Столичната ул. "Съборна" става търговска и почти затворена за коли

Преди

Столичната ул. "Съборна" става търговска и почти затворена за коли

Проектът за нова пешеходна улица в София, който започва с идването на лятото, бе представен в петък

Анина Сантова
7404 прочитания

Преди

© place.make


Столичната улица "Съборна", която свързва ключови пространства в града - площад "Света Неделя", "Леге" и Градската градина, ще стане пешеходна. Това обявиха в петък главният архитект на София Здравко Здравков, кметът на район "Средец" Трайчо Трайков, зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев и независимият общински съветник Борис Бонев. Решението е базирано на проекта за обновяване на пространството около "Св. Неделя", изработен студио "Фуксас", и тъй като той така или иначе предвижда сериозен ремонт на улицата след години, сега ще бъдат направени единствено "намеси от тактическия урбанизъм".

Зелено и с пейки

Промените, общо взето, са следните: изцяло премахване на паркоместата в участъка между "Княз Александър I" и "Света Неделя", поставяне на кашпи с нови 28 дървета, нови 38 пейки и пребоядисване на стълбовете. Асфалтът също ще бъде боядисан в цвят, сходен до този на плочките на тротоара. "Подобряването на градската среда ще трансформира София и може да превърне тази улица в търговска. Ще върнем града на хората, като обособим нови места за отдих", твърди главният архитект на София Здравко Здравков.

Входът към Градската градина, където сега има много паркирали автомобили и огради, които трябва да се заобикалят, за да се мине, ще бъде разчистен. Там ще се изгради първата в София широка пешеходна пътека (виж снимките). Проектът е изготвен инхаус от общинското дружество "София проект", а архитектурното студио place.make е изработило визуализациите. Ключовият въпросът обаче е дали представеното "на картинка" ще се осъществи качествено.

Стартът на проекта се очертава да е съвсем скоро - чака се само да изтече срокът за предложения от граждани и общинският съвет да приеме промените в организацията на движението, за което вече има готов доклад. "Надявам се още преди летния сезон да сме започнали с изпълнението", заяви главният архитект Здравков.

И все пак с коли

В някаква степен обаче ще бъде запазено автомобилното движение в участъка на "Съборна" от ул. "Леге" до "Цар Калоян". Там остават и паркоместата от едната страна на платното. "Ще могат да минават само автомобили, които ще обслужват патриаршията, като движението ще е еднопосочно, а тротоарът ще е уширен", твърди главният архитект на София. Той разчита, че след като хората припознаят пространството като пешеходно, "ще успеем да премахнем и автомобилите от пространството при "Света Неделя".

За шофьорите обаче също трябвало да се помисли, коментират от общината. "Този проект беше готов преди месеци и не си приписвам особени заслуги за него. Мога да кажа, че аз сложих финалните щрихи и работих по пътната пропускливост. Изключително много настоявах по улицата все пак да може да се преминава с автомобили и да има паркиране, за да се обслужва бизнесът в района - все пак тук е БНБ, има и голям хотел", коментира зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев.

Според кмета на район "Средец" Трайчо Трайков пък хубавата новина в случая е, че повечето паркоместа всъщност са за служебни цели, а с премахването им се ощетяват не толкова гражданите, а институциите.

София - град за хората

Превръщането на "Съборна" в пешеходна улица всъщност беше предложено още в доклада на датския архитект Ян Геел за София през 2017 г. Независимият общински съветник Борис Бонев твърди, че "Спаси София" оттогава активно работи за това и се радва, че проектът най-накрая е факт.

"Ние не затваряме "Съборна", а я отваряме за културен живот и за възможността спокойно безопасно пешеходците да разглеждат историческите забележителности", заяви той. И подчерта, че в момента заради коронавируса много градове по света предприемат именно подобни мерки за обособяването на повече публични пространства, като целта е да се спазва препоръчителната дистанция от метър и половина. "Не говорим само за по-нормален, устойчив и зелен град, но и работим за осигуряване на пространство в контекста на кризата", обяснява Бонев.

Другата мярка, която много градове по света прилагат, е изграждането на стотици километри велоалеи. Целта им е да насърчат хората да се придвижват с колело не само за да спазват дистанция, но и за да не се връщат към личните си автомобили. Какво направиха те и докъде е София може да видите тук.

Да се готви и "Шишман"

Проектът за пешеходна улица "Съборна" събуди дискусията и за бъдещето на столичната ул. "Шишман", за която също имаше подобни планове. Нейният ремонт се отложи за догодина, но кметът Трайчо Трайков обясни, че това не е спряло разговорите с граждани мястото да се върне "на хората". Живеещите там са споделили, че са съгласни тя да стане изцяло пешеходна и има съгласие първоначално това да е във вечерните часове от петък до неделя, като се мисли и за варианти за някои часове от работните дни - вечер или нощем.

Независимият общински съветник Борис Бонев също заяви, че подкрепя призива за пешеходен "Шишман". И обясни, че от "Спаси София" са направили анализ през февруари, от който се вижда, че минаващите през улицата в много по-голямата си част са пешеходци, но въпреки това "за тях е по-малката част от улицата".

Столичната улица "Съборна", която свързва ключови пространства в града - площад "Света Неделя", "Леге" и Градската градина, ще стане пешеходна. Това обявиха в петък главният архитект на София Здравко Здравков, кметът на район "Средец" Трайчо Трайков, зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев и независимият общински съветник Борис Бонев. Решението е базирано на проекта за обновяване на пространството около "Св. Неделя", изработен студио "Фуксас", и тъй като той така или иначе предвижда сериозен ремонт на улицата след години, сега ще бъдат направени единствено "намеси от тактическия урбанизъм".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Опозицията очевидно работи повече от управлението на града. Дано се обединят на следващите избори!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход