Вярата, вирусът и врели-некипели
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вярата, вирусът и врели-некипели

Българската православна църква трябва да се научи да комуникира със съвременния свят адекватно и ясно

Вярата, вирусът и врели-некипели

България се оказа сред малкото страни в Европа, в които храмовете останаха отворени, а мерките за вярващите - по-скоро пожелателни

Деян Димитров
9383 прочитания

Българската православна църква трябва да се научи да комуникира със съвременния свят адекватно и ясно

© Юлия Лазарова


"Колко случаи има в историята, когато страшни епидемии са прекратени с божията помощ? Описано е, доказано е. Ние правим всичко възможно Господ да даде всичко, за да се прекрати тази пандемия." С тези думи Ловчанският митрополит Гавриил защити решението на Българската православна църква да не затваря храмовете за предстоящите великденски празници въпреки ограничителните мерки, наложени в страната заради пандемията от COVID-19.

Така на практика България се оказа сред малкото страни в Европа, в които храмовете останаха отворени, а мерките, които трябва да спазват вярващите - по-скоро пожелателни. И това на фона на всички предупреждения на кризисния щаб, че пикът на епидемията в страната се очертава тъкмо след празниците и трябва да се избегне събирането на много хора в храмовете. Защо поредицата от совалки на правителството и щаба до Светия синод останаха без особен резултат не стана ясно. Защо вярата беше противопоставена на отговорността за здравето - също. Заради COVID-19 дори папата на Римокатолическата църква отслужва богослужения без вярващи, Вселенската и Руската патриаршия също затвориха храмовете си. На този фон Българската православна църква в лицето на Ловчанския митрополит Гавриил защити даването на причастие от една лъжичка с аргумента, че "никога не се е предавала и разширявала зараза в църкви, където се извършват тайнства". Изказването му предизвика широко възмущение в социалните мрежи и медиите, но БПЦ остана непреклонна.

Мерки по желание

На 30 март синодът, вицепремиерът Томислав Дончев и председателят на Националния оперативен щаб ген. Венцислав Мутафчийски стигнаха до споразумение - великденската служба да е на открито, но храмовете да останат отворени при строги мерки за дезинфекция, както и причастията да се дават с отделни лъжички. На 4 април Мутафчийски помоли "всички български граждани": "Не ходете никъде, не ходете на църковни служби. В Сеул 5000 души се заразиха на църковна служба." Допълнителни мерки от страна на държавата обаче не бяха приети. "Ние сме секуларна държава - държавата и църквата са отделени една от друга, за което са се били и някои от най-светлите умове на човечеството. Законът все пак идеално го е написал - свободата на вероизповеданията не може да пречи на народното здраве", коментира пред "Капитал" политологът Първан Симеонов, директор на "Галъп интернешънъл".

На 9 април среща на премиера Борисов със Светия синод приключи с още едно споразумение - в храмовете да отидат само "крайно нуждаещите се, които имат истинска нужда и тя е по-силна от страха да се разболеят от коронавирус" по думите на Борисов. Защото има хора, за които затварянето на достъпа до храма би било "като да им отрежем командното дишане". По време на съвместната им изява митрополит Гавриил за пореден път обяви, че "храмовете са свободни от вируси", а църквата ще вземе всички предпазни мерки на Великден.

Цветница обаче вече повдигна въпроси за спазването им. Според агенция БГНЕС в църквата "Света Неделя" в София причастие се е давало с една и съща сребърна лъжичка, а в zonaburgas.bg беше публикувано и видео на свещеници, които също причастяват така.

Кой "държи" комуникацията

В самия синод се забелязаха разногласия по темата. Още на 12 март Русенският митрополит Наум призова вярващите с най-малкото съмнение за симптоми да си останат вкъщи. Пловдивският митрополит Николай на 19 март в обръщение към миряните ги освободи от присъствие на богослужение.

