София прави трети опит за ремонта на трасето на трамвай №5
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

София прави трети опит за ремонта на трасето на трамвай №5

През годините са се извършвали няколко текущи ремонта на релсите

София прави трети опит за ремонта на трасето на трамвай №5

Обществената поръчка е на стойност 40.5 млн. лв. без ДДС по програма "Региони в растеж"

Анина Сантова
6353 прочитания

През годините са се извършвали няколко текущи ремонта на релсите

© Георги Кожухаров


Столичната община обяви поръчка за реконструкцията на релсите по маршрута на трамвай №5 в участъка на бул. "Цар Борис" III от "Княжево" до Съдебната палата. Този ремонт е един от най-належащите в София, тъй като старите релси често повреждат трамваите, а пътниците излизат на пътя, без да знаят кога ще продължат пътуването. Общината пуска поръчката вече близо три години, но предишните два търга бяха прекратени заради несъответствия между проекта и количествените сметки и по-късно отказа на най-вероятния победител "Джи Пи груп".

И сега обаче ще се наложи гражданите да се въоръжат с търпение - най-вероятно есента ще бъде избран изпълнител и само ако няма обжалвания, поръчката ще бъде възложена преди края на годината. После релсите ще се ремонтират 2 години, което изпраща срока за завършване към средата на 2022 г. или чак 2023 г.

Трамвайното трасе по бул. "Цар Борис ІІІ" е построено през 1988 г. и оттогава няколко пъти е обект на основни и поддържащи ремонти

С нови трамваи

Трамвайната отсечка е дълга 16 км, като за нея са отделени 40.5 млн. лв. от оперативна програма "Региони в растеж". Те са част от т.нар. втора фаза на проекта за интегриран градски транспорт в София на стойност 125 млн. лв, 107 млн. от които са безвъзмездна финансова помощ. В тях освен ремонта на трасето на трамвай №5 е включено закупуването на 13 нови трамвайни мотриси за 44.8 млн. лв. и надграждане на интелигентната система за управление на трафика и на съществуващата за информация на пътниците в реално време.

Трамваите се доставят по договор между "Столичен електротранспорт" и полската компания PESA, като последният от тях пристигна миналата седмица. Засега те обаче пътуват по маршрута на линия 18 и ще сменят старите 5-ици, когато приключи ремонта на трасето, посочиха от пресцентъра на Столичната община за "Капитал".

Какво трябва да се направи

Поръчката е разделена на две части - от кв. "Княжево" до Руски паметник и от Руски паметник до Съдебната палата. Участъкът около самия Руски паметник не влиза в обхвата на поръчката, защото беше изцяло подменен при цялостния ремонт на кръстовището през 2015 г.

Поръчката включва още подмяната на контактната и електроснабдителна мрежа, реконструкция на светофарната уредба, ВиК и улично осветление. Освен това при наличие на финансов ресурс ще бъде възложено на изпълнителя да извърши изграждане на поливна система и помпено оборудване, финансирано от бюджета на общината с 386.3 хил. лв. без ДДС. Прогнозната стойност на опцията е включена в стойността на обществената поръчка.

Изискванията към кандидатите са да са реализирали минимален общ оборот, изчислен на база годишните обороти, в размер не по-малък от 20 млн. лв. за последните три приключили финансови години, да са вписани в Централния професионален регистър на строителя за изпълнение на строежи от втора група и валидна застраховка "Професионална отговорност". Иска се и предишен опит в сферата - извършване на строителни дейности, подобни на тези в поръчката, през последните пет години.

Най-важен критерий е предложената цена с 50 т., като следва техническото предложение, включващо организация (40 т.) и мерки за опазване на околната среда с 10 т.

Оферти ще се приемат до 20 юли.

Последен шанс за "Джи Пи груп"

Поръчката за подмяна на релсовия път беше пусната за пръв път през пролетта на 2017 г. Тогава на финала се класираха седем фирми и обединения -"Инфра груп 2017", "Джи Пи груп" и "РВП Илиенци", "Трейс груп холд", "Хидро Водстрой" ("Хидрострой" и "Водстрой 98"), консорциум "Страбаг Витоша", "ИСАФ С.А. Колас Рейл" (британската Collas Rail и румънската ISAF) и др. Търгът обаче беше прекратен заради несъответствия между проекта и количествените сметки.

Така чак през февруари 2018 г. Столичната община пусна новото обявление, а през август същата година стана ясно, че участниците са същите. За победител беше избрано обединението на Джи Пи с "РВП Илиенци" (приемник на "РВП Кьоне"), а второто място спечели обединение "София инфраструктура 2018", в което влизат "Марко Обра Публика" и "Интегрирани строителни системи".

Няколко месеца по-късно - през октомври 2018 г., "Джи Пи груп" обаче сама се отказа от изпълнението на голямата поръчка, като по този начин улесни управляващите, тъй като тогава премиерът Бойко Борисов беше сложил фирмата под ембарго за бъдещи търгове, докато тече разследване срещу нея. Сега обаче такова няма и при новото класиране е съвсем възможно "Джи Пи груп" да се възползва от последния си шанс.

Столичната община обяви поръчка за реконструкцията на релсите по маршрута на трамвай №5 в участъка на бул. "Цар Борис" III от "Княжево" до Съдебната палата. Този ремонт е един от най-належащите в София, тъй като старите релси често повреждат трамваите, а пътниците излизат на пътя, без да знаят кога ще продължат пътуването. Общината пуска поръчката вече близо три години, но предишните два търга бяха прекратени заради несъответствия между проекта и количествените сметки и по-късно отказа на най-вероятния победител "Джи Пи груп".

И сега обаче ще се наложи гражданите да се въоръжат с търпение - най-вероятно есента ще бъде избран изпълнител и само ако няма обжалвания, поръчката ще бъде възложена преди края на годината. После релсите ще се ремонтират 2 години, което изпраща срока за завършване към средата на 2022 г. или чак 2023 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK