Прокуратурата се сети да проверява финансовото състояние на сринатия жп завод
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Прокуратурата се сети да проверява финансовото състояние на сринатия жп завод

Прокуратурата се сети да проверява финансовото състояние на сринатия жп завод

Недоволството за разрушаването на смесената собственост между БДЖ и Васил Божков беше преди над половин година

Калина Горанова
2945 прочитания

Върховната административна прокуратура (ВАП) сезира министъра на транспорта Росен Желязков за финансово-икономическото положение на "БДЖ-Трансимпекс" АД и кмета на София за състоянието на Локомотивно-вагонния завод в столицата, по-известен като жп завода зад Централна гара, съобщиха от прокуратурата. Тя се е самосезирала "въз основа на информация в медиите за разрушаване на вагонния завод зад Централна гара, свързана и с "БДЖ-Трансимпекс" АД".

Всъщност заводът беше сринат отдавна и въпреки острите критики от страна на архитекти и в социалните медии от преди повече от половин година срещу срутването на най-старата оцеляла промишлена сграда от институциите не последва никаква реакция.

Тя идва сега в разгара на битката през социалните мрежи на властта с Васил Божков, който назад във времето имаше бизнес в жп сектора и е краен действителен собственик на "Трансимпекс". Разследването на срутената сграда обаче не е изключено да доведе и до промени в министерството на транспорта.

Сградите не умират сами

Историята на срутването на локомотивния завод беше разказана от "Дневник" и "Капитал" преди повече от половин година. Той е строен в края на ХIХ век като "Главна железопътна работилница" на Княжество България и е образец на най-ранната индустриална архитектура, но не беше обявен за паметник на културата и така не беше запазен и реставриран.

През 2003 г. окончателно е затворен като завод. Една част от терена е продадена на много ниска цена и после препродавана. Друга заедно със завода е апортирана, като през 2004 г. министърът на транспорта Николай Василев дава разрешение БДЖ да влезе с апортна вноска в смесено дружество с частната фирма "Трансимпекс", контролирана от Васил Божков. Апортират се халетата на завода и терен от 68 дка. Първоначалният план е те да се оборудват с модерни съоръжения за извършване на основен ремонт на електрически локомотиви на БДЖ. Планираните ремонти на електрически локомотиви "Шкода", модел 44 и 45 обаче така и не се случват.

В средата на миналата година стана ясно, че планът се е променил и има инвестиционно намерение да се обособи площадка за събиране, съхранение и третиране на отпадъци от излезли от употреба моторни превозни средства, излязло от употреба електрическо и електронно оборудване, отпадъци от черни и цветни метали, негодни за употреба батерии и акумулатори.

Сателитните снимки на Google Earth и Copernicus показват, че ако през юни 2019 г. халетата все още са на терена, през август те започват да изчезват, към началото на септември той е наполовина разчистен, а в средата на октомври - почти напълно, макар още да се виждат багери. През ноември пред "Дневник" кметът на район "Сердика" Тодор Кръстев коментира, че не е давал разрешение за разчистване, а само за събаряне на опасни стени, докато от "БДЖ Трансимпекс" настояват, че действията им са съгласувани с всички необходими институции.

Така или иначе от завода остават само купчини камъни.

Отчети никакви

"Според представените данни капиталът на дружеството се разпределя между "БДЖ" АД - 35%, и "Трансимпекс" ЕАД - 65% (сега "Холдинг БДЖ" - 35% и "Адлер БГ" - 65% - бел.ред.). Държавата участва със застроен терен с площ 49 217 кв.м и 33 сгради с обща застроена площ от 28 616 кв.м., както и машини, оборудване, транспортни средства, стопански инвентар и програмни продукти", пишат сега от прокуратурата.

Тя възлага на транспортното министерство проверка относно изпълнение на задължението за представяне на тримесечните и годишните отчети. В обхвата на проверката на локомотивния завод се включва и изискване на информация, касаеща конкретни мерки, предприети по сведенията от отчетите, формулиране на указания и контрол за изпълнението им и т.н.

Всъщност в момента министерството на транспорта е единственото, което не е представило финансовите отчети на транспортните си дружества (които все още функционират) за изминалата година, които по закон се публикуват всяка пролет на сайта на министерство на финансите. От ведомството не дават логично обяснение защо все още няма информация за компании на бюджетна издръжка като Национална компания "Железопътна инфраструктура", "Български пощи" или обект на бъдещи сделки като "Летище София".

Още служители от миналото

Подновяването на темата за завода от страна на прокуратурата поставя въпроса дали може да последват рокади в транспортното министерство. Божков имаше интереси в жп бизнеса. Преди години приватизираните от него заводи бяха обединени в "Железопътна инфраструктура - холдингово дружество", после преименувано на "Инфра холдинг", като през 2011 г. "Железопътна инфраструктура - холдингово дружество" поиска откриване на производство по несъстоятелност на три дъщерни дружества.

Бивш кадър на жп бизнеса на Божков е изпълнителният директорът на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" Веселин Василев. Той от 2006 г. до 2010 г. е заемал ръководни длъжности в заводите на Божков "Локомотивен и вагонен завод", "БДЖ - Трансимпекс" и в "Железопътна инфраструктура - холдингово дружество". Името му нашумя покрай бързото даване на лиценз преди няколко години на фирмата за ремонти "ЖП тракция", за която имаше подозрението, че е опит за възраждане на жп бизнеса на Божков.

Влизането й на пазара на ремонтите на БДЖ предизвика много скандали. Държавният превозвач пък е в полето на действие на зам.-министър Велик Занчев, който при смяната на министрите на транспорта Ивайло Московски с Росен Желязков се раздели с поста си в борда на превозвача заради скандали в дружеството, но остана зам.-министър.

Върховната административна прокуратура (ВАП) сезира министъра на транспорта Росен Желязков за финансово-икономическото положение на "БДЖ-Трансимпекс" АД и кмета на София за състоянието на Локомотивно-вагонния завод в столицата, по-известен като жп завода зад Централна гара, съобщиха от прокуратурата. Тя се е самосезирала "въз основа на информация в медиите за разрушаване на вагонния завод зад Централна гара, свързана и с "БДЖ-Трансимпекс" АД".

Всъщност заводът беше сринат отдавна и въпреки острите критики от страна на архитекти и в социалните медии от преди повече от половин година срещу срутването на най-старата оцеляла промишлена сграда от институциите не последва никаква реакция.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK