Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 18 май 2020, 21:11, 4977 прочитания

Държавната петролна компания ще конкурира и ще контролира останалите играчи

Държавата ще строи 100 бензиностанции, първите до пролетта догодина, като обещава ниски цени на горивата

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Бъдещата държавна петролна компания едновременно ще се конкурира с останалите играчи на пазара на горива и ще ги контролира. Това стана ясно по време на специалната пресконференция на министъра на финансите Владислав Горанов и на министъра на икономиката Емил Караниколов за предстоящите промени в Закона за държавния резерв и военновременните запаси, с които ще се създаде бъдещият държавен гигант.

До този абсурд ще се стигне, тъй като със законови промени се предвижда всички активи на Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси" да бъдат апортирани в новата държавна петролна компания. Тя ще започне да изпълнява всички функции на резерва в сферата на горивата, включително контрола над компаниите на пазара за това дали съхраняват задължителните запаси от горива. Или държавната компания ще контролира сама себе си, както и всички останали, с които ще се конкурира.


Официално новото държавно дружество ще се бори за решаването на два проблема - концентрираната собственост при данъчните складове и високите цени на горивата.

Нелоялна държавна конкуренция

Друг важен момент е, че явно държавата планира да прави нелоялна конкуренция на останалите играчи, след като министър Горанов заяви, че дейността по поддържането на резерви - военновременни и по европейската директива, ще продължи да се финансира като държавен ангажимент, а само продажбата на горивата на дребно ще е на търговски принцип.



Проблемът е, че компаниите на пазара финансират складовете си и поддържането на задължителните запаси по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти от търговската си дейност и това е включено във формирането на крайната цена на горивата по бензиностанциите. А държавата се кани да прави това през бюджета и да създаде нелоялна конкуренция на останалите участници на пазара.

Първо складовете

Сега близо 80% от данъчните складове в страната, които служат за внос на горива с отложено плащане на акциз, са собственост на "Лукойл". По този начин съществува възможност да се ограничи дейността на алтернативни доставчици, като им се откаже достъп до складовете. Това е констатирано многократно през годините, но едва сега се вземат мерки. Затова първата задача на новата държавна компания ще е да получи лиценз от Агенция "Митници" за данъчен склад на базите си, за да може да ги предостави за ползване под наем на други компании. Това трябва да стане до 3 месеца. Според министъра на икономиката Емил Караниколов, ако се окаже необходимо, ще се строят и още складове. Това ще стане, ако наличните към момента се запълнят и има искане от търговци за още капацитет.

И 100 бензиностанции за разкош

Въпреки че темата с бензиностанциите беше окачествена от министър Горанов като вторична, плановете са да бъде изградена верига от 100 бензиностанции, като обещанието е първите да заработят до пролетта на 2021 г. Съвпадението е, че тогава ще има парламентарни избори.

Караниколов и Горанов не дадоха конкретен отговор колко ще струва изграждането на веригата, как ще се финансира и каква възвръщаемост се очаква да има. Беше обяснено само, че не се мисли специално изграждането на бензиностанции да става с пари от държавния бюджет, като компанията може да прибегне до заем. И тук нямаше детайли, но защо ли първата асоциация е за държавната ББР, което отново не е достатъчно пазарно решение.

Официално тиражираната цел на цялото упражнение е държавата да се намеси в ценообразуването и да осигури максимално ниски цени по бензиностанциите. "Разликата от 30-40% в цената на отделните търговци ни кара да мислим, че има нужда", заяви Горанов по отношение на причините за намеса на държавата. Абсурдното е, че точно подобна разлика показва, че на пазара има конкуренция, макар и несъвършена. Освен това самият Горанов на няколко пъти посочи как не се съмнява в становището на Комисията за защита на конкуренцията, че пазарът на горива е конкурентен и функционира според правилата.

Повече по темата четете в седмичния брой на "Капитал".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вечерни новини: ЕК предлага фонд от 750 млрд. евро за възстановяване на икономиката, за България ще са 15 млрд. 1 Вечерни новини: ЕК предлага фонд от 750 млрд. евро за възстановяване на икономиката, за България ще са 15 млрд.

И още: Борисов реши, че детската болница все пак няма да се строи върху старо скеле

27 май 2020, 1089 прочитания

Телефонната палата на Божков е със запор. Законен, но заради много дребна сума Телефонната палата на Божков е със запор. Законен, но заради много дребна сума

НАП претендира за вземане от 135 хил. лв., а причината е ползван данъчен кредит за ремонт на имота

27 май 2020, 1929 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
Специалните сили ще бъдат оборудвани с нови бойни машини

Проектът трябва да бъде изработен до края на есента, след което ще се пристъпи към търг

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10