Въпросът е защо синодът оставя Гавриил Ловчански да го представлява пред обществото и властта. Историкът и главен редактор на "Християнство и култура" д-р Момчил Методиев допусна пред "Капитал", че "просто защото Гавриил е най-гласовит и с най-крайни възгледи, синодът го е пуснал да защити решението на църквата. Както виждате, неговата първоначална идея беше да защитава премиера. Той влезе в тази среща на 9 април с едно намерение, а пък излезе нещо съвсем друго".

Един от големите проблеми на БПЦ в тази криза е липсата на ясна комуникация от страна на синода към обществото. "В София поне призивите ми се струват адекватни - църквата ще служи на Великден, но вярващите са насърчавани да не ходят на църква. Проблемът за мен е, че се допусна да няма единогласие от страна на целия синод", смята Методиев. "Вижте колко епископи излязоха с лични становища вярващите да останат у дома. Но има и други, които казаха, че храмът е свободен от вируса, което е, меко казано, неадекватно и безотговорно и води до критики на цялата църква", коментираха пред "Капитал" и източници от църквата.

В сегашната ситуация отговорността се пада на отделните свещеници и служители в храмовете да осигурят реално спазване на мерките. "В Русе засега няма ограничение да се служи, като спазваме рестрикциите и се стараем да не излагаме хората на опасност. Става както в магазина - да се дезинфекцира преди и след богослужение, да стоят хората на дистанция, да стоят с маски. Спазваме го съвестно и старателно", обясни свещеникът в русенската църква "Св. Николай" отец Стефан Стефанов. Той осъжда случаите на даване на причастие с обща лъжичка и без никаква дезинфекция. "Настройва се обществото срещу църквата именно заради такива безотговорни и недобросъвестни свещеници." И допълни, че има начини причастието да се даде без риск за разпространение на болестта: "Лъжичката се потапя в дълбока чаша с най-силния спирт - 95 градуса, а причастяването може да се случи и без лъжичка, като предварително причастието да се нареже на малки кубчета и върху всяко от тях се капне по една капка от чашата."

За кого са ритуалите

"Българите са едни от най-малко религиозните хора в Европа. Тук православието е по-скоро чувство за принадлежност към общност и е по-битово, с тази суеверна страна - да мина под масата, да взема върбата. Мнозина са онези, които разглеждат църквата като нещо "за здраве", коментира Първан Симеонов. Затова при забраната на тези ритуали заради вируса хората в храмовете рязко намаляват.*

"Има два вида християни - тези, които са редовни, разбират богослужението и участват не като наблюдатели, а активно в храма, и други, които са хиляди и на Връбница идват за върбовата клонка и нямат никакво понятие от вярата, от църквата, от богослужението, от богословието. Слез като бе взето решение да не се раздава върба, бяха 20-ина души може би в целия храм", разказа отец Стефанов. Според него от извънредното положение се виждат и някои добри страни: "Това не само че не пречи на богослужението, прави го някак си по-духовно, защото тази външна обредност, тя се измества и остава истински духовното."

Какво правят другите

Коронавирусната пандемия накара почти всяка религиозна организация по света да преосмисли как да продължи работата си и да трансформира богослуженията, за да няма физически контакт между хората. В много страни храмовете бяха затворени, а проповедите и молитвите продължиха по телевизионни канали и радиостанции или в интернет.

Засегнати от мерките са и някои епархии на БПЦ зад граница. Отец Добромир Димитров, който живее и работи в Оксфорд и принадлежи към Западноевропейската епархия, разказа пред "Капитал": "Ние не служим литургии, защото храмът, който използваме, е на Англиканската църква, а тя нареди затварянето на всички храмове преди две седмици. Излъчваме службите си онлайн, а този, който желае да вземе причастие, ние отиваме при него." Според отец Димитров ситуацията е труден компромис за вярващите, на които църквата и религията могат да дадат утеха в несигурното време на пандемията. "Но сме в карантина и спазваме това, което властите ни казват."

В репортаж за италианските свещеници от първата линия на борбата срещу епидемията New York Times цитира монсеньор Джулио Делавите от епархията в Бергамо, една от най-тежко засегнатите области, с думите: "Свещеникът винаги е близо до хората. За добро или лошо това е неговата причина за съществуване."

Католическата църква е представена и в България чрез Никополската, Софийско-Пловдивската епархии и епархията на католиците от източен обред. "И тримата епископи още от самото начало реагираха с указания, базирани на указанията именно на щаба. От самото начало бяха взети мерки за дезинфекция, както и за избягване по максимален начин на физически контакт между вярващите. Литургиите се отслужват от свещениците всеки ден, но без прякото участие на вярващите в самия храм", обясни пред "Капитал" генералният викарий на Никополската епархия монсеньор Страхил Каваленов. "Аз имам две енории - във Велико Търново и в Габрово. Дойдоха съвсем малко хора сега на великденските празници, но съм в непрекъснат телефонен и онлайн контакт с тези, които предпочетоха да останат по домовете си и им липсва това общностно измерение на църквата."

*След редакционното завършване на този брой на Капитал, Св. Синод обяви, че на Великден на миряните няма да е позволено да минават под масата, върху които се изнася Христовата плащаница, или да целуват плащаницата.

"Колко случаи има в историята, когато страшни епидемии са прекратени с божията помощ? Описано е, доказано е. Ние правим всичко възможно Господ да даде всичко, за да се прекрати тази пандемия." С тези думи Ловчанският митрополит Гавриил защити решението на Българската православна църква да не затваря храмовете за предстоящите великденски празници въпреки ограничителните мерки, наложени в страната заради пандемията от COVID-19.

Така на практика България се оказа сред малкото страни в Европа, в които храмовете останаха отворени, а мерките, които трябва да спазват вярващите - по-скоро пожелателни. И това на фона на всички предупреждения на кризисния щаб, че пикът на епидемията в страната се очертава тъкмо след празниците и трябва да се избегне събирането на много хора в храмовете. Защо поредицата от совалки на правителството и щаба до Светия синод останаха без особен резултат не стана ясно. Защо вярата беше противопоставена на отговорността за здравето - също. Заради COVID-19 дори папата на Римокатолическата църква отслужва богослужения без вярващи, Вселенската и Руската патриаршия също затвориха храмовете си. На този фон Българската православна църква в лицето на Ловчанския митрополит Гавриил защити даването на причастие от една лъжичка с аргумента, че "никога не се е предавала и разширявала зараза в църкви, където се извършват тайнства". Изказването му предизвика широко възмущение в социалните мрежи и медиите, но БПЦ остана непреклонна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • Johnny B. Goode


    Каква е ползата от изолацията вкъщи? Да не се събират хората в паркове, ресторанти, театри и т.н., ако позволим религиозни събирания на хора за великден?

    Случаите на заразени с корона вирус могат да се умножат по десет само заради този празник, както се случи в други страни, преди да се вземат строги мерки.

    С настоящата петиция молим всички храмове да останат затворени и да не се провеждат богослужения, тъй като те със сигурност ще допринесат за масово разпространение на вируса в страна, която до този момент го контролира доста.

    Моля, помогнете на инициативата.
    Благодаря!

    https://www.change.org/SpreteTsurkvataKoronavirusa

    https://www.facebook.com/SpreteTsurkvataKoronavirusa/

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Императивното писане на какво трябва да се научела БПЦ е позор!
    Още повече, когато идва от това мисловно равнище!

    Защото напоследък милиционери, атеисти, агностици и самоповярвали си разбирачи от православие ударно взеха да ни учат на тайнства, както преди това всекакви простаци ни обясняваха медицината.

    Църквата не е къща с кръст на покрива, а общество на вярващи.
    Църквата не е квартален мол за групови воаяжи по Великден и Рождество, а свято място, където чрез тайнствата се осъществява единението с Бог.

    П.П. За пренасящите механично чутото и видяното: петнайсетте православни църкви са поместни, т.е.- разговорно казано - независими една от друга. И ако Антиохийската или Албанската са направили нещо, то с нищо не ангажира останалите да го повторят.

    А примерът с Еладската православна църква е още понеадекватен по простата причина, че в Гърция църквата не е отделена от държавата, свещенослужителите са държавни служители и се подчиняват на мерките на правителството.

    Моля прекалените умници да оставят Църквата и вярващите на мира.


  • 3
    dabeda avatar :-P
    Da be.. da..

    ... Капитал... е приел исляма....
    Очаквайте праведни статии, възхваляващи рамадана .
    Що да се размислят връху ройтерс..

  • 4
    borodino avatar :-|
    borodino

    До коментар [#3] от "Da be.. da..":

    Не, не са го обрязали Капитал-а. Просто от всичките религиозни култове православието най-вбесява неолибералните грантаджии. В един трамвай има доста повече хора, отколкото в която и да е църква, но не е зле да се срита православието. И затова разни неособено интелигентни писачи си трият цървулите в него.
    Питай го тоя знае ли какво е свето причастие.

  • 5
    bsj01655282 avatar :-|
    bsj01655282

    Същите грантаджийчета, дето настояваха за бърз стаден имунитет и даваха за пример Швеция и Британия, сега истерично пищят срещу Църквата. Очевидно е и за малките деца, че проблемът им не е в риска от заразяване, защото във всеки автобус или магазин от веригите например има в пъти повече народ на квадратен метър и кубик въздух. Да не говорим за хилядите върнали се емигранти с полети от рискови страни, за които също никой не обелва и дума. Явно на друго место ги сърби "умно"-"красивите" - не могат да се примирят, че Църквата е с толкова силно влияние в страната, пък те такива усилия хвърлиха да я оплюят, толкова американски пари потрошиха да я елиминират от обществения живот ...

  • 6
    ajb03317060 avatar :-|
    ajb03317060

    Вирусът в Италия и Испания се разпространи драматично много преди Великденските служби и продължава да се разпространява и при затворени храмове.
    В България ръста на заразените ,който ще бъде отчетен след празниците ще е резултат от непрекъснатото безконтролно прииждане на сънародници от западна Европа.

  • 7
    nik604 avatar :-|
    Nik Nikolov

    "Българите са едни от най-малко религиозните хора в Европа. Тук православието е по-скоро чувство за принадлежност към общност и е по-битово, с тази суеверна страна - да мина под масата, да взема върбата. Мнозина са онези, които разглеждат църквата като нещо "за здраве", коментира Първан Симеонов. Затова при забраната на тези ритуали заради вируса хората в храмовете рязко намаляват.*

    "Има два вида християни - тези, които са редовни, разбират богослужението и участват не като наблюдатели, а активно в храма, и други, които са хиляди и на Връбница идват за върбовата клонка и нямат никакво понятие от вярата, от църквата, от богослужението, от богословието. Слез като бе взето решение да не се раздава върба, бяха 20-ина души може би в целия храм", разказа отец Стефанов. Според него от извънредното положение се виждат и някои добри страни: "Това не само че не пречи на богослужението, прави го някак си по-духовно, защото тази външна обредност, тя се измества и остава истински духовното."

    Ето това изчерпва верващия българин - със същата сила , ако му спреш чалготеката и му става тегаво в петък.

  • 8
    our12595545 avatar :-|
    our12595545


    До коментар [#] от "
    borodino
    ":

    Всички крайно леви отричат християнството, но приемат радушно исляма.

  • 9
    yfb10647723 avatar :-|
    yfb10647723

    До коментар [#2] от "D-r D":

    Жърквата е бизнес и нашите попчета не искат да загубят прихода от най-голямия карнавал в годината.
    И да попитам - щом БПЦ е отделена от държавата, защо получава милионни дубсидии от същата тази държава. И защо не плаща данъци нито втрху имотите, нито сърху приходите си? Защо поповете не са регистрирани по ДДС след като извършват търговска дейност?
    И още едно въпросче - моята фирма като е отделена от държавата, това значи ли че нямам задължение да спазвам закона?

  • 10
    yfb10647723 avatar :-|
    yfb10647723

    До коментар [#3] от "Da be.. da..":

    Дори и в исламските държави взеха мерки срещу вируса. Даже Мека е затворена и то по време на рамадан.
    Единствените най-алчни религиозни бизнеси, които не искат да пуснат кокала са няколко американски секти и най-корумпираната БПЦ с шеф, който е комунистическо ченге.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK