Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 15 май 2020, 15:58, 8113 прочитания

Държавата влиза и на пазара на горива

Заявката е, че ще прави верига бензиностанции, но съмненията са, че ще купи от частен играч

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Министерството на финансите предлага създаването на "Държавна петролна компания", съобщи ведомството на Владислав Горанов. Новото дружество ще бъде към министъра на икономиката и ще изпълнява всички функции на държавния резерв за съхранение и обновяване на резервите на петролни енергийни продукти, като ще прави и верига от бензиностанции.

Така държавата връща сектора към годините на Държавно стопанско обединение, или ДСО "Петрол", като една от заявените цели е поддържането на максимално ниски цени. Търговията с горива в България наистина не е съвършена, но лостовете за по-конкурентен пазар са в ръцете на държавата през закони, регулатори и контролни органи и вече години управляващите не постигат нищо в сектора. Създаването на няколко бензиностанции на магистрали до година далеч няма да промени ситуацията, само леко ще я доизкриви. И още играчи може да изязат от пазара.


Това е поредното грубо изземване на бизнес от държавата: само през този мандат на ГЕРБ вече бяха изляти 4.5 млрд. лв.: с тях държавната "Автомагистрали" строи "Хемус" на тъмно, фирми на икономическото министерство укрепват свлачища и ремонтират язовири, във ВиК сектора се роди холдинг с 1 млрд. капитал.

Другият огромен проблем е, че въпросната петролна креатура ще е към икономическото министерство. То показа как управлява ББР, а другата тъмна структура е ДКК, която не предоставя информация за нищо, а контролира многомилионни трансфери. Ръководството на държавните компании все още се назначава без конкурс, а подозренията често са, че средства се насочват към частни фирми любимци.

Новата ДПК



Според информацията от Министерство на финансите със създаването на държавната петролна компания "ще се оптимизира управлението на задължителните резерви и ще се гарантира постигането им и устойчивото им поддържане в изпълнение на изискванията на европейското законодателство". Предвижда се и държавната компания да разполага със складови бази, в които да се съхраняват горива и на други вложители.

Компанията ще участва на пазара на дребно, като планът е да изгради следващата година бензиностанции на територията на цялата страна в населените места и на основните пътни артерии. Целта била подобряване на конкуренцията и осигуряване на максимално ниски цени за гражданите и бизнеса. На бензиностанциите ще се зареждат и електромобили.

Възможни обяснения

Едно от възможните обяснения за новата структура е, че Държавният резерв, от който ще бъде извадена дейността по съхранението на задължителните запаси от горива, е имал проблеми при обновяването на количествата, които съхранява. Държавата поддържа запаси за 30 дни, а частният бизнес за 60. За целта Държавният резерв разполага с огромен склад в Сливен, който е закачен за известната тръба на "Лукойл", свързваща рафинерията в Бургас със София. Другият склад на Държавния резерв е в северна България - в Поликраище.

Съхраняването на запасите означава определени количества да се пазят за около 5 години, после да се продадат, за да се използват на пазара, и на тяхно място да се опресни въпросното количество с нови запаси, като търговете минават през стоковата борса. Години наред това се е извършвало основно от "Лукойл България", като от пазара обясняват, че топлата връзка е разрушена след смяната на ръководството в руската компания и замяната на дългогодишния генерален директор Валентин Златев с руснака Булат Субаев.

Обектите на дребно сега щели да помогнат на държавния резерв за по-лесно превъртане и опресняване на количествата. От сектора не вярват, че държавната компания ще строи бензиностанции, като за по-вероятно се смята тя да купи бензиностанции на "Петрол", към която намерения за покупка имаше вносителят и търговец на едро "Инса ойл" на Георги Самуилов. Много важен момент ще бъде и кого ще купува горива новата държавна компания, като основен конкурент на вече непопулярния "Лукойл" се явява именно "Инса ойл".

И трупане на дивиденти

Притесненията на представителите на пазара идват основно по две линии. Първото е, че държавата ще започне да играе и да се конкурира непазарно, каквито оплаквания към държавни компании има в други сектори. А втората въпросителна е какво ще се случи с финансиранията на бизнес проекти от страна на банките, които по думите на мениджъри се въздържат от кредитиране, когато на пазара има държавни играчи.

Компаниите от петролния сектор все още нямат официална позиция по въпроса с новия им държавен конкурент, като някои мениджъри изразиха съмненията си доколко това е сериозно и дали не е просто политически ход за разсейване на вниманието от други горещи теми и опит за трупане на политически дивиденти.

Включването на лидера на партия "Воля" например не закъсня, като в профила на Веселин Марешки във Facebook беше публикувана позицията, че "Воля" трябва да ръководи проекта по изграждане на държавна верига бензиностанции. "Поздравяваме финансовия министър Горанов и цялото правителство за това, че послушаха ВОЛЯ и че пристъпват към реализирането на нашата идея - създаването на държавна верига бензиностанции... Затова ще настоявам проектът да се ръководи от ВОЛЯ. След като идеята е наша, залегнала е в нашата предизборна програма през 2017 г., смятам, че е коректно и редно ние да я осъществим. Така ще сме сигурни, че няма да се изкриви или да се провали", написа Марешки.

Веригата на Веселин Марешки VM беше санкционирана от Комисията за защита на конкуренцията за ценови дъмпинг на пазара на горива.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Мерките се разхлабват още, нова вълна оптимизъм на световните борси Вечерни новини: Мерките се разхлабват още, нова вълна оптимизъм на световните борси

И още: В сряда ЕК ще представи идеята си за Фонд за възстановяване; Германия ще помогне на Lufthansa с 9 млрд. евро

26 май 2020, 478 прочитания

Тайна е колко струва хлябът в затворите в страната Тайна е колко струва хлябът в затворите в страната

Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" отклони искането за информация кой и за колко пари е доставял храните в затворите от 2012 до 2018 г.

26 май 2020, 592 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Моловете и фитнесите отварят в понеделник, детските градини - вероятно след седмица

През юни и карантината за влизащи в страната от 14 дни може да бъде премахната

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10