Държавата влиза и на пазара на горива
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата влиза и на пазара на горива

В ДПК ще влязат складовете на Държавния резерв, а вариантите за покупка на бензин и дизел са основно "Инса ойл" и "Лукойл"

Държавата влиза и на пазара на горива

Заявката е, че ще прави верига бензиностанции, но съмненията са, че ще купи от частен играч

Калина Горанова
9163 прочитания

В ДПК ще влязат складовете на Държавния резерв, а вариантите за покупка на бензин и дизел са основно "Инса ойл" и "Лукойл"

© Георги Кожухаров


Министерството на финансите предлага създаването на "Държавна петролна компания", съобщи ведомството на Владислав Горанов. Новото дружество ще бъде към министъра на икономиката и ще изпълнява всички функции на държавния резерв за съхранение и обновяване на резервите на петролни енергийни продукти, като ще прави и верига от бензиностанции.

Така държавата връща сектора към годините на Държавно стопанско обединение, или ДСО "Петрол", като една от заявените цели е поддържането на максимално ниски цени. Търговията с горива в България наистина не е съвършена, но лостовете за по-конкурентен пазар са в ръцете на държавата през закони, регулатори и контролни органи и вече години управляващите не постигат нищо в сектора. Създаването на няколко бензиностанции на магистрали до година далеч няма да промени ситуацията, само леко ще я доизкриви. И още играчи може да изязат от пазара.

Това е поредното грубо изземване на бизнес от държавата: само през този мандат на ГЕРБ вече бяха изляти 4.5 млрд. лв.: с тях държавната "Автомагистрали" строи "Хемус" на тъмно, фирми на икономическото министерство укрепват свлачища и ремонтират язовири, във ВиК сектора се роди холдинг с 1 млрд. капитал.

Другият огромен проблем е, че въпросната петролна креатура ще е към икономическото министерство. То показа как управлява ББР, а другата тъмна структура е ДКК, която не предоставя информация за нищо, а контролира многомилионни трансфери. Ръководството на държавните компании все още се назначава без конкурс, а подозренията често са, че средства се насочват към частни фирми любимци.

Новата ДПК

Според информацията от Министерство на финансите със създаването на държавната петролна компания "ще се оптимизира управлението на задължителните резерви и ще се гарантира постигането им и устойчивото им поддържане в изпълнение на изискванията на европейското законодателство". Предвижда се и държавната компания да разполага със складови бази, в които да се съхраняват горива и на други вложители.

Компанията ще участва на пазара на дребно, като планът е да изгради следващата година бензиностанции на територията на цялата страна в населените места и на основните пътни артерии. Целта била подобряване на конкуренцията и осигуряване на максимално ниски цени за гражданите и бизнеса. На бензиностанциите ще се зареждат и електромобили.

Възможни обяснения

Едно от възможните обяснения за новата структура е, че Държавният резерв, от който ще бъде извадена дейността по съхранението на задължителните запаси от горива, е имал проблеми при обновяването на количествата, които съхранява. Държавата поддържа запаси за 30 дни, а частният бизнес за 60. За целта Държавният резерв разполага с огромен склад в Сливен, който е закачен за известната тръба на "Лукойл", свързваща рафинерията в Бургас със София. Другият склад на Държавния резерв е в северна България - в Поликраище.

Съхраняването на запасите означава определени количества да се пазят за около 5 години, после да се продадат, за да се използват на пазара, и на тяхно място да се опресни въпросното количество с нови запаси, като търговете минават през стоковата борса. Години наред това се е извършвало основно от "Лукойл България", като от пазара обясняват, че топлата връзка е разрушена след смяната на ръководството в руската компания и замяната на дългогодишния генерален директор Валентин Златев с руснака Булат Субаев.

Обектите на дребно сега щели да помогнат на държавния резерв за по-лесно превъртане и опресняване на количествата. От сектора не вярват, че държавната компания ще строи бензиностанции, като за по-вероятно се смята тя да купи бензиностанции на "Петрол", към която намерения за покупка имаше вносителят и търговец на едро "Инса ойл" на Георги Самуилов. Много важен момент ще бъде и кого ще купува горива новата държавна компания, като основен конкурент на вече непопулярния "Лукойл" се явява именно "Инса ойл".

И трупане на дивиденти

Притесненията на представителите на пазара идват основно по две линии. Първото е, че държавата ще започне да играе и да се конкурира непазарно, каквито оплаквания към държавни компании има в други сектори. А втората въпросителна е какво ще се случи с финансиранията на бизнес проекти от страна на банките, които по думите на мениджъри се въздържат от кредитиране, когато на пазара има държавни играчи.

