Фирмите с петролни складове трябва да дадат на държавата цените по сделките си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фирмите с петролни складове трябва да дадат на държавата цените по сделките си

Собственикът на склад няма информация за цената, на която неговия конкурент, който си държи горивата в склада му, продава на други

Фирмите с петролни складове трябва да дадат на държавата цените по сделките си

Включително когато сделката е на техен конкурент наемател в склада им

Калина Горанова
4101 прочитания

Собственикът на склад няма информация за цената, на която неговия конкурент, който си държи горивата в склада му, продава на други

© Георги Кожухаров


Собствениците на данъчни складове за горива вече трябва да подават към Агенция "Митници" цената на всяка сделка с горива в склада. Това се случва посредством направени промени в административните данъчни документи (АДД), които се попълват електронно. Или ако стойността на сделката не бъде посочена в АДД-то, документално процесът не може да бъде завършен и стоката не може да бъде освободена за потребление от склада.

На практика собствениците на петролни складове трябва да предоставят на държавата цените не само по своите сделки, но и по сделките на своите конкуренти, които ползват склада им под наем. Това предизвиква много проблеми, тъй като собственикът на склад няма информация за цената, на която неговия конкурент, който си държи горивата в склада му, продава на други.

Представителите на пазара разказват че са се обърнали към Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), тъй като новото изискване води до разкриване на чувствителна ценова информация. Цялата информация за едровата ценова политика пък ще отива в държавата, която се кани да конкурира фирмите посредством новата Държавна петролна компания.

Причина: Защото така искаме

Новите изисквания са в сферата на компетентност на митниците, но според представители на сектора идеята най-вероятно не е дошла от агенцията, а от прокуратурата. Новото изискване било наложено изненадващо, след като главният прокурор Иван Гешев сезира КЗК да започне поредна проверка на сектора в началото на кризата с COVID-19.

Задължението е зададено към складодържателите в средата на април, което се е случило без промяна на нормативен акт и без да стават ясни причините за приемането му. Първоначално искането е било да се подава информация от складовете за цените на сделките за последната седмица, следва искане за цените на сделките за предходния ден. За цените на сделките за предходния ден до 10 часа на следващия. И накрая се въвежда изискването в момента на сделката да се публикува цената в АДД-то иначе не може да се затвори документът, разказват от сектора. Накратко - не може да продадеш горивото.

От бранша обясняват, че цената на сделката не е от значение при определянето на акциза, като е важно само количеството. Вместо това пазарът става изключително прозрачен ценово, като това дълги години е било обект на критика от страна на Комисия за защита на конкуренцията.

Всичко на показ

Ценовата прозрачност лесно може да доведе до непозволени ценови синхронизирания. Миналата година КЗК вече се изказа негативно, след като по желание на финансовия министър Владислав Горанов бензиностанциите трябваше да започнат да публикуват подробна информация за цената на горивата в касовите бележки и по-специално покупната стойност на горивото без акциз и ДДС.

КЗК тогава обяви, че това задължение би могло да засегне конкурентната среда на пазарите на търговия на едро и дребно с горива, които не се подчиняват на държавна регулация по отношение на цените. Накратко - конкурентите ще си виждат цените и ще могат лесно да се координират.

"Задължаването на търговците на дребно да оповестяват цените, на които закупуват горивото, с което търгуват, намалява стопанската независимост на пазарните участници при вземане на решения и премахва стимулите им да се конкурират", написа в последния си секторния анализ комисията. Според антимонополистите дори и информацията да е насочена към потребителите, то тя намалява несигурността между преките конкуренти на пазара създава условия, които улесняват координирането помежду им.

Собствениците на данъчни складове за горива вече трябва да подават към Агенция "Митници" цената на всяка сделка с горива в склада. Това се случва посредством направени промени в административните данъчни документи (АДД), които се попълват електронно. Или ако стойността на сделката не бъде посочена в АДД-то, документално процесът не може да бъде завършен и стоката не може да бъде освободена за потребление от склада.

На практика собствениците на петролни складове трябва да предоставят на държавата цените не само по своите сделки, но и по сделките на своите конкуренти, които ползват склада им под наем. Това предизвиква много проблеми, тъй като собственикът на склад няма информация за цената, на която неговия конкурент, който си държи горивата в склада му, продава на други.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK