Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 16 май 2020, 11:05, 4457 прочитания

Столичната ул. "Съборна" става търговска и почти затворена за коли

Проектът за нова пешеходна улица в София, който започва с идването на лятото, бе представен в петък

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Столичната улица "Съборна", която свързва ключови пространства в града - площад "Света Неделя", "Леге" и Градската градина, ще стане пешеходна. Това обявиха в петък главният архитект на София Здравко Здравков, кметът на район "Средец" Трайчо Трайков, зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев и независимият общински съветник Борис Бонев. Решението е базирано на проекта за обновяване на пространството около "Св. Неделя", изработен студио "Фуксас", и тъй като той така или иначе предвижда сериозен ремонт на улицата след години, сега ще бъдат направени единствено "намеси от тактическия урбанизъм".

Зелено и с пейки


Промените, общо взето, са следните: изцяло премахване на паркоместата в участъка между "Княз Александър I" и "Света Неделя", поставяне на кашпи с нови 28 дървета, нови 38 пейки и пребоядисване на стълбовете. Асфалтът също ще бъде боядисан в цвят, сходен до този на плочките на тротоара. "Подобряването на градската среда ще трансформира София и може да превърне тази улица в търговска. Ще върнем града на хората, като обособим нови места за отдих", твърди главният архитект на София Здравко Здравков.

Входът към Градската градина, където сега има много паркирали автомобили и огради, които трябва да се заобикалят, за да се мине, ще бъде разчистен. Там ще се изгради първата в София широка пешеходна пътека (виж снимките). Проектът е изготвен инхаус от общинското дружество "София проект", а архитектурното студио place.make е изработило визуализациите. Ключовият въпросът обаче е дали представеното "на картинка" ще се осъществи качествено.

Проектът за пешеходна "Съборна"

Проектът за пешеходна "Съборна"

Фотограф: place.make




Стартът на проекта се очертава да е съвсем скоро - чака се само да изтече срокът за предложения от граждани и общинският съвет да приеме промените в организацията на движението, за което вече има готов доклад. "Надявам се още преди летния сезон да сме започнали с изпълнението", заяви главният архитект Здравков.

И все пак с коли

В някаква степен обаче ще бъде запазено автомобилното движение в участъка на "Съборна" от ул. "Леге" до "Цар Калоян". Там остават и паркоместата от едната страна на платното. "Ще могат да минават само автомобили, които ще обслужват патриаршията, като движението ще е еднопосочно, а тротоарът ще е уширен", твърди главният архитект на София. Той разчита, че след като хората припознаят пространството като пешеходно, "ще успеем да премахнем и автомобилите от пространството при "Света Неделя".

В момента на ъгъла с Градската градина има много коли и ограда

В момента на ъгъла с Градската градина има много коли и ограда

Фотограф: place.make

След проекта мястото ще изглежда така

След проекта мястото ще изглежда така

Фотограф: place.make


За шофьорите обаче също трябвало да се помисли, коментират от общината. "Този проект беше готов преди месеци и не си приписвам особени заслуги за него. Мога да кажа, че аз сложих финалните щрихи и работих по пътната пропускливост. Изключително много настоявах по улицата все пак да може да се преминава с автомобили и да има паркиране, за да се обслужва бизнесът в района - все пак тук е БНБ, има и голям хотел", коментира зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев.

Според кмета на район "Средец" Трайчо Трайков пък хубавата новина в случая е, че повечето паркоместа всъщност са за служебни цели, а с премахването им се ощетяват не толкова гражданите, а институциите.

София - град за хората

Превръщането на "Съборна" в пешеходна улица всъщност беше предложено още в доклада на датския архитект Ян Геел за София през 2017 г. Независимият общински съветник Борис Бонев твърди, че "Спаси София" оттогава активно работи за това и се радва, че проектът най-накрая е факт.

Преди

Преди

Фотограф: place.make

След

След

Фотограф: place.make

"Ние не затваряме "Съборна", а я отваряме за културен живот и за възможността спокойно безопасно пешеходците да разглеждат историческите забележителности", заяви той. И подчерта, че в момента заради коронавируса много градове по света предприемат именно подобни мерки за обособяването на повече публични пространства, като целта е да се спазва препоръчителната дистанция от метър и половина. "Не говорим само за по-нормален, устойчив и зелен град, но и работим за осигуряване на пространство в контекста на кризата", обяснява Бонев.

Другата мярка, която много градове по света прилагат, е изграждането на стотици километри велоалеи. Целта им е да насърчат хората да се придвижват с колело не само за да спазват дистанция, но и за да не се връщат към личните си автомобили. Какво направиха те и докъде е София може да видите тук.

Преди

Преди

Фотограф: place.make

След

След

Фотограф: place.make


Да се готви и "Шишман"

Проектът за пешеходна улица "Съборна" събуди дискусията и за бъдещето на столичната ул. "Шишман", за която също имаше подобни планове. Нейният ремонт се отложи за догодина, но кметът Трайчо Трайков обясни, че това не е спряло разговорите с граждани мястото да се върне "на хората". Живеещите там са споделили, че са съгласни тя да стане изцяло пешеходна и има съгласие първоначално това да е във вечерните часове от петък до неделя, като се мисли и за варианти за някои часове от работните дни - вечер или нощем.

Независимият общински съветник Борис Бонев също заяви, че подкрепя призива за пешеходен "Шишман". И обясни, че от "Спаси София" са направили анализ през февруари, от който се вижда, че минаващите през улицата в много по-голямата си част са пешеходци, но въпреки това "за тях е по-малката част от улицата".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: Мерките се разхлабват още, нова вълна оптимизъм на световните борси 1 Вечерни новини: Мерките се разхлабват още, нова вълна оптимизъм на световните борси

И още: В сряда ЕК ще представи идеята си за Фонд за възстановяване; Германия ще помогне на Lufthansa с 9 млрд. евро

26 май 2020, 745 прочитания

Тайна е колко струва хлябът в затворите в страната Тайна е колко струва хлябът в затворите в страната

Главна дирекция "Изпълнение на наказанията" отклони искането за информация кой и за колко пари е доставял храните в затворите от 2012 до 2018 г.

26 май 2020, 715 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Уикенд новини: Епидемията е на ръба между разрастването и затихването; Прокуратурата няма да проверява Горанов за SMS-ите

И още: Моловете и фитнесите започват работа; Държавата иска да прави своя верига бензиностанции; Ръководителят на СТО се оттегля преждевременно

Още от Капитал
Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10