Готов е проектът за разширяване на околовръстното от "Бъкстон" до "Люлин"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Готов е проектът за разширяване на околовръстното от "Бъкстон" до "Люлин"

Околовръстният път при кръстовището с "Люлин" беше ремонтирано преди 5 години

Готов е проектът за разширяване на околовръстното от "Бъкстон" до "Люлин"

Предвиденият тунел и липсата на велоалеи обаче предизвикват критики

Анина Сантова
33526 прочитания

Околовръстният път при кръстовището с "Люлин" беше ремонтирано преди 5 години

© Надежда Чипева


Липсващата отсечка от столичното околовръстно, която затваря магистралния пръстен на София, вече има готов подробен устройствен план (ПУП). Става въпрос за трасето от бул. "Братя Бъкстон" до жк "Люлин", което според прогнозни оценки ще струва поне 300 млн. лева.

Проектът е публикуван от главния архитект на София Здравко Здравков и предвижда в частта между кварталите "Павлово" и "Овча купел" да се появят тунели и естакади. В края на миналия месец кметът Йорданка Фандъкова заяви, че правителството ще осигури финансирането за този участък. И поясни, че успоредно с процедурите за регулация ще бъдат предадени готовите проекти на Министерството регионалното развитие и на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

В момента се извършва разширяването на околовръстното от "Младост" до магистрала "Тракия", като изпълнител на обект е ГБС, а договорът е на стойност 140 млн. лв. Срокът за завършването е през 2023 година.

Проект за разширение на околовръстния път в частта "Бъкстон" - "Овча купел". *В синьо са тунелите

Тунелът на раздора

Идеята за тунел с две ленти в посока между булевардите "Братя Бъкстон" и "Цар Борис III" е още от времето, когато Бойко Борисов беше кмет на София. Тя включва и естакада над бул. "Цар Борис III" и "Горнобански път", която след кв. "Овча купел" преминава на ниво терен. Причината за това са множеството постройки и частни терени, които не позволяват изграждането на околовръстното в пълния му проектен габарит.

Според общинския съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев обаче проектът се нуждае от подобрения. Главната причина за това е планираният тунел за безконфликтен ляв завой от околовръстното на юг, в посока кв. Княжево, който може да се окаже ненужен. "След изграждане на околовръстното в тази част времепътуването между пътния възел на околовръстното при бул. България и пътния възел на автомагистрала "Струма" при Перник би било еднакво както по самото околовръстно и магистрала "Струма", така и през Княжево и Владая, поради значително по-високата средна скорост и безконфликтността на първия вариант", се казва в становище на Ставрев и транспортният експерт Виктор Чаушев, изпратено до Столичната община и АПИ.

"В същото време разходът на гориво би бил по-малък при първия, което ще накара транзитния трафик да предпочете да премине през магистрала "Струма" до "Люлин" и оттам да поеме по околовръстното шосе. Всичко това ще обезсмисли изграждането на този тунел", твърди Ставрев.

Освен това пътят през Княжево и Владая не е предвиден за интензивен трафик, а при такъв тунел ще има образуване на допълнителни задръствания.

Интерактивна графика на проекта може да видите тук.

"В проекта е предвиден тунел с 2 ленти в посока в участъка между бул. "Братя Бъкстон" и ул. "Преки път" - на 200 метра преди бул. "Цар Борис III". След това, пътят от този тунел се качва на естакада с 3 ленти в посока като не става ясно третата лента аварийна ли е или за движение. Настояваме активните ленти за движение в посока както в тунела, така и на естакадата да бъдат две в посока", пише още в становището.

Без велоалея

Устройственият план разкритикуваха и от гражданското сдружение "Велоеволюция" заради пълната липса на условия за велосипедисти и пешеходци. "Велоалеи, обещавани с други планове и предизборни програми, няма да се случат и след 50 години, ако проектът за Софийския околовръстен път в участъка от Националния исторически музей (НИМ) до автомагистрала "Люлин" остане в този вид", заявиха от организацията в профила си във фейсбук. Те напомнят, че и сега излизането пеша или с велосипед от града е почти невъзможно и настояват велоалеята по "Цар Борис III" да продължи към Княжево, както е утвърдено във всички стратегически документи на Столичната община. Забравени са и други велоалеи, предвидени в ОУП и Плана за устойчива градска мобилност, твърдят от сдружението.

Липсващата отсечка от столичното околовръстно, която затваря магистралния пръстен на София, вече има готов подробен устройствен план (ПУП). Става въпрос за трасето от бул. "Братя Бъкстон" до жк "Люлин", което според прогнозни оценки ще струва поне 300 млн. лева.

