Как ремонтът на бул. "Първа българска армия" в София поскъпна със 7 млн. лв.

Столичната община търси изпълнител за втори път , но вместо 3 млн. лв. е готова да плати 10 млн. лв. за почти същия проект

Булевард "Първа българска армия" се намира в столичния квартал "Орландовци" и не е обновяван от десетилетия.
Булевард "Първа българска армия" се намира в столичния квартал "Орландовци" и не е обновяван от десетилетия.
Булевард "Първа българска армия" се намира в столичния квартал "Орландовци" и не е обновяван от десетилетия.
Булевард "Първа българска армия" се намира в столичния квартал "Орландовци" и не е обновяван от десетилетия.

Три пъти по-скъпо ще струва реконструкцията на бул. "Първа българска армия" в частта му от ул. "Мара Бунева" до бул. "Илиянци". Вместо предвидените при първия търг 3 млн. лв. сега Столичната община е обявила нова процедура за 10 млн. лв. без ДДС. Съществена промяна в проекта обаче няма и съмненията са, че става дума за грешни сметки, които в крайна сметка ще забавят изпънението на преокта с три години.

Средствата за ремонта на булеварда все още не са осигурени, но кметът на София Йорданка Фандъкова заяви, че той фигурира в програмата за 2020 г. Реконструкцията по план би трябвало да отнеме най-много 180 дни от деня на започването й, което обаче при обжалвания и лошо време в края на есента може да прати завършването чак към пролетта на 2021 г.

Съшият ремонт, но за повече пари

Участъкът от булеварда, който ще се ремонтира, е дълъг малко над 2 км и беше обещан още за 2018 г., но така и не се случи. По обявения тогава търг с прогнозната стойност 3 млн. лв. е избран изпълнител през 2019 г., само че няколко месеца по-късно поръчката е прекратена заради неправилни сметки. Като причина за това от общината са посочили изменения в проектната документация за електрозахранване и отводняване.

Промените са отразени в сегашната поръчка, с което обаче цената се увеличава на 10 млн. лв. Единствената видима от документите разлика е, че ще се сложат с 28 повече PVC тръби Ф140 и Ф110, както и нов водопровод. От общината не отговориха на запитване на "Капитал" на какво точно се дължи рязката промяна в цената, но според източник на медиата в строителния бранш най-вероятно причината е, че в миналия търг сметките са сгрешени. Това може да се предпололжи и като се види цената за изпълнение, която е предложил спечелилият кандидат в първия търг - консорциум "Щрабаг Райкомерс" в търга от 2018 г. Той е поискал 8.2 млн. лв.с ДДС при прогнозна сума 3.6 лв. с ДДС. Най-ниска оферта пък е дала "ГБС" - 7.3 млн. лв. с ДДС.

"Вероятно възложителят е сгрешил и е дал много ниска прогнозна стойност. За да има някаква причина да се прекрати поръчката и да се поправи е измислено това. Само 13 хил. тона асфалт, които се искат в поръчката, струват над 3 млн. лв. А тръба от този тип - Ф140, на метър е 2 лв", коментира източника на "Капитал".

Какво ново по булеварда

Проектът предвижда цялостно преасфалтиране на пътното платно, изграждане на нови тротоари и обновяване на зелените площи. Водещ критерий при избора на изпълнител е цената - 60%, като другите компоненти за оценката са срокът за извършване на дейностите и техническите показатели.

Изискванията към участниците са да има опит в извършването на пътно строителство за последните 5 години, както и да са реализирали минимален оборот от 10 млн. лв. за последните три приключили финансови години.