Без изненада: няма кандидати за концесията на летище Пловдив
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Без изненада: няма кандидати за концесията на летище Пловдив

За 35 години държавата мисли, че летището може да има около 100 млн. евро приходи

Без изненада: няма кандидати за концесията на летище Пловдив

Министерството на транспорта скоро ще реши как ще продължи процедурата за концесията

Калина Горанова
5506 прочитания

За 35 години държавата мисли, че летището може да има около 100 млн. евро приходи

© Анелия Николова


Няма кандидати за концесията на летище Пловдив. Срокът за подаване на офертите в Министерство на транспорта изтече в петък, 10 април.

Липсата на интерес не е изненада на фона на извънредното положение, коронавируса и най-вече приземяването на авиацията. Предстои да се вземе решение как ще се процедира с процедурата по 35-годишната концесия.

Това е поредната процедура по търсене на инвеститор и оператор за пловдивското летище, като започна след решение на Министерския съвет от края на февруари.

Последните сметки

Последните сметки на държавата показаха, че прогнозната стойност на концесията за 35 години, т.е. всички приходи на концесионера, е 100 млн. евро, а с всички възможни удължавания - 132 млн. евро. Това е при 4% дисконтов процент. Победителят ще плати еднократно 150 хил. лв. без ДДС в началото на концесията.

Инвеститорът ще трябва да повиши носимоспособността на пистата и на пътеките за рулиране, тоест на летището да могат да започнат да кацат по-големи и тежки самолети. Сред задължителните инвестиции за сметка на бъдещия концесионер са изграждането на карго терминал с перон и поне 3 стоянки, разширяване на съществуващия паркинг, разширяване на страничните ивици на безопасност на пистата, нова периметрова ограда, видеонаблюдение на нея, нова отводнителна система, хангари и т.н.

Изисканията към кандидатите са участникът да е оперирал и в момента да управлява поне едно международно летище с поне 450 хил. души пътникопоток за не по-малко от 5 години през последните 10. Да има регистриран капитал поне 1 млн. лв. Балансовата стойност на дълготрайните му материални активи за последните 3 години да е поне 40 млн. лв.

Празното летище

Летище Пловдив от години е проблематично. Преди повече от 10 години държавата инвестира в него 40 млн. лв. за нов пътнически терминал.

През 2010 г. общините от региона направиха опит за привличане на авиокомпании, като създадоха "Фонд за развитие на летище Пловдив - Южната врата на България" и така беше доведен нискотарифният превозвач Ryanair. Общините събираха по 50 ст. на жител. Най-голямата от тях обаче, а именно Пловдив, в началото на 2013 г. излезе от него, тъй като по тогавашните думи на кмета Иван Тотев след тригодишно инвестиране в реклама по този начин се вижда, че тя не носела желаната добавена стойност за града. В началото на 2014 г. Пловдив се върна обратно във фонда и от 2015 г. вноската беше увеличена на 1 лев на жител, но между Ryanair, фонда и летището вече имаше редица проблеми по отношение на бавене на плащания - от фонда към превозвача и от превозвача към летището.

Летище Пловдив в крайна сметка не успя да се развие и да привлече сериозен трафик и терминалът остана относително празен. В даден момент дори спря работа нощно време. Това доведе до абсурдни ситуации, в които самолети кацаха аварийно на аерогарата, но нямаше служители, които да закарат стълбата за извеждане на пътниците. А Ryanair се преориентира основно към София.

Кратка история на последния търг

Предишният опит за концесия на аерогарата завърши неблагополучно. Държавата беше напът да подпише договор през лятото на 2018 г. за 35 години с китайската HNA Airport Group. Победителят обаче се отказа поради бизнес проблеми в собствената си страна.

При концесионната процедура от 2018 г. на втора позиция беше класиран местният кандидат - пловдивското обединение между "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК. Китайската оферта предвиждаше инвестиции в размер на 79 млн. евро, а на пловдивското обединение - 65.5 млн. евро.

В началото на август от пловдивския кандидат заявиха, че потвърждават интереса си към летището, но до подписване на договор така и не се стигна, като от министерството на транспорта се оправдаха, че процедурата се е провела преди приемането на новия Закон за концесиите, а впоследствие и че имало "съществена разлика в офертите на участниците, класирани съответно на първо и второ място". Процедурата беше официално прекратена през октомври 2018 г.

Няма кандидати за концесията на летище Пловдив. Срокът за подаване на офертите в Министерство на транспорта изтече в петък, 10 април.

Липсата на интерес не е изненада на фона на извънредното положение, коронавируса и най-вече приземяването на авиацията. Предстои да се вземе решение как ще се процедира с процедурата по 35-годишната концесия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Кой ли идиот вече ще тръгне да хвърля своите пари на вятъра, за да участва във ФАРСА с конкурсите за концесия на летищата в София и Пловдив? Един фарс, организиран от калинките на Бойко Борисов, който се влачи от много години вече, и чийто край не се вижда скоро. Но явно това е целта - да бъдат прогонени кандидатите докрай, и държавните летища постоянно да са в състояние на безтегловност, защото само така може да продължи далаверата с източването на държавни стредства.

  • 2
    nvi45647149 avatar :-|
    nvi45647149

    Сега ли точно чакат кандидати? То бива топ идиоти ама ...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK