Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 5 май 2020, 9:38, 7564 прочитания

Проектът за продължаване на метрото до "Икеа" отново се задвижи

Спорна остава обаче необходимостта от новите две станции в зона с малко жители и с много частни интереси

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Отговорът на въпроса дали ще има метро до Симеоновския лифт и "Икеа" на Околовръстния път все повече се приближава към "да". Идеята е да се продължи първият метродиаметър с още две станции от съществуващата сега "Бизнес парк" до бул. "Климент Охридски". Предвижда се да има и буферен паркинг при началото на лифта, където ще се обособи и автогара, която да поеме някои от междуградските линии от югозападната част на страната.

Това предложение вече бе разгледано на
някои от комисиите в общината, като остава съветници да го одобрят окончателно. Критики към проекта обаче имат съветници от "Демократична България" и независимият Борис Бонев. Според тях не е уместно метрото да продължава в тази посока, тъй като по този начин с общински средства ще се обслужват ограничени частни интереси - освен търговските центрове там зоната е изключително слабо населена. Освен това градовете обикновено гледат да не "слагат край" на метрото и винаги да има възможности за продължението му, докато планината в случая би спряла този процес.


Главния архитект Здравко Здравков обаче припомни, че още през 2014 г. е взето експертно решение метрото да продължи в тази посока и са отделени средства за изготвянето на проекта. Кога и дали ще бъде осигурено финансиране за осъществяването му обаче е въпрос на приоритети, след като сега целите са предимно за довършване на третия метродиаметър.


Защо точно там

С прекъсната линия са отбелязани планираните нови две метростанции

С прекъсната линия са отбелязани планираните нови две метростанции

[Reformi.org]




Обикновено на новите метростанции се гледа като на нови възможности за развитие. Това важи както за живущите в района, така и за инвеститорите, затова е оптимално да се търси балансът между двете. В случая избраната зона е с изключително малко жители. "Метрото има капацитет от 40 хил. пътника на час в посока, докато живущите в момента в цялата зона, която ще бъде обслужвана, са 5 хил. души", заяви независимият общински съветник Борис Бонев по време на обсъждането на проекта в архитектурната комисия. И добави, че е против идеята до всеки мол да има метро.

Любо Георгиев от
"Софпроект", което е изготвилото проекта и анализа, твърди, че с годините работещите в района ще растат значително и това е водеща причина транспортът там да се подобри. По думите му към 2030 г. се очаква да има малък брой жители - 5300, но само за тази година се очаква броят на работещите в зоната да нарасне с 10 хил. души, а след 10 години да достигне 28 хил. души. "Доколкото ми е известно, в Плана за устойчива градска мобилност са предвидени с метрото да пътуват 26 хил. пътника на ден", обясни той.

От решението къде ще бъдат разположени следващите метростанции до голяма степен зависи и накъде като цяло ще се развива градът. При този план метрото от "Младост" ще завива в западна посока. Според съветника от "Демократична България" Симеон Ставрев обаче е по-удачно то да върви на изток, към "Горубляне". Това би дало и възможност за строителство на голям буферен паркинг на кръстовището със "Самоковско шосе", където трафикът е сериозен. "Витошката дъга може да бъде обслужвана от втория метродиаметър (по бул. "Черни връх") при доказване на нужда, за да може първият да остане "отворен", твърди той.

Според координатора на "Зелена София" арх. Елица Панайотова пък метрото трябва да бъде разглеждано като по-мащабен стратегически обект. Тя дава пример с решението за строежа на Бизнес парка - един от основните аргументи той да бъде там беше предвиденото в Общия устройствен план (ОУ
П) метро.

Метро или нищо

По думите на Борис Бонев в момента районът разчита на три крайградски линии, които идват на интервали от 30-40 минути. "Не може толкова слабо транспортно обслужвана зона изведнъж да премине към най-високия възможен капацитет на обслужване - метрото. Освен това по бул. "Св. Климент Охридски" има предвиден трамвай, който ще излезе много по-евтино на общината. В момента от гола поляна скачаме на метро", коментира той. А ако се предвиди да минават повече автобуси, петте ленти по околовръстния път биха ускорили времето на пътуване. Ставрев от "Демократична България" също е на мнение, че нищо не пречи да се заложи на скоростните автобуси (BRT).

Аргументът на управляващите е, че с метрото ще се подобри достъпа до Витоша. Не е сигурно обаче дали това е най-добрият начин в сегашното положение. "Безумно е желанието да се върже лифта с метрото - "Въжени линии" беше приватизирана през 2007 г. и Столичната община няма никакви основания да накара собственика да направи каквото и да е с нея. Ски центърът на Витоша също не работи и като скиор бих бил учуден някой да ходи на ски с метро", коментира Бонев.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори

И още: Валери Симеонов: След Божков е ред на Златев; Четири страни в ЕС против плана на Меркел и Макрон; Заведенията в Гърция вече работят

25 май 2020, 1096 прочитания

МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя 2 МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя

Aко глобата бъде платена в срока за обжалване, ще се дължат само 70% нея

25 май 2020, 1489 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
"ВиК Шумен" избра строител на пречиствателната станция за 21 млн. лева

Победителят - обединение "Кристална вода", е свързан с "Джи пи груп" и печели, след като всички конкуренти в търга са отстранени

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10