше редица проблеми по отношение на бавене на плащания - от фонда към превозвача и от превозвача към летището.

Летище Пловдив в крайна сметка не успя да се развие и да привлече сериозен трафик и терминалът остана относително празен. В даден момент дори спря работа нощно време. Това доведе до абсурдни ситуации, в които самолети кацаха аварийно на аерогарата, но нямаше служители, които да закарат стълбата за извеждане на пътниците. А Ryanair се преориентира основно към София.

Кратка история на последния търг

Предишният опит за концесия на аерогарата завърши неблагополучно. Държавата беше напът да подпише договор през лятото на 2018 г. за 35 години с китайската HNA Airport Group. Победителят обаче се отказа поради бизнес проблеми в собствената си страна.

При концесионната процедура от 2018 г. на втора позиция беше класиран местният кандидат - пловдивското обединение между "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК.
Китайската оферта предвиждаше инвестиции в размер на 79 млн. евро, а на пловдивското обединение - 65.5 млн. евро.

В началото на август от пловдивския кандидат заявиха, че потвърждават интереса си към летището, но до подписване на договор така и не се стигна, като от министерството на транспорта се оправдаха, че процедурата се е провела преди приемането на новия Закон за концесиите, а впоследствие и че имало "съществена разлика в офертите на участниците, класирани съответно на първо и второ място". Процедурата беше официално прекратена през октомври 2018 г.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Мерките се разхлабват още, нова вълна оптимизъм на световните борси 1 Вечерни новини: Мерките се разхлабват още, нова вълна оптимизъм на световните борси

И още: В сряда ЕК ще представи идеята си за Фонд за възстановяване; Германия ще помогне на Lufthansa с 9 млрд. евро

26 май 2020, 731 прочитания

Тайна е колко струва хлябът в затворите в страната Тайна е колко струва хлябът в затворите в страната

Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" отклони искането за информация кой и за колко пари е доставял храните в затворите от 2012 до 2018 г.

26 май 2020, 713 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Дарявате заплатата си, не дарявате заплатата си...

Парламентът ще ревизира решението си за даряването на възнагражденията, като от него ще бъдат изключени шефовете на агенции и политическите кабинети

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10