Проектът е публикуван от главния архитект на София Здравко Здравков и предвижда в частта между кварталите "Павлово" и "Овча купел" да се появят тунели и естакади. В края на миналия месец кметът Йорданка Фандъкова заяви, че правителството ще осигури финансирането за този участък. И поясни, че успоредно с процедурите за регулация ще бъдат предадени готовите проекти на Министерството регионалното развитие и на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    ddo1570701579623610 avatar :-|
    Stanislav Nikolov

    Дали наистина предложенията на Демократична България целят добруването на техния потенциален електорат или важното е да се изкажем, пък детайлите по-нататък ще ги мислим? И ако искам примерно да ида към Княжево или Владая, пак ли през Люлин трябва да мина според г-н Ставрев?

  • 2
    m17 avatar :-|
    m17

    Не разбирам защо е нужен този тунел между Бъкстон и Цар Борис 3 . Там е достатъчно широко и отдясно и от ляво са само съборетини, очевидно чакащи бутане. Новите постройки са навътре - бензиностанции, едно-две блокчета. Кръстовището с Цар Борис очевидно ще е с надлез, по-нататък чак до поршето верно си има нужда от надлез заради многото постройки и напречни улици.
    Г-н Ставрев много се лъже ако си мисли че някои ще се набута в Княжево ако може да си кара със 120 през Люлин. Може да е малко по-далеч но ако има магистрала до началото на Люлин, излизането от там ще е поне тройно по-бързо.

  • 3
    ugi avatar :-|
    ugi

    До коментар [#2] от "m17":

    Няма как без тунел - не може да се направят безконфликтни кръстовища с всички малки улици наоколо без да затвориш квартала. Затова е тоя тунел

  • 4
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#3] от "ugi":

    Между Бъкстон и Цар Борис има едно единствено кръстовище и две включвания от Бояна. И предвид късото разстояние идеално биха се обслужвали от локалните и кръговото на Борис и евентуално кръгово на Бъкстон.

  • 5
    syo avatar :-|
    syo

    2050г. я виждам тая отсечка...

  • 6
    maslara avatar :-|
    Maslara

    В статията/ проекта липсват данни:
    - за трафика по маршрута в момента
    - за ПУП на района и планирано бъдещо развитие.
    - трафичен модел при нисък, среден и висок трафик, какво време за преминаване предвижда в различните направление
    - трафичен модел на градския транспорт
    - метод и времетраене на строителството, какви ограничения ще има по време на строителството
    - трафичен модел при предложения вариант да отпадне тунел за ляв завой - какви алтернативи има

  • 7
    mvn51595132 avatar :-|
    Кум Лисан

    Велоалея на околовръстното, съвсем са превъртели.

  • 8
    bilkata avatar :-|
    bilkata

    Живея в района и отсега казвам на преждекоментиращите, че си нямат представа от ситуацията там, а някои дори не са погледнали и проекта.
    Княжевци са готови на бунт - този тунел ще доведе трафика от завиващите по Околовръстното към Перник точно в дворовете им, а в същото време живущите там няма да имат достъп с кола до къщите и имотите си (ако си поръчам диван напр. как ще ми го доставят - носейки го на ръце през 3 платна?!? Защото отзад от едната страна има и река)
    В момента много перничани и товарни коли минават през Княжево отново, защото през "Струма" им е малко по-дълго. Трафикът е голям и опасен за живеещите там - а местни деца пресичат ежедневно бул. "Цар Борис 3" заради кварталното училище. Хората са готови пак да преграждат булеварда, както преди 15-на г., когато ТИР се заби в къща.
    Велоалеята е по протежението на целия бул. "Цар Борис3" и прекъсва до Околовръстното - защото на няколко места след него в посока Владая не е изградена. Има алея, която в плана ще се разруши. Заради това протестира "Велоеволюция" и са напълно прави. Караш от Руски паметник с колелото и накрая не можеш да стигнеш до Витоша за едно 500-1000 м, защото едни лапачи са спретнали безсмислен тунел да усвоят още кинти. Отделно има заложени велоалеи до Историческия музей в Бояна и т.н., които също ще отпаднат с този малоумен план.
    Но най-голямото безумие е да се прави тунел, който напълно дублира магистрала "Струма" Защо я правиха тогава?!? Колко още пари ще се загробят, за да им поискаме сметка?

  • 9
    gooodnight avatar :-|
    gooodnight

    Тунела трябва да го има със сигурност - няма друг начин. От тунела, околовръсното трябва да премине на трето ниво. Под него трябва да е кръгово, над кръстовището. И най отдолу да си шават трамвая и пешеходците. Велоалея може да има, ама друг път.
    Има и още един начин за това кръстовище(ЦБ3 х ОШ) и той би бил прекрасен, но в България няма проектант на който да му уври главата да го проектира, камо ли после да го направят.
    Не се страхувайте да проектирате смело, да мислите за 30 години напред, а не както е сега - гледат да решат днешния проблем, пък за утре ще мислим друг път!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK