Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 23 май 2020, 16:03, 4629 прочитания

Може ли трансформацията на бул. "Патриарх Евтимий" да покаже бъдещето на София?

Кметът Йорданка Фандъкова подкрепи проекта за велосипеден булевард с по-малко места за паркиране и бус лента

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Много коли и задръствания, липса на бус ленти, малко и разпокъсани велоалеи, както и рушащи се тротоари. Това е обичайният транспортен пейзаж на София. С представянето на новия проект за трансформация на бул. "Патриарх Евтимий" обаче тази картинка може да се промени. Лозунгът е "ще има място за всички" и засега всичко изглежда толкова хубаво, че не може да е истина - нови велоалеи, които осигуряват свързаност, бус лента, виенски спирки...

Осъществяването на проекта, по който
работят зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев, независимият общински съветник Борис Бонев и гражданската организация "Спаси София", изглежда съвсем реално, след като бе подкрепен от кмета Йорданка Фандъкова. Заявката е, че всичко може да бъде готово до края на юли.


Съвместната работа на Бонев и управляващите обаче в голяма степен изненада гражданите.

Илюстрация


Град за хората: първи сблъсък

Това може да бъде едно ново начало за столицата. С него ще дойдат много промени, показателни за това как може да се преобрази градската среда буквално заради няколко булеварда. Най-голямото предизвикателство за хората ще бъде промяната на начина на мислене, че автомобилите са "на първо място". От години управляващите все не са имали смелост да ограничават шофьорите и това до голяма степен се е отразило на градоустройството.

"Центърът е събирателната точка за града. Ако всички се превозваме с автомобили, той ще бъде пред колапс. Хората трябва да си дават сметка - "Попа" ще бъде изцяло транспортно осигурен заради инвестициите в метрото, а сега и с велоалеи. Не може да продължим с мисленето, че трябва от хола до банята да се придвижваме с кола", казва Бонев.

Илюстрация


Сега едно от най-големите притеснения от подготвяната трансформация са по-малкото паркоместа по булеварда. Те обаче ще бъдат поне отчасти компенсирани, след като на бул. "Витоша" се увеличи капацитетът с 40% заради въвеждането на косо паркиране.



Ще отнеме време

Предизвикателство ще има и за шофьорите, които ще трябва да свикват с повече велосипедисти на пътя. Това със сигурност ще отнеме време, тъй като в момента повечето от тях се чувстват ощетени, тъй като булевардът се стеснява. Вече се надига вълна от недоволство в социалните мрежи, че в момента велосипедисти няма и няма смисъл да се приоритизират велоалеи, докато автомобилите са в повече и сега се образуват задръствания. От друга страна обаче, ако не се почне с плавната промяна, такава никога няма да настъпи в София - велосипедистите ще дойдат, когато им се осигури по-добра инфраструктура.

"Категоричен съм, че това няма да доведе до повече задръствания. Когато "Патриарха" беше затворен заради ремонта на метрото и трафикът се изнесе по бул. "Васил Левски", нямаше такива, въпреки че очаквахме това да стане. Оказа се, че грешим. Трафикът може да се саморегулира с алтернативни маршрути и точно това е концепцията за "изпаряване на трафика", казва Бонев.

Инфографика

Новата велоалея ще направи връзката с още шест "разпокъсани"

Увеличаване


Новият елемент - т.нар. виенски спирки, пък ще учат велосипедистите да "пазят" пешеходците, като се съобразяват и спират при идване на градския транспорт. Той пък би трябвало да стане по-бърз с пускането на бус лентата - нещо, което се доказа при бул. "България". Очаква се времето на придвижване с тролейбуси 1, 2, 5, 7, 8 и 9 да се намали с 50%, а Центърът за градска мобилност (ЦГМ) има готовност да промени разписанията още от първия ден от пускането на проекта.
Пример за "виенска спирка"

Фотограф: Спаси София

Граждани на заден план

В целия проект обаче има и спорен елемент - въвеждането на двупосочно движение по бул. "Фритьоф Нансен" заради тролей 7. Това беше планирано още преди година, но заради недоволство на местните жители общината се отказа от промяната. Сега обаче, изглежда, планът ще се осъществи, с което самият булевард ще стане доста по-натоварен и шумен.

Предстои проектът да бъде одобрен окончателно от Столичния общински съвет, обясни зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев. После ще започне и изпълнението. Преди всичко най-важното одобрение обаче е това на гражданите и предстои да разберем дали общината ще го спечели. Тя вече направи такъв опит, когато през март зам.-кметът по транспорта и Борис Бонев организираха дискусии с живеещите по "Нансен", за да разберат какви са настроенията за въвеждане на двупосочно движение. Това изглеждаше като голяма стъпка в правилната посока, тъй като досега практиката беше да се взимат решения, без да се "губи време" в обсъждания. Втора среща организира и районният кмет на район "Средец" Трайчо Трайков. Но така и не се стигна до консенсус. Единствено бяха дадени обещания комуникацията да продължи.

Илюстрация


"За този проект говорихме на общественото обсъждане на организацията на движение и паркиране в район "Средец" преди почти три месеца. Тогава ресорният зам.-кмет на Столичната община пое ангажимент към живеещите в квартала и районната администрация да бъдем консултирани в процеса на уточняване на детайлите. Не знам защо това не се случи, особено на фона на добрата координация, която сме имали досега, но се надявам да не се повтаря", написа във Фейсбук профила си кметът на "Средец" Трайчо Трайков.

"Решиха го зад гърба ни, а ни бяха обещали да има обсъждания", коментира пред "Капитал" Вера Кайрис, която е домоуправител в една от кооперациите на улицата. Тя заяви и че в понеделник ще пусне обществен иск към Столичната община, кмета Йорданка Фандъкова, общинския съвет, главния архитект и към Борис Бонев заради новия проект. По думите ѝ в него участват 500 души. Главното притеснение е, че живеещите няма да има къде да паркират и няма да са уведомени, когато почне промяната на пътното движение. "Ще махат колите ни с паяци, както при предишната реконструкция", обяснява Кайрис.

Според Борис Бонев обаче всички критики и съвети на гражданите са били взети предвид при сегашното решение.
"Смея да твърдя, че на практика всички техни страхове и искания са изпълнени в този проект с изключение на двупосочното движение, но вярвам, че и живеещите ще се съгласят с това, че няма как един булевард, който е същият като съседните, да не се възползва от изградената си инфраструктура. Заради това тролейбусите заобикалят и генерират 170 хил. лв. разходи годишно. Освен това връзката "Лозенец" - "Петте кьошета" беше обещана отдавна, когато беше закрит трамвай номер 6. А и няма да има нито едно премахнато паркомясто на улицата", обяснява той.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори Уикенд новини: Регистрираните болни с коронавирус намаляват; Мая Манолова се готви за избори

И още: Валери Симеонов: След Божков е ред на Златев; Четири страни в ЕС против плана на Меркел и Макрон; Заведенията в Гърция вече работят

25 май 2020, 1096 прочитания

МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя 2 МВР предлага съкратена процедура по налагане на санкции за нарушения на пътя

Aко глобата бъде платена в срока за обжалване, ще се дължат само 70% нея

25 май 2020, 1489 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Политика" Затваряне
"Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник"

Организацията смята, че запорът на активи на Иво и Галя Прокопиеви се извършва, за да се измести вниманието от скандала за търговия с влияние в хазарта

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10