Компаниите от петролния сектор все още нямат официална позиция по въпроса с новия им държавен конкурент, като някои мениджъри изразиха съмненията си доколко това е сериозно и дали не е просто политически ход за разсейване на вниманието от други горещи теми и опит за трупане на политически дивиденти.

Включването на лидера на партия "Воля" например не закъсня, като в профила на Веселин Марешки във Facebook беше публикувана позицията, че "Воля" трябва да ръководи проекта по изграждане на държавна верига бензиностанции. "Поздравяваме финансовия министър Горанов и цялото правителство за това, че послушаха ВОЛЯ и че пристъпват към реализирането на нашата идея - създаването на държавна верига бензиностанции... Затова ще настоявам проектът да се ръководи от ВОЛЯ. След като идеята е наша, залегнала е в нашата предизборна програма през 2017 г., смятам, че е коректно и редно ние да я осъществим. Така ще сме сигурни, че няма да се изкриви или да се провали", написа Марешки.

Веригата на Веселин Марешки VM беше санкционирана от Комисията за защита на конкуренцията за ценови дъмпинг на пазара на горива.

Министерството на финансите предлага създаването на "Държавна петролна компания", съобщи ведомството на Владислав Горанов. Новото дружество ще бъде към министъра на икономиката и ще изпълнява всички функции на държавния резерв за съхранение и обновяване на резервите на петролни енергийни продукти, като ще прави и верига от бензиностанции.

Така държавата връща сектора към годините на Държавно стопанско обединение, или ДСО "Петрол", като една от заявените цели е поддържането на максимално ниски цени. Търговията с горива в България наистина не е съвършена, но лостовете за по-конкурентен пазар са в ръцете на държавата през закони, регулатори и контролни органи и вече години управляващите не постигат нищо в сектора. Създаването на няколко бензиностанции на магистрали до година далеч няма да промени ситуацията, само леко ще я доизкриви. И още играчи може да изязат от пазара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

15 коментара
  • 1
    plebs avatar :-|
    plebs

    Една хипотеза - "Лукойл" се оттегля от българския пазар пазар? Дали държавата се подготвя да изкупи бензиностанциите и? Ще бъдат ли засегнати от такава сделка веригите на ОМВ, Шел и други? Или да чакаме благоволията на AMIC Energy Management?

    Въпросите са ми сугестшрани от не особено далечните събития в Украйна - https://www.dw.com/bg/%D0%BB%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B9%D0%BB-%D1%81%D0%B5-%D0%BE%D1%82%D1%82%D0%B5%D0%B3%D0%BB%D1%8F-%D0%BE%D1%82-%D1%83%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%B8%D0%BD%D1%81%D0%BA%D0%B8%D1%8F-%D0%BF%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D1%80/a-17830739

  • 2
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename

    Никога не зареждам в Лукойл. Не смятам и да започна. Но докато търкат билетчета..

  • 3
    iavorski avatar :-|
    iavorski


    До коментар [#] от "
    realismisthename
    ":

    При условие че 90 процента от акцизните складове са на Лукойл и всеки литър гориво минава през акцизен склад мислиш ли че зареждайки другаде не им оставяш пари?

  • 5
    zvz45655100 avatar :-|
    zvz45655100

    Ако нема да се краде много, идеята не е лоша. Това може да сдържа цените. Защо не и държавен монопол. Също може да се помисли за монопол и в продажбата на алкохол и цигари, има такъв и в некои бели страни.

  • 6
    dorn avatar :-|
    dorn

    До коментар [#3] от "iavorski":

    Ами правим поне това което е в нашите възможности. И аз не зареждам в Лукойл .

  • 7
    djd32512718 avatar :-|
    djd32512718

    Ще стане като с ДДС-то. От популистки подбуди, предизборно и не само, цените ще се държат изкуствено ниски, ще се трупат загуби, които периодично ще се опрощават за сметка на бюджета.
    Държавната фирма трябва да се съобразява с пазарните принципи, да ползва банково кредитиране и при нерентабилност да се фалира.
    Иначе се връщаме в едни други времена, от които все още не можем да се отскубнем.

  • 8
    gosko22 avatar :-|
    gosko22

    Електромобилите ще фалират 50% от всички бензиностанции след 10г.
    След 15г бензиновите коли ще са забранени за продажба в ЕС.

    Нямам думи. Просто трагедията на България е заради глупостта и алчността на всеки сдобил се с малко власт.

  • 9
    pehlivanov avatar :-|
    ssg

    До коментар [#2] от "realismisthename":

    Според мен пък точно тяхното гориво е най-добро.

  • 10
    pehlivanov avatar :-|
    ssg

    Първо национална лотария, сега национална верига от бензиностанции... Ако другарят Живков гледа от отвъдното, е много доволен. Так держать!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK