Как ремонтът на бул. "Първа българска армия" в София поскъпна със 7 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как ремонтът на бул. "Първа българска армия" в София поскъпна със 7 млн. лв.

Булевард "Първа българска армия" се намира в столичния квартал "Орландовци" и не е обновяван от десетилетия.

Как ремонтът на бул. "Първа българска армия" в София поскъпна със 7 млн. лв.

Столичната община търси изпълнител за втори път , но вместо 3 млн. лв. е готова да плати 10 млн. лв. за почти същия проект

Анина Сантова
5076 прочитания

Булевард "Първа българска армия" се намира в столичния квартал "Орландовци" и не е обновяван от десетилетия.


Три пъти по-скъпо ще струва реконструкцията на бул. "Първа българска армия" в частта му от ул. "Мара Бунева" до бул. "Илиянци". Вместо предвидените при първия търг 3 млн. лв. сега Столичната община е обявила нова процедура за 10 млн. лв. без ДДС. Съществена промяна в проекта обаче няма и съмненията са, че става дума за грешни сметки, които в крайна сметка ще забавят изпънението на преокта с три години.

Средствата за ремонта на булеварда все още не са осигурени, но кметът на София Йорданка Фандъкова заяви, че той фигурира в програмата за 2020 г. Реконструкцията по план би трябвало да отнеме най-много 180 дни от деня на започването й, което обаче при обжалвания и лошо време в края на есента може да прати завършването чак към пролетта на 2021 г.

Съшият ремонт, но за повече пари

Участъкът от булеварда, който ще се ремонтира, е дълъг малко над 2 км и беше обещан още за 2018 г., но така и не се случи. По обявения тогава търг с прогнозната стойност 3 млн. лв. е избран изпълнител през 2019 г., само че няколко месеца по-късно поръчката е прекратена заради неправилни сметки. Като причина за това от общината са посочили изменения в проектната документация за електрозахранване и отводняване.

Промените са отразени в сегашната поръчка, с което обаче цената се увеличава на 10 млн. лв. Единствената видима от документите разлика е, че ще се сложат с 28 повече PVC тръби Ф140 и Ф110, както и нов водопровод. От общината не отговориха на запитване на "Капитал" на какво точно се дължи рязката промяна в цената, но според източник на медиата в строителния бранш най-вероятно причината е, че в миналия търг сметките са сгрешени. Това може да се предпололжи и като се види цената за изпълнение, която е предложил спечелилият кандидат в първия търг - консорциум "Щрабаг Райкомерс" в търга от 2018 г. Той е поискал 8.2 млн. лв.с ДДС при прогнозна сума 3.6 лв. с ДДС. Най-ниска оферта пък е дала "ГБС" - 7.3 млн. лв. с ДДС.

"Вероятно възложителят е сгрешил и е дал много ниска прогнозна стойност. За да има някаква причина да се прекрати поръчката и да се поправи е измислено това. Само 13 хил. тона асфалт, които се искат в поръчката, струват над 3 млн. лв. А тръба от този тип - Ф140, на метър е 2 лв", коментира източника на "Капитал".

Какво ново по булеварда

Проектът предвижда цялостно преасфалтиране на пътното платно, изграждане на нови тротоари и обновяване на зелените площи. Водещ критерий при избора на изпълнител е цената - 60%, като другите компоненти за оценката са срокът за извършване на дейностите и техническите показатели.

Изискванията към участниците са да има опит в извършването на пътно строителство за последните 5 години, както и да са реализирали минимален оборот от 10 млн. лв. за последните три приключили финансови години.

Три пъти по-скъпо ще струва реконструкцията на бул. "Първа българска армия" в частта му от ул. "Мара Бунева" до бул. "Илиянци". Вместо предвидените при първия търг 3 млн. лв. сега Столичната община е обявила нова процедура за 10 млн. лв. без ДДС. Съществена промяна в проекта обаче няма и съмненията са, че става дума за грешни сметки, които в крайна сметка ще забавят изпънението на преокта с три години.

Средствата за ремонта на булеварда все още не са осигурени, но кметът на София Йорданка Фандъкова заяви, че той фигурира в програмата за 2020 г. Реконструкцията по план би трябвало да отнеме най-много 180 дни от деня на започването й, което обаче при обжалвания и лошо време в края на есента може да прати завършването чак към пролетта на 2021 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    sir_humphrey avatar :-|
    Sir Humphrey

    "Проектът предвижда цялостно преасфалтиране на пътното платно..."

    Авторката по-добре да се разходи до "Първа българска армия", за да не пише глупости.
    Какво преасфалтиране на нещо, което никога не е било асфалтирано?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK